Ik val meteen met de deur in huis: de Mazda CX-5 Skyactiv-D 150 is een rasecht werkpaard zonder poespas. De auto is degelijk, je voelt en ziet de kwaliteit. Dat is mijn conclusie na een week rijden.
Aan de buitenkant is de CX-5 op een flink aantal punten lekker opgefrist en moderner geworden. Je moet er wel een beetje naar zoeken want de updates zitten in details als kleinere buitenspiegels, de omlijsting van de mistlampen, LED-knipperlichten en full LED-koplampen. De meest zichtbare vernieuwing is de nieuwe stoerdere grille met horizontale lamellen, die het oude honingraad vervangt.
Wow, wat is het interieur er op vooruit gegaan
Echt in het oog springende vernieuwingen vinden we binnenin de auto. Wow, wat is het interieur er op vooruit gegaan sinds de introductie van de eerste CX-5 drie jaar geleden. Vooral het instrumentenpaneel, dashboard en de middenconsole zijn nu veel moderner, sportiever en zakelijker geworden. Waar de ‘oude’ CX-5 nog wat oubollig was, zie je daar in het 2015 model niets meer van terug. Daarnaast heeft Mazda net als in de eerste CX-5 veel aandacht aan de materiaalkeuze besteed. Alles in, op en rond de auto is van kwalitatief goed materiaal en gaf mij een premium gevoel.
De lederen voorstoelen zitten in eerste instantie een beetje hard. Maar na een paar dagen flink wat kilometers gereden te hebben was ik hieraan gewend. Ze geven mij op alle belangrijke plaatsen, zoals bovenbenen en onderrug, goede steun. Hoewel de lendensteun naar mijn mening net niet bol genoeg opgepompt kon worden, zat ik toch erg lekker. Achterin zak je comfortabel en vrij diep weg in de ruime achterbank, waarbij ook geen gebrek aan hoofdruimte is voor de gemiddelde mens. Ook de beenruimte achterin is voor dit formaat auto prima. En ook voor de boodschappen is er voldoende ruimte in de kofferbak aanwezig.
Vet Bose soundsysteem
Om het windgeruis te verminderen heeft Mazda de buitenspiegels kleiner gemaakt. Maar boven de honderd kilometer per uur hoor je langs de A-stijlen en bij de voorzijruiten toch nog wat rijwindgeluiden. Niet storend, maar wel opvallend. In mijn auto zat een Bose soundsysteem. En wat een vette geluidskwaliteit zit hierin zeg! Bose is er goed in geslaagd om van de CX-5 een concertgebouw te maken. Ach, vergeet ook maar wat ik zei over het windgeruis. Bestel gewoon het soundsysteem mee. Je gaat er een rondje extra voor om.
Ik was al onder de indruk van de Skyactiv benzinemotor, waar ik vlak na de introductie van de CX-5 mee reed. Zonder turbo, maar toch lekker veel trekkracht bij alle toerentallen. De 2,2-liter diesel doet daar nog een flinke schep extra trekkracht bovenop en maakt de auto heel sterk, soepel en schakellui te rijden. Om een voorbeeld te noemen: met dertig kilometer per uur in de derde versnelling door een bocht of een rotonde nemen is dankzij het hoge koppel geen enkel probleem voor deze motor/bak-combinatie.
Bestel gewoon het soundsysteem mee. Je gaat er een rondje extra voor om.
Ook tijdens het rijden voel je de degelijkheid van de CX-5. De versnellingsbak schakelt met zijn korte schakelpook heerlijk direct en de versnellingen zijn goed te vinden. De auto voelt veilig aan, helt in bochten nauwelijks over en geeft de bestuurder een goed gevoel van controle en daarmee een zeker gevoel. Zelfs de wegligging voelt degelijk, de CX-5 blijft prima op koers. Ook harde wind (tot kracht 10) kan de wagen niet van zijn stuk brengen. De auto blijft met deze windsnelheid opvallend goed in het rechte spoor. Het onderstel is redelijk stug gedempt, zonder dat dit de auto oncomfortabel maakt. Het zorgt er in ieder geval voor dat de Mazda lekker te sturen is.
Een dingetje moet me echter wel van het hart. De New European Driving Cycle (NEDC) zegt dat de Mazda CX-5 gemiddeld 4,6 liter diesel per 100 kilometer verbruikt. Ik heb dat verbruik niet gehaald en bleef steken bij 6,9 liter. Ook een goed resultaat, maar nog best een stukje van die 4,6 af.
Conclusie
De CX-5 diesel is een rustgevend werkpaard dat voor vele doeleinden inzetbaar is. Het is een zakelijke auto met voldoende ruimte voor een gezin met drie kinderen. Waar je dan ook prima een paardentrailer of caravan achter kunt hangen. De motor is lekker sterk en daardoor zonder al te veel schakelen te rijden.
Mazda heeft er veel aan gedaan om de inzittenden maximaal comfort en veiligheid te geven. Er is veel aandacht besteed aan het gebruiksgemak van de instrumenten en accessoires. De CX-5 zit daarnaast boordevol met technische veiligheidssnufjes om mogelijke ongevallen tot een minimum te beperken.
Los van het imago, is de Mazda CX-5 een waardig tegenstander voor zijn concurrenten. Als je in de race bent voor een suv in het C- of D-segment, kan ik je van harte aanbevelen om ook even een proefrit met de CX-5 te maken. En probeer ze dan allebei even, de benzine én de dieseluitvoering!
Technische gegevens
Cilinderinhoud: 2.191 cc
Cilinders/kleppen: 4/16
Max. vermogen: 150 pk bij 4.500 tpm
Max. koppel: 380 Nm bij 1.800 – 2.600 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,2 sec.
Topsnelheid: 202 km/h
Versnellingsbak: 6 versnellingen, handgeschakeld
Gem. Verbruik: 4,6 l/100 km (1 op 21,7)
Gewicht: 1.395 kg
Prijs: vanaf: € 35.790
Plus
+ Erg degelijk
+ Hoog kwaliteitsniveau
+ Goede wegligging
+ Veelzijdig
Min
– Windgeruis rond de spiegels
– Korte armsteun