Mannen zullen altijd jongens blijven en daarbij hoort een gezond verlangen naar speeltjes. Naarmate ze ouder worden, verandert er ook weinig behalve het formaat van het speelgoed. De Abarth 595 Competizione is typisch zo’n speeltje voor de grote jongen. Maar natuurlijk ook voor de vrouw, die zich jong wil blijven voelen.
Sneller dan ooit
De huidige 595 Competizione is al weer de tweede generatie van dit gifkikkertje van Abarth. En waar de eerste het moest doen met 160 pk, levert het 1.4 T-Jet blok nu 180 pk en 230 Nm; geen slechte cijfers voor een auto van nauwelijks 1000 kilogram.
En dat merk je. Als je de Garrett-turbo even de tijd geeft op tempo te komen – zo rond de 2700 toeren – schiet de 595 er als een gek vandoor, begeleid door een heerlijk geluid uit de vier pijpen van de Record Monza uitlaat. Deze is overigens niet alleen auditief mooi, maar ziet er ook nog eens erg gaaf uit. En gelukkig hoef je niet te bang te zijn voor hoge(re) snelheden, de Brembo remmen werken fenomenaal met een haast perfect gevoel voor precisie.
Een sportief jasje
De testauto was voorzien van een two-tone kleurstelling die hem erg goed staat. Rood van onder, grijs van boven met een witte streep ertussen, het klopt gewoon. De sideskirts, voor- en achterspoilers en multispaaks ‘Monza’-velgen maken het geheel af, alles natuurlijk rijkelijk voorzien van schorpioenen.
Binnenin zien we twee kuipstoelen van Sabelt, waarover zo meer. Een dik Abarth stuur, emblemen, sportieve pedalen en een turbodrukmeter, dit is duidelijk geen normale 500. Wel jammer dat een groot deel van het dashboard uit hard plastic bestaat en dat terwijl de nieuwe Cinquecento voorzien is van een goedwerkend geïntegreerd multimediasysteem, de Abarth nog het oude Blue&Me systeem hanteert. Maar zodra je gaat rijden, vergeef je dat alles de auto direct.
Bochten, oh yeah
Want hoewel de 595 erg gaaf en snel in een rechte lijn is– van 0 naar 100 in iets meer dan 7 seconden – zijn het vooral de bochten waar je het meest van geniet. Klein, wielen op de hoeken en een stevige sportieve demping, zorgen voor een heerlijke wegligging. Je kunt de auto echt de bocht inhoeken, waarbij je geholpen wordt door het TTC (Torque Transfer Control), een elektronisch sperdifferentieel vergelijkbaar met het Q2-systeem van zuster Alfa Romeo. Opvallend is wel dat je dit systeem iedere keer opnieuw moet aanzetten.
Terugkomend op de prachtige half lederen half alcantara stoelen: de kuipvorm zorgt dat je in snelle bochtenwissels goed op je plek blijft zitten, maar reken niet op heel veel comfort, zeker niet in combinatie met de harde vering van de Abarth. Maar goed, dat past dan ook wel weer bij het sportieve karakter. Wat echter wel een probleem is, is dat ze te hoog staan. Niet alleen heb je daardoor het stuur eigenlijk iets te laag voor je, maar de achteruitkijkspiegel zit recht in je gezichtsveld. Hierdoor moet je vooral bij glooiende bochten naar rechts steeds bukken om er onderdoor te kijken, wat niet handig is bij de sportieve rijstijl van een Abarth.
Conclusie
De Abarth 595 Competizione is een waanzinnig leuke auto, speelgoed in de puurste vorm. De beleving is super en eigenlijk zou iedereen er minstens één keer in gereden moeten hebben. Goed, hij is niet perfect, maar geloof me als ik zeg dat je dit vergeet als je eenmaal gas geeft en rijdt zoals de Competizione dat wil. Dan ben je ineens weer die kleine jongen of meid, met zijn of haar nieuwe speelgoed.
Technische gegevens:
Merk: Abarth
Model: 595
Type: Competizione
Prijs vanaf: € 30.995,-
Prijs testauto: € 35,105,-
Motor: 1.4-liter viercilinder, 180 pk/ 230 Nm
Versnellingsbak: Handgeschakelde 5-bak
Brandstof: Benzine
Gemeten gemiddelde verbruik: 1 op 11,7
CO2-uitstoot: 139 g/km
Energielabel: E
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 225 km/h
Aantal zitplaatsen: 4