Wil je een auto die volledig gefocust is op jouw luxe en comfort? Wil je een SUV waarbij de aandacht voor detail een extreem hoog niveau heeft gehaald en waar de afwerking de perfectie benaderd? Lees dan verder over de nieuwe Lexus RX 450h.
‘Kanzen’
Om een auto als de Lexus RX 450h goed te kunnen waarderen, is het handig de achtergrond van de Japanse cultuur waarbinnen deze gemaakt is te begrijpen, want deze is totaal anders dan wat wij kennen. Waar wij maar al te graag een grote mond opzetten en onze successen, terecht of niet, de wereld in schreeuwen, streven Japanners in alle stilte en bescheidenheid naar een haast onhaalbare perfectie, ook wel ‘Kanzen’ genoemd. Alleen al een kop thee drinken kan in Japan een vier uur durende ceremonie zijn.
Deze manier van doen en werken is verweven in alle aspecten van Japanse cultuur, ook in het maken van auto’s. In de nieuwe Lexus RX 450h hebben de Japanners diep gebogen om Kanzen te bereiken, iets wat je in alle details terugvindt.
De Spindle grill
Waar Lexus vroeger bekend stond om zijn behouden design, staat het Japanse merk tegenwoordig aan de totaal andere zijde van het spectrum. De nieuwe vormtaal is Japans, strak en hoekig, zo ook bij de RX. De meest opvallende uiting hiervan zien we aan de voorkant: een gigantische trapeziumvormige grille genaamd de Spindle Grille. Een duidelijke uiting van de nieuwe wens van Lexus om anders te zijn dan de competitie.
En dat is gelukt, de RX heeft een totaal andere uitstraling dan welke andere SUV ook. Zelfs de zij- en achterkant, die wel hoekig maar minder extreem zijn, onderscheiden deze grote wagen van zijn concurrenten. Het nadeel hiervan is dat lang niet iedereen de wagen mooi vindt, sterker nog: velen vinden het ontwerp ‘te’.
Hybride zonder stekker
De RX 450h is voorzien van een 3.5-liter V6 en twee elektromotoren die een gecombineerd vermogen leveren van 313 pk. Hiermee haal je theoretisch in 7,7 seconden de 100 kilometer per uur. Lexus heeft zeer bewust gekozen deze hybride zonder stekker te leveren. Niet alleen scheelt dit gewicht omdat er minder zware accu’s nodig zijn, maar het wachten op het laden en vieze handen bij het in- en uitpluggen passen volgens de Japanners niet bij de Lexus-ervaring.
Het hybride systeem van Lexus wordt door velen geprezen en terecht. De zijdezachte V6 wordt haast onmerkbaar bijgestaan door de twee elektromotoren, die op een bescheiden Japanse manier hun werk op de achtergrond doen. Deze combinatie zorgt voor een gemiddeld verbruik tijdens mijn testrit van 1 op 16, wat voor een dergelijke grote wagen zeer netjes is.
De wegligging van de RX is overduidelijk gericht op luxe en comfort. Je hebt voldoende kracht tot je beschikking om snel te accelereren, maar een sportauto is het absoluut niet. Met deze wagen cruise je in alle rust, terwijl de adaptieve vering voor een altijd rustige rijervaring zorgt, heerlijk om volledig tot rust te komen.
Buitengewone luxe
Ook van binnen is het een oase van rust en luxe. Prachtig gestikte verwarmde en ventileerbare lederen stoelen omarmen je als je plaatsneemt en je je blik laat gaan over het prachtige dashboard. De afwerking, de materialen, de vormgeving, alles ademt pure kwaliteit uit. Zo is het hout op het middenconsole en de deuren met een laser gegraveerd, waardoor het onderliggende aluminium zichtbaar is. Daarna is het door meester-vakmannen van de piano/vleugelafdeling van Yamaha gepolijst tot a work of art.
En natuurlijk is dit vlaggenschip -ik reed met de meest luxe President uitvoering- voorzien van alle weelde denkbaar. Op het enorme en haarscherpe scherm in het midden is alle informatie te zien, eenvoudig bedienbaar met een zeer elegante joystick makkelijk onder handbereik op het middelconsole. Een duidelijk Head Up Display zorgt dat je alle nodige informatie recht voor je hebt en zo kan ik nog een tijd doorgaan met zaken als adaptieve vering, Lane Departure Alert en Assist, Blind Spot meter, binnenlampen die aangaan met alleen een lichte aanraking en een airconditioning-systeem dat met infrarood de lichaamstemperatuur van de passagiers scant en zich daarop aanpast.
Fenomenaal geluidsysteem
Aparte aandacht wil ik toch ook graag schenken aan het audiosysteem van Mark Levinson. Het heldere, scherpe geluid wat uit dit voor de RX op maat ontworpen systeem komt, is fenomenaal. Of je nu ‘de Zevende’ van Beethoven of ‘Voodoo Child’ van Hendrix afspeelt, het klinkt mooier dan je ooit gehoord hebt. Ik beloof je: als je deze auto koopt, ga je stukjes rijden alleen maar om muziek te luisteren!
Conclusie
De nieuwe Lexus RX 450h is een bijzondere wagen. Zowel het rijden als het simpelweg in de auto zitten is een luxe ervaring, waarbij het niveau van comfort buitengewoon hoog ligt. De afwerking en de materialen zijn een lust om naar te kijken en te gebruiken. Het ontwerp is wellicht wat extreem voor sommigen, maar dat is een zeer bewuste keuze van de Japanners. Goedkoop is de RX, zoals ik hem reed, niet. De basisuitvoering is er vanaf een zeer schappelijke 69.990 euro maar voor de President uitvoering betaal je vanaf 91.990 euro. Maar is dit daadwerkelijk veel geld voor Japanse perfectie?
Merk: Lexus
Model: RX
Type: 450h President Line
Brandstof: Hybride-benzine
Cilinderinhoud: 3.456 cc
Vermogen: gecombineerd 313 pk
Koppel: 335 Nm
Topsnelheid: 200 km/h
Versnellingsbak: CVT automaat
Gewicht: 2.085 kg
Prijs vanaf: 69.990 euro
Prijs gereden model: 91.990 euro