Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Alfa Romeo Giulia Veloce, het beste medicijn
    • Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    • Test elektrische Fiat 500 3+1
    • Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Fiat 500, een verbeterd icoon?

    Auto 27-11-2015Geen reacties

    “Kun je een icoon verbeteren?”. Dat is de kreet die Fiat aan hun nieuwe 500 gegeven heeft. Natuurlijk is dat mooie marketingtaal, maar feit blijft wel dat Fiat met hun retro interpretatie van de oude Cinquecento een schot in de roos heeft geschoten sinds zijn introductie in 2007. Als warme broodjes vlogen de wagens over de toonbank en zodoende creëerde de Italianen inderdaad een nieuw icoon. Nu is er een nieuwe, nou ja een geüpdate 500, maar is deze verbeterd?

    De nieuwe Fiat 500, een verbeterd icoon 2We hebben hier natuurlijk niet met een compleet nieuw model te maken en waarom zouden ze ook bij Fiat? Het basisontwerp van de 500 met zijn klassieke lijnen ziet er nog altijd fris uit en kan nog best een tijd mee. Het blijft een kek wagentje die met zijn warme Italiaanse charme vele harten in het kille Nederland sneller doet kloppen. Fiat heeft daarom besloten een slechts aantal kleine dingen aan te passen die de auto weer een fris gevoel moeten geven, zonder al te veel aan het design te sleutelen.

    Een nieuwe neus en nieuwe lampen

    Laten we beginnen bij de voorzijde. We zien hier een nieuwe ondergrill, een extra chroomstrip en nieuwe koplampen die de neus een modernere uitstraling geven. De extra chroomstrip doet verbazingwekkend veel en geeft de nieuwe 500 daadwerkelijk een ander smoeltje. In de bumper zit nu led-dagrijverlichting, waardoor je van een afstand al ziet dat je met de laatste uitvoering te maken hebt.

    De nieuwe Fiat 500, een verbeterd icoon 3Aan de zijkant is de wagen hetzelfde gebleven en aan de achterkant vallen vooral de nieuwe achterlichten op. Dit zijn nu volledige led-lampen, waardoor de ontwerpers meer vrijheid hadden om mee te spelen. Dat heeft zich vertaald in het feit dat de lichten nu een afgeronde vierkant vormen waarbinnen een stuk carrosserie te zien is. Hoewel het de achterkant inderdaad moderner doet ogen, kon ik er ook na een aantal dagen nog niet echt aan wennen.

    Een goede upgrade in het interieur en een roffelende motor

    Ook binnen zijn er enkele veranderingen, waarbij de meest opvallende de introductie van het U-connect systeem (niet standaard) is dat we kennen uit vele andere auto’s uit de FCA-stal, zoals de Alfa Romeo Giulietta en ook de Jeep Grand Cherokee. Daarnaast zijn er wat andere kleuren en materialen, maar ook hier geldt dat we te maken hebben met een voorzichtige evolutie in plaats van een revolutie en terecht; het ziet er nog steeds goed uit namelijk.

    De nieuwe Fiat 500, een verbeterd icoon 4

    De nieuwe 500 is beschikbaar met een 1.2 viercilinder of met de 0.9 TwinAir Turbo met 60 of 80 pk, waarvan ik met de laatste reed. De tweecilinder blijft, hoe vaak je er ook in rijdt, een apart geluid produceren. Zeker bij het starten heb je even het idee dat er iets kapot is, maar al rijdend verdwijnt dit en blijft er een bijzonder roffeltje achter, dat op de één of andere manier wel bij dit autootje past.

    Op en over de weg

    Onderin de toeren gebeurt er weinig, maar trap je het gas in, dan kom je goed met het verkeer mee. Druk je de ECO-knop in, dan wordt de auto echter wel traag, maar je rijdt dan ook wel weer erg zuinig. Maar ook in de normale stand, met bij tijd en wijlen een zware rechtervoet, is 1 op 16 nog altijd goed haalbaar.

    De nieuwe Fiat 500, een verbeterd icoon 5Qua wegligging is er weinig merkbaar verschil met de vorige 500. Doordat de wielen lekker op de hoeken staan, gaat hij nog altijd lekker fel een bocht door en helt daarbij niet te ver over. Door de korte wielbasis zou je verwachten dat het een ramp is op slechte wegdekken, maar in de praktijk valt dit reuze mee, hoewel je natuurlijk altijd wel merkt dat je met een kleine auto op stap bent. Maar al met al een goede combinatie tussen sportiviteit en comfort.

    Conclusie

    De nieuwe Fiat 500 is er vanaf 14.995 euro, maar met alle opties van onze testauto, zoals het U-connect systeem, de leren sportstoelen, velgen, zwarte dak, automatische airco en mistlampen kost hij een paar euro onder de 21.500 euro, wat voor zo’n kleine auto stevig aan de prijs is. Maar dat is de 500 altijd geweest en desondanks blijven ze verkopen. Heeft Fiat met de nieuwe 500 hun ‘icoon’ verbeterd? Ja, de kleine visuele veranderingen gecombineerd met de introductie van het nieuwe multimediasysteem maken de toch al geslaagde auto weer nog iets leuker en beter en klaar voor de komende jaren. En die achterlichten, ja die wennen vast wel na een tijdje.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 875 cc
    Vermogen: 80 pk
    Koppel: 145 Nm
    Acceleratie 0-100 km/h: 11,0 sec.
    Topsnelheid: 171 km/h
    Gewicht: 1.820 kg
    Prijs vanaf: € 14.995
    Prijs testauto: € 21.448,83

    Plus
    + Mooi retro design
    + Goede multimediale upgrade
    + Zuinig, wendbaar en sportief

    Min
    – Achterlichten niet helemaal geslaagd
    – Redelijk prijzig

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=Vz8UL&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleVolvo XC90 D5 AWD, van mastodont naar vriendelijke reus
    Next Article MINI Cooper D Clubman heeft WOW-factor!

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Alfa Romeo Giulia Veloce, het beste medicijn

    By Yuri Van Koeveringe

    Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort

    By Yuri Van Koeveringe

    Test elektrische Fiat 500 3+1

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?