Stel je wilt een SUV, maar niet één waarvan je er al duizenden ziet rondrijden. Je wilt iets aparts, maar wel met veel luxe en goede rijeigenschappen en het liefste wil je niet al je geld er aan uitgeven. In dit geval is de nieuwe Ford Edge misschien wel iets voor je.
Een midsized crossover SUV
Alles in Amerika is groot, dat is ons bekend, de Edge valt daarom aan de andere kant van de oceaan ook onder de midsized SUV’s. Maar hier in ons land is hij precies een goed formaat. Groot genoeg voor voldoende luxe en een hoge zitpositie, maar klein genoeg om voor iedereen gemakkelijk hanteerbaar te zijn.
Ik vind de Ford Edge een erg mooie en evenwichtige SUV. Hij valt op -zeker in de kleur Electric Spice van mijn testexemplaar- maar zonder patserig te zijn. Hij heeft mooie designdetails, maar zonder zichzelf erin te verliezen. Van voren is hij stoer en breed, aan de achterkant weer elegant met de mooie rode LED-strip over de gehele breedte.
Mooi, duidelijk en vooral luxe interieur
Zodra je over de lichtblauwe oplichtende dorpel met het woord ‘Edge’ binnen bent gestapt, ben je in de herkenbare Ford sfeer. Lichtblauwe knoppen, duidelijke tellers en midden op het dashboard het bekende Ford entertainment systeem. Nog altijd een mooi, modern design met een luxe en degelijke uitstraling.
In de Edge, zeker als deze voorzien is van het X-pack en het Luxury Pack, ontbreekt het je aan niets. Verwarmde en ventileerbare stoelen, schuif-panoramadak, adaptieve LED-verlichting, Keyless entry, pareersensoren, adaptieve Cruise Control, Blind Spot Information System en een elektrische verwarmbare voorruit, zijn slechts enkele van de vele opties waarmee deze luxe SUV getooid is.
Alleen zuinige diesels, maar wel met veel kracht
In ons land wordt de Edge alleen maar geleverd met turbo dieselmotoren. De minst krachtige is de 180 pk en 400 Nm sterke 2.0-liter turbodiesel die voorzien is van een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een stap daar boven vinden we dezelfde 2.0 maar met dubbele turbo, die nu 210 pk en 450 Nm levert en voorzien is van een zestrapsautomaat.
Ik reed met de sterkste versie, wat een uitstekende motor is. Krachtig, soepel, snel reagerend en rustig op de achtergrond, bereik je met deze krachtbron onder de 10 seconden de 100 kilometer per uur en een top van 211 kilometer per uur. Ook de automaat werkt erg goed, het schakelen gaat soepel en altijd op het juiste moment. Het opgegeven verbruik van gemiddeld 1 op 16 heb ik niet gehaald, maar 1 op 12 met een auto van bijna 2.000 kilogram is toch niet slecht te noemen.
Een perfect onderstel?
Dat Ford een van de beste fabrikanten van onderstellen is, merk je ook aan de Edge. Een haast ideale combinatie tussen sportiviteit en comfort, maakt van deze SUV een feest om mee te rijden. Rust heerst op de snelweg en bochtige weggetjes kun je met een sportieve geest aanvallen. Om een indicatie te geven van de kwaliteit van het onderstel: zelfs tijdens vol gas over een bobbelig grasveld, blijft de rijervaring comfortabel, petje af!
Ook is duidelijk dat Ford veel aandacht heeft besteed aan de afwerking, zowel binnen als buiten. Panelen liggen strak tegen elkaar en in het interieur zijn mooie hoogwaardige materialen gebruikt.
Conclusie
De Ford Edge heeft alles in huis om het de meer gevestigde SUV-merken in ons land zeer lastig te maken. Hij is mooi, luxe, rijdt erg goed en is gebouwd met mooie materialen. Hij is wellicht iets minder bekend dan bepaalde concurrenten,maar dat maakt hem in mijn ogen alleen maar beter. Voor het meest luxe model met alle opties –zoals mijn testauto- betaal je 72.365 euro, maar de wagen is er al vanaf 56.165 euro. Dit blijft natuurlijk een hoop geld, maar is niet bijzonder duur voor een dergelijke goede wagen.
Informatie:
Model: Edge
Type: 2.0 TDCi Bi-Turbo Sport
Brandstof: Biturbo Diesel
Cilinderinhoud: 1.997 cc
Vermogen: 210 pk
Koppel: 450 Nm
Topsnelheid: 211 km/h
Versnellingsbak: 6-traps automatische transmissie
Gewicht: 1.949 kg
Prijs vanaf: 56.165 euro
Prijs gereden model: 72.365 euro