Op een schitterend terrein met genoeg uitdagingen reed ik met de Range Rover Sport, de Range Rover Evoque, de Land Rover Discovery Sport én de hardcore Land Rover Defender. De Lady’s Day van de Land Rover Off Road Experience was echt een middag genieten!
Mooi centraal in Nederland heeft Land Rover een eigen Lodge en een prachtig terrein om de hoek waar de Land Rover Experience achter gesloten hekken plaatsvindt. Onder begeleiding van kundige instructeurs leer je daar de fijne kneepjes van het offroad rijden en alle ins-en-outs van de auto’s. Het is een kwestie van luisteren en vertrouwen op de ervaring van de instructeurs om tot de ontdekking te komen dat je dus écht offroad kunt rijden met de PC Hoofdtrekkers. En echt offroad rijden is dus veel meer dan naar huis rijden door de nieuwbouwwijk waar nog niet alles bestraat is of over het zandpad naar de boerderij van je oom in Brabant.
Omdat we met veel modellen hebben gereden, heb ik besloten er drie uit te pikken en wat meer over te schrijven. Ik ben altijd al fan geweest van grote auto’s en de Range Rover Sport is dat zeker.. wat een geweldig indrukwekkende wagen, zeker als je de bodemvrijheid nog wat opkrikt wat je handmatig kunt doen. Het verschil is in de hoogste stand zo’n 12 cm! Ook van binnen heerlijk ruim en met de bioscoopopstelling zit je achterin ook fantastisch en heb je super uitzicht.
Het ongekende gemak waarmee je zo’n grote auto door moddersporen kunt sturen is indrukwekkend.
Het ongekende gemak waarmee je zo’n grote auto door moddersporen kunt sturen is indrukwekkend. Je kunt tegen hellingen oprijden waar je te voet niet op komt en het gevoel van vertrouwen wat de Hill Descent Control je geeft als je op een heuvel staat zo steil omhoog dat er meer gewicht op de rugleuning dan op de zitting rust is overweldigend. De smile op je gezicht is heel groot als je achteruit, met de versnelling in de neutraal en met je voeten naast de pedalen naar beneden “valt”. Volledig overgeleverd aan de techniek en het zelf denken van de auto creëert een echt pretpark-gevoel.
Van de klein maar fijne Range Rover Evoque was ik al fan toen hij net uit was. Wat een mooie auto. Ook wel eens de dames Range genoemd in de volksmond maar dat vind ik echt onzin. Deze compactere Range Rover is veel meer dan een op hakjes gebaseerde boodschappenauto. Eerst haal je de automatische modus eraf en speel je zelf met alle mogelijkheden die er zijn. Even kiezen tussen moddersporen, gras en sneeuw of zand en daar ga je weer. De zandmodus is mijn favoriete redding!
Gevoel van volledige controle
Bij doorslippen op een glad stukje schakel je de zandmodus in die er voor zorgt dat je een fractie van een seconde gelanceerd wordt. Wat een uitvinding zeg! Bij alles wat je doet heb je het gevoel van volledige controle en de Evoque laat zich ontzetten makkelijk door het terrein sturen. Net als bij de range Rover sport kun je ten alle tijden de deuren open maken ook al sta je met één wiel in de lucht. Veel auto’s zijn op zo’n moment niet stijf genoeg en torderen dan in de carrosserie waardoor de deur “klem” zit.
In alle genoemde auto’s (op de hardcore Defender na) kun je al draaiend met de Drive Select knop je rij modi instellen. De “auto” functie bij indrukken van die knop doet alles voor je en is dus heel handig maar niet zo leuk.
Je kunt de stand van je wielen op een display zien wat ook heel makkelijk is als je net uit de bocht ineens een diep gat in duikt en je graag wil dat je wielen recht staan bij het naar beneden rijden. Net zo ideaal is de achteruitrijcamera die je een goed beeld geeft van wat er achter de auto aan de hand is.
De ruige stoere vierkante lefgozer die staat te trappelen om op avontuur te gaan lijkt niets te gek.
Een heel ander verhaal is de Defender (waar we al eerder mee reden), de laatste van de dag. De ruige stoere vierkante lefgozer die staat te trappelen om op avontuur te gaan lijkt niets te gek. Het zit na alle luxe en comfort de hele middag ineens heel spartaans (vooral achterin op het bankje) maar dat ben je snel vergeten als je op pad gaat. Dit is een mega sterke terreinauto en dat straalt hij ook uit. We reden met een Land Rover Defender 110 stationwagen. Deze Defender heeft een wat langere wielbasis en daardoor dus een beetje de draaicirkel van een zwangere olifant maar ook dat kan de pret niet drukken. Hij is meer dan sterk genoeg om een keertje achteruit te steken mocht dat nodig zijn om de draai te maken. Stationair hobbelt hij overal overheen en lijkt niets onmogelijk. Ik begin langzaamaan te begrijpen waarom veel van mijn kennissen zo’n fan van de Defender zijn.
Mijn vraag is beantwoord.. Kun je echt offroad rijden met een Range Rover? Volmondig roep ik JA! We kregen als extraatje de indrukwekkende avonturen van Julia Samuel tijdens de lunch te horen. Zij was ook te gast op deze dag en heeft na haar Veronica en Heilige koe verleden ooit een docu gemaakt over David Robertson, een Engelsman met één arm die met zijn Defender door Afrika de strijd met Malaria aan is gegaan.