De Ranger is volgens Ford de best verkochte pick-up van Europa, wat opvallend is want zoveel zie je er in Nederland eigenlijk niet rijden. Toch levert Ford deze truck ook in ons land, sterker nog: ze hebben net een nieuwe uitvoering op de markt gebracht, ook voor grijs kenteken. Tijd dus om te kijken wat er met deze wagen aan de hand is.
Geen dubbele cabine op grijs
Eerst het slechte nieuws: wil je een Ford Ranger op grijs kenteken rijden, dan ben je beperkt tot de Super Cab, een uitvoering met zogenoemde ‘suicide-doors’ waarbij er achter de voorstoelen behoorlijk wat ruimte is voor bagage, maar een achterbank ontbreekt. Bij de uitvoering met twee zitrijen is de verhouding laad- tot zitruimte niet groot genoeg om te gelden als bedrijfswagen.
En omdat veel ondernemers graag de extra zitruimte hebben voor bijvoorbeeld hun personeel, laten zij de Ranger in Nederland links liggen. Dit is echter een probleem dat ook vergelijkbare concurrenten in Nederland ervaren. Alleen bij de echt grote Amerikaanse pick-ups is de laadruimte van een dergelijk groot formaat dat die ook met een cabine met achterbank volstaat om op grijs kenteken mee te rijden. Sowieso is de particuliere markt voor pick-ups in ons land vrij klein, met dank aan de astronomische bedragen die afgedragen dienen te worden via de blauwe enveloppen.
Een mooie moderne pick-up
Dit alles biedt de Ranger geen mooie uitgangspositie in ons land en dat is eigenlijk heel erg zonde. Want de Ford is een zeer moderne ogende en mooie pick-up , zeker in de kleur Pride Orange waarvan ons topmodel Wildtrak voorzien was.
Ook qua motorisering was er weinig te klagen, want de 3,2 liter vijfcilinder diesel met 200 pk en 470 Nm is een heerlijke motor, die bij stevig gas geven een heerlijke roffel produceert. Verder was ons testmodel voorzien van een zestraps automaat, vierwielaandrijving en bijna alle opties die er maar te verzinnen zijn.
Luxe, luxe en nog eens luxe
Zodra je in de Ranger zit verdwijnt het idee van een werkpaard compleet. Moderne tellers voorzien van instelbare LCD schermen en een groot touchscreen in het midden van het dashboard, geven eerder het idee van een SUV dan een pick-up. Met dit grote scherm in het midden bedien je zowel de multimedia, navigatie als de airco. Een regensensor, automatische verlichting, achteruitrijcamera, parkeersensoren en een elektrisch verwarmde voorruit, het kan niet op.
En wat te denken van alle elektronische hulpmiddelen zoals Lane Keeping Alert en Lane Keeping Aid, die je opmerkzaam maken dat je ongewenst van baan wisselt en zelfstandig ingrijpen. Adaptive Cruise Control zodat je zelf niet meer hoeft te remmen bij drukker verkeer, Traffic Sign Recognition, die je helpt te herinneren hoe hard je ook al weer mocht, en het Emergency Brake Assistance die helpt te remmen in een noodsituatie.
En daar houdt het allemaal niet op. Want voor het offroad rijden kun je al rijdend elektronisch omschakelen van twee- naar vierwielaandrijving tot een snelheid van 120 kilometer per uur. Uiteraard zit er ook lage gearing op, waarmee een verandering van tandwielen in de versnellingsbak zorgen dat je maximale trektracht in het terrein krijgt. Om deze in te schakelen moet de wagen echter wel volledig tot stilstand komen. En aan alle Ranger bezitters die net als ik de auto niet vanuit zijn lage in zijn hoge gearing krijgen: zet de versnellingsbak in de Neutraal en niet de P!
Goed, zowel on als offroad
Je ziet, de Ford Ranger biedt een hele hoop luxe en een mooi uiterlijk, maar hoe bevalt het rijden? Uiteraard moet je van een Amerikaanse pick-up niet verwachten dat het een sportauto is. Voorzien van ouderwetse bladveren achter, is het geen wagen om strakke bochten te nemen. Maar het is verre van een typische Amerikaanse dweilauto. De pick-up stuurt in zijn klasse buitengewoon strak, zowel op goed als op slecht wegdek en biedt daarbij een zeer comfortabele rijervaring.
Maar niet alleen op het asfalt, ook offroad staat de Ranger zijn mannetje. Natuurlijk moet je rekening houden met de beperking van de straatbanden -of je moet andere banden monteren-, maar met de vierwielaandrijving en lage gearing zijn er weinig zandvlaktes en bouwterreinen waar je niet eenvoudig doorheen rijdt.
Benieuwd of de Ranger echt zo goed offroad is, check het filmpje hieronder:
Een erg goede bedrijfswagen
Bedenk je daarbij dat de Ranger een met een rolluik afsluitbare laadruimte heeft van 1,5 x 1.8 x 0.85 meter en in met deze motorisering 3.500 kilogram kan trekken en je hebt een prima bedrijfswagen. En door het ontbreken van een tweede zitrij, heb je achter de stoelen ook nog eens een behoorlijke ruimte om spullen kwijt te kunnen.
Tel je alles bij elkaar op, het mooie uiterlijk, de luxe, de prima rijeigenschappen, de offroad mogelijkheden, de ruimte en het trekgewicht, dan begin je te snappen waarom de Ford Ranger in Europa zo’n enorm succes is, ook als bedrijfswagen op grijs kenteken. Voor de uitvoering waar wij mee reden, moet 56.519 euro betaald worden, maar deze was dan ook full options. Wellicht niet spotgoedkoop, maar in deze klasse ook zeker niet duur. Het is jammer dat ons land zo lastig kan zijn met regelgeving, want wat mij betreft mogen er best wel wat meer rondrijden in Nederland.
Informatie:
Merk: Ford
Model: Ranger
Type: SuperCab 3.2 TDCi Wildtrak
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 3.198 cc vijfcilinder
Vermogen: 200 pk
Koppel: 470 Nm
Topsnelheid: 175 km/h
Versnellingsbak: Automatische 6-versnellingsbak
Gewicht: 2.167 kg
Prijs vanaf: 39.062 euro
Prijs gereden model: 56.519 euro
Laadvermogen: tot 1.254 kg
Trekvermogen: 3.500 kg