Gek op BMW’s en een hekel aan Franse auto’s of juist precies andersom? Of een sticker achterop je auto met een mannetje dat over een ander merk plast omdat jouw eigen merk superieur is? Misschien niet verder lezen dan…
Het is namelijk verbazingwekkend hoeveel meer of minder zichtbare samenwerkingsverbanden er zijn in de autowereld. Weet je eigenlijk wie de eigenaar is van ‘jouw’ automerk? Die Rolls-Royce die je in je schuurtje staat te verstoffen? BMW en Volkswagen hebben er wat robbertjes om gevochten, met als uiteindelijke uitkomst dan Volkswagen eigenaar werd van zustermerk Bentley en BMW met Rolls-Royce verder ging. En die op en top Engelse Mini? Ook eigendom van datzelfde BMW. Je Citroën C1 dan? Lijkt wel erg op de Toyota Aygo, was je vast al opgevallen. Inderdaad, technisch identiek (net als de Peugeot 107 overigens) en geproduceerd in een Toyotafabriek.
Onder de kap
En dat zijn nog maar enkele voorbeelden. Kijken we wat dieper, onder de motorkap bijvoorbeeld, dan wordt het allemaal nog een stuk complexer. Heb je een Mini Cooper S uit 2010 met een 1.6 benzinemotor? Ontwikkeld door Peugeot Société Anonyme (PSA: Peugeot – Citroën) in samenwerking met BMW. Die op en top Japanse Toyota Avensis en Verso met hun 1.6 diesel? Gemaakt door BMW. En siert een plassend mannetje het achterste van je Opel Corsa met 1.3 diesel? Dan hoop ik dat hij niet over een Fiatlogo plast, want je motor is toch echt van Italiaanse makelij. En mijn eigen op en top Zweedse station? Ook voorzien van een PSA-motor. En als merk inmiddels al een tijdje in Chinese handen.
Onderstel
Wat voor motoren geldt, geldt al net zozeer voor het onderstel. Zo deelt mijn V70 zijn onderstel – niet zo verrassend – met de S80, maar daarnaast ook met de Ford S-Max en Mondeo. Hetzelfde geldt voor kleine broers V40 en Focus. En voor Ford Ka en Fiat 500 idem.
2 Comments
Wasbenzine werkt ook uitstekend om verf (lak) mee van je auto te halen, schijnt haha. Maar wat u schrijft klopt wel. Het is zelfs een klein beetje frustrerend vind ik persoonlijk. Volgens mij is de enige manier om tegenwoordig nog trouw te blijven aan een favoriet merk, is een auto kopen van voor 2000. Of zelfs 1995. Helaas. Leuk geschreven!
Dat plassende menneke eraf halen kan ook prima met een haar föhn.
Je maakt met de föhn alsware de lijmlaag van de stikker weer nat.
Trouwens, er zijn ook hardnekkige stikkers. Dat vergt meer tijd om te verwijderen.
Het klopt dat de autowereld onderdelen uitwisseld. Toch fijn om te weten dat je Renault nu een betere motor van Nissan onder de kap heeft.