De zomervakantie is achter de rug en de airconditioning heeft overuren gedraaid om de auto lekker koel te houden. Echter ook in de herfst en winter doet de airco dienst en voorkomt het systeem dat in ons vochtige klimaat de ramen beslaan. Net als andere onderdelen in de auto, moet ook het airconditioningsysteem onderhouden en regelmatig gecontroleerd worden.
Behalve koelen en ontwasemen, houdt de airco het interieur van de auto ook vrij van stof en micro-organismen zoals bacteriën, gisten en schimmels en zul je minder snel last van allergische reacties hebben. Kortom, de airconditioning is niet alleen een luxeproduct, maar zorgt tevens voor meer veiligheid omdat bestuurders alerter blijven en ramen niet beslaan.
Verdamper vervuild of verstopt
Heb je droge ogen, een muffe geur in de auto, of moet je vaker hoesten dan voorheen? Dan is de kans groot dat de verdamper, ook wel warmtewisselaar genoemd, vervuild is. De warme condens die tijdens het koelproces ontstaat is namelijk een prima voedingsbodem voor bacteriën. Door de verdamper, het interieur en ventilatiesysteem te reinigen, worden bacteriën en onaangename geuren verwijderd.
Het airconditioningsysteem kan met speciale apparatuur ook gedesinfecteerd worden. Indien de verdamper ernstig vervuild of verstopt is, dient deze vervangen te worden. Laat ook regelmatig het interieurfilter of pollenfilter (interieurfilter) dat na verloop van tijd verstopt raakt controleren en/of vernieuwen.
Aircocompressor versleten of defect
De compressor, ook wel aircopomp genoemd, is het hart van het klimaatsysteem. In de pomp zitten bewegende onderdelen zoals kleppen, zuigers en lagers die slijten. Onderhoud en een goede smering van de bewegende onderdelen zijn essentieel voor zo min mogelijk kosten en een zo lang mogelijke levensduur. Laat daarom regelmatig, maar minimaal één keer per jaar controleren of er voldoende koudemiddel in het airco-circuit zit.
Als er te weinig koudemiddel in het aircosysteem zit, doet de garage er verstandig aan om het systeem meteen op lekkage te controleren. Jouw autobedrijf kan de werking van de compressor verder beoordelen door met een digitale thermometer te controleren of de airco nog goed koelt. Ontwasemen beslagen ramen snel of helemaal niet en hoor je vreemde geluiden bij de pomp? Dan is er zonder twijfel iets aan de hand en moet er verdere diagnose gesteld worden.
PAG-olie en koudemiddel
Omdat afdichtingen, aansluitingen, klemmen en slangen nooit 100 procent dicht zijn, kan er jaarlijks tot 10 procent koudemiddel uit het aircocircuit ontsnappen. Als er te weinig koudemiddel in de airco zit, zal het systeem steeds minder goed gaan functioneren. Bij te weinig koudemiddel in het airconditioningsysteem zal uiteindelijk de kostbare aircopomp niet meer gesmeerd worden en kapot gaan.
Het koudemiddel transporteert namelijk de speciale smeerolie (PAG-olie), een tekort aan koudemiddel betekent een direct tekort aan olie. Het is belangrijk regelmatig te controleren of er nog voldoende koudemiddel in het systeem zit.
Vervang filterdroger
De filterdroger absorbeert vocht, slaat olie en koudemiddel op en beschermt het aircosysteem tegen vervuiling door bijvoorbeeld gruis dat door slijtage van onderdelen in de pomp is ontstaan. Aangezien de aircopomp een gevoelig onderdeel is, is het van essentieel belang dat de filterdroger gecontroleerd en indien nodig tijdig vervangen wordt.
In de filterdroger zitten hydraterende korrels die na verloop van tijd hun absorberende vermogen en filterende eigenschappen verliezen. Vernieuw daarom de filterdroger minimaal een keer in de twee jaar. Vervang de filterdroger ook als er andere reparaties aan het aircosysteem uitgevoerd worden om verspreiding van vervuiling te voorkomen.