Autofabrikanten hebben als doel zo veel mogelijk auto’s te verkopen. Gelukkig is daar sinds enige jaren de Chinese markt. Om uit die enorme ruif mee te eten heeft Citroen bedacht dat de DS modellen, de DS 3, DS 4 en DS 5, als apart en meer premium merk in de markt neer te zetten. De Citroën verwijzingen zijn weggehaald en de grille is aangepast en voilà: een nieuw merk is (was) geboren. Maar is de DS 5 daarmee ook een nieuwe auto geworden?
De DS 5 blijft een bijzondere verschijning en is niet goed in een bepaald hokje te plaatsen. En dat vind ik wel prettig. Alles wat in een hokje te plaatsen is, voldoet aan bepaalde criteria en ik vind het goed als je daar van afwijkt. Want zeg nou zelf, wie wil een 13 in een dozijn model? Ik kreeg echter wel de opmerking dan ‘men’ wat moe wordt van de vele lijnen in het design van de carrosserie. In zekere zin is de DS 5 daarmee wel een echte Citroën.
De DS 5 valt met name op door de hoogte en een bijzondere daklijn. Dit, aangevuld met chromen sier-strips die lopen van de koplampen naar de buitenspiegels en onder aan de deuren, geven de DS 5 een luxe uitstraling. Verder vallen 2 gleuven op in de voorbumper, die ongetwijfeld een functie hebben, al was het maar design technisch. Nieuw zijn ook de LED vision-koplampen. De nieuwe zeshoekige grille doet me qua vorm wel een beetje denken aan de neus van menig nieuwe Peugeot.
Een slim trucje
Zo bijzonder het exterieur, zo bijzonder is ook het interieur. De prachtige stoelen, veel mooier vind je ze niet, en de specifieke vorm van de bedieningsknoppen en de plaatsing ervan. Bijna alle bedieningsknoppen zien eruit alsof ze uit een vliegtuig komen, maar de knoppen zijn eigenlijk gewoon vierkant. Citroën, euh DS, heeft hier gewoon een optisch trucje toegepast. DS noemt het zelf ‘toggle switches’.
Het glazen dak is een eyecatcher van jewelste, waar in het midden een console te vinden is met die bijzondere bedieningsknoppen. Zorg er wel voor dat je eerst de bediening daarvan goed onthoudt, want al rijdend een knop vinden om bijvoorbeeld het glazen dak te verduisteren door een rolgordijn tevoorschijn te halen, vergt een goede arm en oog coördinatie. In de grote middenconsole bij de automatische versnellingspook vind je de raambedieningsknoppen en de elektronische parkeerrem. Opvallend zijn twee grote bedieningsknoppen die horizontaal geplaatst zijn en twee verticaal. Als bestuurder zit je echt als een piloot in een cockpit. De gebruikte materialen zijn zonder meer goed en voelen erg fijn aan.
Designtechnisch
Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur in de prachtige stoelen valt de hoge zitpositie wel op. Maar omdat de auto een behoorlijk formaat heeft en de afstand tot de voorruit best wel ver is, is die hoge zitpositie erg prettig. Het geeft je een beter zicht vooruit. Het zicht naar achteren daarentegen is niet heel erg goed. De spoiler aan het einde van de aflopende daklijn zit net in de weg. Design technisch fraai, maar lastig in de achteruitkijkspiegel.
Motorisch had ik niks te klagen over de 1.6 liter Turbo benzinemotor met 165 pk. Ogenschijnlijk lijkt het wat weinig, maar in de praktijk presteert de motor uitstekend. De motor is heerlijk stil, maar bij een flinke acceleratie is hij wel even duidelijk aanwezig, lees “hoorbaar’’. Gelukkig is dit niet storend, omdat het geluid snel weer naar de achtergrond verdwijnt. De gelaagde zijruiten dragen hier ook duidelijk aan mee.
De 6-versnellingen sequentiële automaat schakelt erg prettig, soepel en snel, wat ten goede komt aan het comfort. Deze EAT 6 automaat, wat staat voor Efficient Automatic Transmission, is gekoppeld aan het Start & Stop systeem, een van de fijnste die ik tot nu toe ben tegengekomen. Het systeem reageert direct en slaat nauwelijks merkbaar weer aan. Wat ik wel een beetje miste is de optie om te kiezen uit verschillende rij modi, zoals ECO, Comfort of Sport.
Conclusie
Met wat optische aanpassingen zoals de grille heeft de DS 5 een chiquere uitstraling gekregen. Maar daarmee is het geen nieuwe auto geworden. De auto is in de basis toch al weer een aantal jaartjes oud, maar door de aanwezigheid van de EAT6 automaat gekoppeld aan de fijne 1.6 liter benzine motor heeft de DS5 toch nog voldoende innovaties meegekregen voor de komende jaren. Het fraaie interieur is gebleven en heeft met een nieuwer en prettiger kleuren touchscreen voldoende in huis om bestuurders over de streep te trekken die niet gaan voor het alledaagse en standaard.
Plus
+ Chique uitstraling
+ Heel fijn Start/Stop systeem
+ Fijne automaat
Min
– Geen ECO, Comfort of Sport modes
– Beenruimte achterin
– Zicht naar achteren
Informatie:
Merk: DS AutomobilesModel: DS 5
Type: 1.6 liter (1. 598 cc)
Prijs vanaf: € 34.790,-
Prijs testauto: € 49.215,-
Motor: 4 cilinder, 165 pk
Versnellingsbak: Automaat 6-versnellingen
Brandstof: Benzine
Opgegeven verbruik: 5,9 L /100km
CO2-uitstoot: 135 g/km
Energielabel: C
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 202 km/h
Carrosserie: Hatchback
Aantal zitplaatsen: 4
Laadvolume: 465 liter minimaal, 1.288 met neergeklapte achterbank