Hij mag dan onderdeel van de 500 familie zijn, de nieuwe 500X is zeker geen kleintje en dat staat ‘m goed. De X is een stevige solide auto, die fijn aanvoelt en lekker rijdt. Zo dan is dat alvast gezegd.
Tijdens de Nederlandse introductie mochten wij al even proeven van deze nieuwe telg van het 500 geslacht, maar nu zijn we een week lang op stap gegaan met een 500X 1.4 MultiAir benzine. Eerder kon de wereld al kennis maken met de 500L, een ruime auto die mij persoonlijk niet echt heeft kunnen bekoren. Het design was origineel maar mijn auto is het niet. Dat is bij de 500X wel anders.
De 500 familie
Toen de mensen bij Fiat zagen wat een succes de reïncarnatie van de 500 was, besloten ze daar meer van te maken. Kennelijk waren mensen bereid een stuk meer geld neer te leggen voor wat in feite gewoon een Panda was. Ze gebruikten de 500 naam voor het opzetten van een apart merk binnen Fiat: de 500 familie.Duidelijk een familielid
Want van welke hoek je de auto bekijkt, hij klopt. De afmeting, de verhoudingen, de lijnen, samen vormen ze een zeer evenwichtig design. Van voren is hij stoer -ja niet zoals de Jeep Grand Cherokee – en van de zijkant is hij elegant, waarbij hij naar achteren toe mooi afrond.
En wat ik helemaal knap vind,is dat de X duidelijk onderdeel vormt van de 500 familie. Als een oudere grotere broer die dezelfde gelaatstrekken heeft als zijn kleine zusje, zie je in de neus van de X duidelijk de kleine 500. Complimenten.
Interieur
Dat de 500 familie op hoger niveau staat dan de ‘gewone’ Fiats zie je meteen als je in de auto stapt. De materialen zijn mooi en het geheel ziet er netjes en zelfs premium uit met het duidelijke 500 design. Uiteraard reden wij met één van de meest aangeklede versies, met prachtige stoere elektrische leren stoelen, een multimedia systeem die we ook al in de Jeep tegenkwamen, stuurbediening, airco, enzovoort.
Het geheel ziet er goed uit en zit logisch in elkaar. Alles is onder handbereik en voelt goed aan. Qua ruimte zit je voorin heerlijk, zelfs voor de langeren onder ons. Achterin is de ruimte een stuk beperkter. Kinderen zullen makkelijk achterin kunnen maar met vier grote volwassenen wordt het op de achterbank wel wat krapjes. Ook de kofferbak is niet enorm groot, maar heeft wel een dubbele bodem waardoor je al weer wat meer ruimte hebt. Het is qua ruimte de ideale auto voor een klein gezien, mits je niet heel erg veel mee wilt nemen.
Solide rijprestaties
Rijden doet de 500X solide, hij voelt aan als een grote stevige auto. Op de snelweg is hij stabiel en daarbij ook erg stil van binnen, mits je niet teveel toeren draait. Het blok kan namelijk nog wel eens lawaaierig worden. In snelle bochten blijft de koets mooi vlak, hoewel de auto niet echt heel erg sportief te noemen is. En in de stad is het compacte SUV-formaat ideaal. Je zit hoger, maar niet te hoog, je bent groot, maar niet te groot.
In onze 500X lag de 1.4 MultiAir benzine motor met DCT, de versnellingsbak met dubbele koppeling. Het blok produceert 140 pk vermogen en 230 Nm trekkracht,die de 1.295 kilogram zware X over de voorste twee wielen vooruit moet trekken, wat goed lukt. Oké, de 500X is geen racemonster, maar wie weet komt er ooit een Abarth-uitvoering? Lijkt mij wel een goed idee.
Drie verschillende rijmodi
In de X heb je de keuze uit drie verschillende rijmodi om het karakter van het motorblok en de versnellingsbak in te stellen: Sport, Normaal en All Weather. De laatste heb ik even geprobeerd, maar zo lang je niet in de sneeuw of modder rijdt, heb je daar weinig aan. In Normaal rijdt de auto comfortabel en schakelt de bak soepeltjes. In de Sportstand reageert de motor een stuk feller en schakelt de bak pas veel later op, maar eigenlijk te laat.
Want de volgende versnelling wordt pas ingeschakeld als het blok al lang al zijn power gegeven heeft. Maar dit is makkelijk op te lossen door zelf even de flippers te gebruiken achter het stuur. Mijn advies: voor iedere dag rij in de Normaal stand en laat de bak lekker zelf schakelen. Wil je sportief rijden, zet ‘m in de Sport stand en schakel zelf.
Conclusie
Met de 500X heeft Fiat een solide goede auto neergezet. Hij ziet er goed uit, van binnen en buiten, rijdt lekker en heeft een mooi formaat. Met een vanafprijs van net geen 26.000 euro voor de 1.4 MultiAir DCT, zit je met wat extra opties al snel dicht bij de 30.000 euro. Maar dit blijft wat mij betreft nog altijd waar voor je geld. Dus ben je in de markt voor een kleine SUV en heb je niet heel veel ruimte nodig, dan zou ik zeker eens een blik werpen op deze laatste telg uit het 500 geslacht.
Kijk voor meer foto’s op onze Facebook pagina.
Technische gegevens
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.368 cc
Vermogen: 140 pk
Koppel: 230 Nm
Acceleratie: 0-100 km/h: 10,5 sec
Topsnelheid: 190 km/h
Versnellingsbak: 6 versnellingen, automaat dubbele koppeling
Gewicht: 1.295 kg
Prijs vanaf:19.995- euro
Prijs testauto:32.615,- euro
Plus
+ Uiterlijk
+ Rijeigenschappen
+ Prijs
Min
– Ruimte achterin
– Versnellingsbak in Sport niet scherp