In mijn eerste blog van 2015 wil ik allereerst een gezond, veilig en bovenal creatief 2015 wensen. Want met de juiste creativiteit kom je als monteur een heel eind, en het bespaart de klant een boel geld.
Want wat wil het geval? In Zeeland stond een Audi Q5 in een behoorlijk droeve toestand, tijdens het rijden trilde de Q5 dat het een lieve lust was. Er was niet meer prettig met de auto te rijden en daarom was de Audi bij de dealer voor een diagnose aangeboden. Die kwam met een schrikbarende conclusie…
Geen vervangingsonderdelen; compleet nieuwe DSG?
Laten we met het begin beginnen: het gaat hier om een Audi Q5 met motorcode CDNC en versnellingsbakcode LHF. Kenners weten dat het hier om een zeventraps DSG gaat. De dealer had correct geconcludeerd dat de linker aandrijfas in de bak uitgeslagen was. De buitenring van het lager kon vrij bewegen in het lagerhuis van de aandrijfas. Tijdens het rijden ‘slaat’ het lager alle kanten op, met stevige trillingen tot gevolg. Omdat er geen losse vervangingsdelen verkrijgbaar zijn, zag de dealer geen andere optie dan het vervangen van de complete versnellingsbak. Er was nog geen offerte aan de klant uitgebracht, maar een DSG kost ruim € 8.000. Je zult als dealer maar zo’n onheilstijding moeten brengen.
De oplossing voor het probleem was simpel: fixeer het lager op zijn plek en de trillingen behoren tot het verleden.
Ik werd opgeroepen om te kijken of er werkelijk geen andere (lees: minder kostbare) oplossing was. Achtduizend euro is wel een heel zware straf voor een dergelijke kleinemechanische overtreding, en ik besloot de expertise van Peter Boon in Alphen aan de Maar te raadplegen. Zijn bedrijf, Boon Revisie Techniek is een grote naam op het gebied van automaten en DSG’s. De Q5 werd naar Alphen aan de Maas gebracht en daar werd de DSG gedemonteerd.
De creatieve techneuten van Boon Revisie Techniek besloten het lagerdeksel van de linker aandrijfas uit te bouwen. Het probleem werd daarna goed zichtbaar: de buitencup van het lager zat in een te ruime passing en was met de as mee gaan draaien en had daardoor nog meer bewegingsruimte gecreëerd. De oplossing voor het probleem was simpel: fixeer het lager op zijn plek – uiteraard goed gecentreerd – en de trillingen behoren tot het verleden. Simpel, creatief, maar zeker ook effectief.
Precisieklus loont de moeite
Om een goede centrering te garanderen, werd het lagerhuis in de bak uitgekotterd. Hiermee werd een nieuw lagerhuis gecreëerd, perfect gecentreerd op de as. Omdat de passing voor het lager nog veel te ruim was, werd een hardstalen pasbus gemaakt waarin het lager precies past. De buitencup van het lager kan nog vrij draaien in deze pasbus, om het lager te fixeren is te pasbus één millimeter te ondiep, het lager steekt dus nog iets uit het lagerhuis. Het idee hierachter is om de buitencup met voorspanning te fixeren met het lagerdeksel, zodat meedraaien onmogelijk is.
De motor en bak werden weer samengebouwd, de bak werd voorzien van schone olie en daarna volgde de vuurdoop: een gedegen proefrit. De operatie bleek uitermate succesvol: de auto rijdt weer zonder hinderlijke trillingen, zijn kilometerstand van 166.000 kilometer is ‘m niet aan te voelen. Het belangrijkste is echter de kostenbesparing.
Als we uitgaan van de prijzen ETKA (Elektronischer Teile KAtalog), met ruimte voor wat plussen en minnen, dan heeft het 1/5e van de prijs van het vervangen van de complete versnellingsbak gekost. Voorwaar niet slecht voor een creatieve technische oplossing. Daarom wens ik u nogmaals veel creativiteit toe!
3 Comments
Goede oplossing!
Er is echter van audi zelf ook een oplossing voor dit probleem mbv vulringen!
Bak kan gewoon ingebouwd blijven.
Audi dealer zou dit moeten weten.
Bedankt voor waardevolle je reactie El! Hier kunnen veel mensen iets mee.
Er is een oplossing om als bak nog ingebouwd is , uitgeslagen gat te ruimen en overmaat lager te monteren.