Na het verkrijgen van een opdracht is het allereerst zaak mijzelf in te leven in een casus, waarbij de gebruikte terminologie soms wat extra aandacht vereist. Het gaat in dit blog over motoren, en met name in welke conditie deze werden geleverd.
We komen termen tegen als: nieuw, gebruikt, revisie, deelrevisie, ruil, kaal, compleet en, om het nog inzichtelijker te maken, een combinatie van deze termen. Om met ‘nieuw’ te beginnen, waarbij de vraag rijst of 10 of 100 kilometer ook nog als nieuw kan worden bestempeld? En geen kilometers, maar 10 uur op een testbank, is dat ook nog nieuw?
Zelf vind ik van niet omdat het de suggestie wekt dat dergelijke motoren maagdelijk, maar nimmer bekend is wat ze in hun korte levensduur hebben meegemaakt. Tevens suggereert het dat een nieuwe – in het dealerkanaal aangeschafte motor – in de aftermarket veel goedkoper geleverd kan worden. Let wel, ook vanuit de aftermarket worden echt nieuwe motoren geleverd, die de term ‘nieuw’ waardig zijn.
Nieuwe, gereviseerde of ruilmotor?
De term ‘revisie’ is eveneens aan nuance onderhevig, afhankelijk van wie en vooral hóe de revisie werd uitgevoerd. Revisie is het terugbrengen van de fabriekstoleranties in de motor door middel van mechanische bewerkingen en het vernieuwen van aan slijtage onderhevige onderdelen. Hiertoe dient dus voor revisie de motor te worden opgemeten! En wat nu als de cilinderwanden slechts in geringe mate zijn uitgesleten? Nieuwe zuigerveren leveren dan vaak een afdoende oplossing, maar is dat revisie waardig? Immers, wanneer is gering net niet meer gering en met nieuwe zuigerveren zingt de motor het wel even uit.
In dit soort zaken dient mijns inziens gesproken te worden over ‘deelrevisie’. Velen doen dat dan ook, maar velen ook niet! De term ‘ruilmotor” wordt ook vaak gebruikt, vanouds bekend in het dealerkanaal, maar ook ingeburgerd in de aftermarket. De term lijkt simpel; bij elke geleverde ruilmotor, dient de oude retour te komen. Logisch, want deze kan wederom (deels- of compleet) gereviseerd worden. En er blijken altijd onderdelen aanwezig die gebruikt dan wel verkocht kunnen worden. Een prima verdienmodel.
BOVAG klusje
Immers, je verdient het op de inkoop en niet alleen met de verkoop! Maar enkel de term ‘ruilmotor’ op de factuur zegt niets over de conditie van deze motor, maar wekt wel degelijk een suggestie. Het is niet mijn bedoeling elke gebruikte term te nuanceren. Wel lijkt het me zinvol de terminologie eenduidig te maken. Het kan immers niet zo zijn dat de gebruikte terminologie de prijs van een motor bepaald en de waarde ervan overstijgt. Wellicht een echt BOVAG klusje.