Van de Ford Focus 1.6 Ecoboost met bouwjaar 2011 in dit artikel werd, op verzoek van de klant, een ander stuur gemonteerd. Het tweedehands stuur werd besteld, maar bleek in tegenstelling tot het originele stuur te zijn uitgerust met cruise control bediening. Er waren twee opties, of een ander stuur bestellen, of de cruise control activeren.  

Het autobedrijf besloot om van een probleem een deugd te maken en koos voor de tweede optie: de cruise control activeren. De klant zou anders immers nog langer op zijn auto moeten wachten. En een stuur* monteren met bediening voor cruise control, zonder dat deze zou werken zou klachten en een ontevreden klant op kunnen leveren.

Configureren

Hoewel de Ford Focus in dit artikel al is voorbereid, moet de cruise control nog wel softwarematig worden geconfigureerd. Omdat dit geen klusje is dat je zomaar even uitvoert werd technisch opleider AutoNiveau ingeschakeld en die bleken eerder met deze uitdaging aan de slag te zijn geweest. 

Ford Focus cruise control Driving-Dutchman

Een cruise control software matig configureren is geen algemeen bekend en bestaand proces en daarom geen klus die je zomaar even tussendoor doet. Ten eerste is het niet mogelijk om dit met OEM of aftersales diagnoseapparatuur te doen, maar heb je er speciale apparatuur voor nodig. 

Uitdagingen

Daarnaast is het belangrijk dat je precies weet wat je moet doen, maar vooral wat je aan het doen bent. Een andere uitdaging is dat je de configuratie via Ford Pass Thru dient te doen. Dit is vanwege de veiligheidsaccreditatie bij Ford, maar ook bij andere automerken, op zichzelf al een enorme uitdaging.

Met behulp van AutoNiveau werd het stuur met de cruise control bediening aan de auto kenbaar gemaakt en geactiveerd. Hierop ging het controlelampje van het systeem op het instrumentenpaneel branden. De proefrit werd gemaakt, de cruise control werkt en het autobedrijf heeft er een tevreden klant aan overgehouden.

* Afbeelding niet van de auto in dit artikel

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: