Waarschijnlijk niet de meest gangbare keuze, maar daardoor juist interessant: de Infiniti Q30. Ik reed met de 2.0t 155kW DCT AWD Sport. Als je de Q30 van een afstandje bekijkt, heeft ie wel wat weg van de Mercedes A-klasse en niet zonder reden…
Leentjebuur
Dat autofabrikanten leentjebuur spelen is wel bekend. Waarom zou je ook investeren en veel geld uitgeven aan de ontwikkeling van nieuwe modellen en of motoren, als je het ook elders kan krijgen? Dat moet ook Infiniti gedacht hebben toen ze zijn gaan shoppen bij Mercedes-Benz en daar de A-klasse zagen.
Met een duidelijke Infiniti saus eroverheen werd daarmee een mooie aanvulling in het C-segment geboren. Het segment waar Infiniti geen ijzers in het vuur had. Dus met deze boreling is de kans groot dat het merk veel meer auto’s gaat verkopen. En daar gaat het nu precies om voor het luxemerk van Nissan, dat al jaren de verkoopcijfers tracht te laten stijgen zonder veel succes.
Een mooi alternatief
De auto’s waar de Infiniti Q30 mee wil concurreren zijn de Audi A3, de BMW 1-Serie en de Mercedes-A-klasse. Deze modellen zijn stuk voor stuk redelijk conservatief qua design. En op dat punt wijkt de Q30 nu juist af. De kenmerkende vloeiende lijnen van het merk, maar ook de rijhoogte zijn zaken die direct in het oog springen.
De Q30 staat namelijk wat hoger op de wielen en is daardoor ook te vergelijken met een Mercedes-Benz GLA. Slim van Infiniti, hierdoor spreek je meer klanten aan en bied je een alternatief voor mensen die uitgekeken zijn op de gevestigde orde. Nu maar hopen dat Infiniti met de Q30 de klanten naar de showroom weet te verleiden.
Sterke benzine en diesel motoren
Infiniti staat bekend om zijn premium uitstraling en dat is ook zeker af te zien aan de Q30. En bij premium hoort natuurlijk ook een fijne ‘dikke’ motor. ‘Mijn’ Q30 had de twee liter turbo met 211 pk en 155 kW. Een heerlijke motor die erg soepel en vlot presteert en daarbij ook nog eens erg stil is en wat mij betreft perfect bij de auto past.
De Q30 is leverbaar met drie benzine motoren en twee diesel motoren, namelijk de 1.6 liter met 122 pk, de 1.6 liter met 156 pk en dus de 2.0 liter turbo met 211 pk. De twee diesels zijn een 1.5 liter met 109 pk en de 2.2 liter met 170 pk. Motoren die overigens ook in de A-klasse zitten.
Premium maar geen origineel interieur
Eenmaal in de auto moet je constateren dat alles erg lijkt op en voelt als in de Mercedes-Benz A-Klasse. Diverse zaken zijn duidelijk herkenbaar Mercedes, zoals het stuur, de bediening van de temperatuur, diverse knoppen, en de snelheidsmeter en toerenteller. Je kan je afvragen of Infiniti hier niet een beetje het eigen gezicht verliest, maar ook hier geldt, als iets goed is waarom dan veranderen? Het heeft mij zeker niet gestoord.
De donkere hemelbekleding en de smalle zijruiten geven je als bestuurder echt het gevoel dat je diep in de auto zit, wat zeker bijdraagt aan een sportief gevoel. De tevens sportieve stoelen zitten erg goed, waarbij ik persoonlijk vind dat een ‘losse’ hoofdsteun, prettiger aanvoelt dan de geïntegreerde in de rugleuning. De donkere hemelbekleding en de alcantara stoelbekleding geven mede het premium gevoel weer wat de hele Q30 uitstraalt.
Comfort en sportiviteit?
Zoals gezegd reed ik met de 2.0t Sport met vierwielaandrijving (ADW). Mijn eerste indruk bij het wegrijden is dat de auto toch wel groot en zwaarlijvig aanvoelt. Gevoelsmatig denk je dat de Q30 groter is, wat mede komt door de welvingen in de motorkap. Deze volgen de wielkasten en kun je goed zien vanuit je bestuurdersstoel. Ook de 19-inch velgen met GoodYear’s in de maat 235/45/R19 werken de zwaarlijvigheid wat in de hand, maar vullen de wielkasten wel lekker op!
Dankzij de verlaagde en de wat stevigere wielophanging stuurt de Q30 wel erg dynamisch. Er is gekozen voor een goede mix tussen sportief en comfort. Hoewel de grote velgen wat inboeten op comfort, is de Q30 een auto waar moeiteloos lange afstanden mee gemaakt kunnen worden zonder vermoeid te raken. De 7-trapsautomaat schakelt vloeiend en snel door de versnellingen, mede door de dubbele koppeling. Desgewenst kan er ook met de schakelflippers achter het stuur worden geschakeld. Met de rijstijlselector kan je daarnaast zelf bepalen welke rij-modus het beste bij jou past op dat moment.
Conclusie
Volgens de brochure gaat het erom wat het hart wil. Nou als je met je hart moet kiezen in het C-Segment dan is de Infiniti Q30 2.0t zeker een auto die je moet proberen. Aan uitstraling en charisma heeft deze originele auto geen gebrek en de rijeigenschappen zijn minstens van het zelfde niveau als de concurrentie. De stille 2.0 liter turbo motor in combinatie met de 7-trapstransmissie met dubbele koppeling en de All Wheel Drive maken van de Q30 een geweldig fijne rijdersauto. Ik vond het in ieder geval verschrikkelijk jammer dat ik de Q30 weer moest inleveren!
Plus
+ Uitstraling
+ Standaard uitrusting
+ Fijne motor
Min
– Ruimte achterin
– Merk nog (te) onbekend
Informatie:
Merk: Infiniti
Model: Q30
Type: 2.0 liter (1.991 cc)
Prijs vanaf: € 29.340,-
Prijs testauto: € 55.338,70
Motor: viercilinder, 221 pk
Versnellingsbak: 7-traps transmissie met dubbele koppeling
Brandstof: Benzine
Opgegeven verbruik: 6,7 l/100km
CO2-uitstoot: 156 g/km
Energielabel: C
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 230 km/h
Carrosserie: hatchback
Aantal zitplaatsen: 4
Laadvolume: 430 liter
1 Comment
Mooi vind ik die auto niet. Een eigen Pulsar spreekt mij meer aan. Trouwens de huidige Mercedes A Klasse mist ook de X factor.
BMW 1 serie ziet er ouderwets uit en de Audi A3 5 deurs is um net niet. De Audi A3 limosine kan mijn goedkeuring wel wegdragen.