Samenvatting
Het gaat gelukkig weer goed met Alfa Romeo. De Tonale (onze rijtest volgt snel) is erg populair. En nu is er ook een mooie update voor de Giulia en Stelvio. Een nieuwe neus en een nieuw dashboard trekken deze heerlijke, maar inmiddels wel wat oudgediende Italiaanse schonen op één lijn met de nieuwe Tonale.
Neus
Het meest opvallende verschil zit ‘m in de voorzijde. Beide modellen hebben nu dezelfde Full-LED Adaptive Matrix-koplampen als de Tonale, in combinatie met de nieuwe ‘Trilobo’-grille. En dat smoelt ontzettend goed.
De drieledige lichten doen qua uitstraling denken aan de 159, een van de Alfa’s met de mooiste voorkant ooit, maar dan een stuk moderner. En dat is ook meteen wat ze met beide modellen doen: zowel de Giulia als de Stelvio ogen weer een stuk meer van deze tijd.
Dashboard met klassieke cijfers
Binnenin vinden we in plaats van de twee losse tellers, nu een groot, 12,3-inch TFT-scherm achter het stuur. Hierop is allerlei rijinformatie te zien, in te delen op een aantal verschillende manieren. Het leukste daarbij is om de stand te kiezen, die Alfa Romeo zelf ‘heritage’ noemt.
Daarbij verandert het scherm in twee losse tellers die qua vormgeving een kopie zijn van de analoge tellers uit de jaren zestig en zeventig. Inclusief de zo typerende rode strepen bij de toerenbegrenzer als je de auto in Dynamic zet.
NFT-technologie
Iets wat je minder merkt, maar wel innoverend is, is dat de auto’s nu geleverd worden met NFT-technologie (Non-Fungible Token). Hierdoor worden alle gegevens, inclusief het gebruik en het onderhoud, op een gecodeerde manier vastgelegd voor de eigenaar. Zo kan er nooit met de auto gesjoemeld worden.
Rijden
Uiteraard zijn we ook met de nieuwe auto’s op pad geweest., hoewel zowel de Giulia en de Stelvio voor ons geen geheimen kennen. En ja, het klopt nog steeds: beide auto’s staan qua rijeigenschappen nog altijd bovenaan in hun segment. Waarbij vooral de Stelvio er met kop en schouders bovenuit steekt.
Conclusie
De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio hebben een fijne update gekregen. Zowel de nieuwe voorzijde als het dashboard trekken de auto’s weer deze tijd in. Qua techniek is er weinig veranderd, maar daar is dan ook nog steeds weinig mis mee. Het ontbreken van een hybride uitvoering, zal voor sommigen echter nog altijd een probleem zijn. Maar gelukkig is voor die mensen de Tonale, die in louter hybride uitvoeringen te koop is.