Samenvatting
De Range Rover Sport is een iconische auto en een begrip in de industrie. Met de introductie van het volledig nieuwe model van de derde generatie heeft Land Rover een tandje bijgestoken. De Sport maakt nu gebruik van de techniek van de grotere Range Rover en kan als plug-in hybride tot ruim 100 kilometer volledig elektrisch rijden. Heeft Land Rover met de nieuwe Range Rover Sport de ultieme auto gebouwd?
Bereik en opladen
De nieuwe Range Rover Sport kan worden geleverd met een verscheidenheid aan motoropties, variërend van een zescilinder dieselmotor, de krachtigere plug-in hybride modellen, waaronder de P440e en de P510e en de geweldige V8 met 530 pk. Wij reden met de P440e, de ‘goedkopere’ van de twee plug-in hybrides.
Land Rover besloot bij de introductie van de nieuwe Range Rover om de viercilinder motor uit de vorige plug-in hybride versie te vervangen met een 3 liter metende zes-in-lijn motor. Deze motorisatie vindt nu ook zijn weg naar de Range Rover Sport. Wat ons betreft had Land Rover geen betere keus kunnen maken. Je voelt nauwelijks dat de motor loopt en als je goed luistert produceert de zespitter zelfs een mooie roffel.
Waar je bij andere plug-in hybrides nog wel eens vervelend goed voelt dat de benzinemotor moet helpen, heeft Land Rover dat goed voor elkaar. Naast het toevoegen van 2 extra cilinders beschikt de Range Rover Sport nu over een 38 KWh groot accupakket, daarmee kan je een behoorlijke afstand volledig elektrisch afleggen. Land Rover heeft het zelf over ongeveer 88 kilometer in real world omstandigheden. Voor de meeste mensen betekent dit dat je dagelijkse woon-werk verkeer volledig elektrisch kunt doen, zonder op kantoor op te hoeven laden.
Styling, interieur en praktisch
Qua styling zet de nieuwe Range Rover Sport de less-is-more-benadering van de grotere Range Rover voort. De aflopende daklijn en het strakke uiterlijk maken hem onmiskenbaar een Range Rover Sport, hij oogt modern en minimalistisch. De auto maakt indruk met zijn voorkomen, maar blijft wel stijlvol.
Het interieur van de Range Rover Sport is waar de auto echt schittert. De interieurafwerking van de auto is prachtig, alles voelt goed in elkaar gezet aan en is erg stijlvol. De zitpositie is top, de stoelen zijn precies zacht genoeg, maar bieden wel de juiste steun. Doordat je hoog zit heb je goed overzicht over het overige verkeer. Zelfs bij andere, toch ook niet kinderachtige auto’s, kijk je op het dak. Het geeft een gevoel van controle en veiligheid.
Als we verder kijken naar het interieur, blijft de Range Rover Sport indruk maken. Het stuur ziet er geweldig uit en voelt geweldig aan. Onze testauto was uitgerust met een chocoladebruin en zwart interieur, waarbij het bruin ook in de hemel van de auto doorloopt, erg stijlvol gedaan. De bedieningselementen van de airconditioning zijn gemakkelijk te gebruiken en de versnellingspook doet ook dienst als stabilisator voor je hand tijdens het gebruik van het scherm. Wat wel beter kan is de bediening van de stoelen. Het aanpassen van meer gecompliceerde instellingen op de stoelen vereist dat je door het scherm gaat, wat frustrerend kan zijn tijdens het rijden.
De nieuwe Range Rover Sport wordt geleverd met het nieuwste Pivi Pro-systeem van Land Rover. Het 13,1-inch gebogen touchscreen is voorzien van draadloos Android Auto en Apple CarPlay, navigatie, configureerbaar startscherm en haptische feedback. De graphics zijn scherp en de menu-indeling is gemakkelijk te navigeren. Het systeem werkt erg prettig, intuïtief en de integratie met bijvoorbeeld Apple Carplay, waarbij je ook informatie over media te zien krijgt tussen de tellers, werkt mooi.
Praktisch is de Range Rover Sport ook. Hoewel hij niet de kenmerkende gedeelde achterklep van de grotere Range Rover heeft, heeft hij wel een flinke laadruimte van 647 liter. De testauto heeft ook een kofferbakwand om te voorkomen dat boodschappen of huisdieren rondrollen. De kabels kunnen echter nergens worden opgeborgen en er is geen optie met zeven zitplaatsen voor de Range Rover Sport, aangezien die is gereserveerd voor de grotere Range Rover. De elektrisch neerklapbare achterstoelen bieden voldoende ruimte en comfort voor lange volwassenen, een verbetering die tot stand is gekomen door de langere wielbasis.
Rijden
Rijden met de Range Rover Sport is iets dat niemand als onprettig zal ervaren. Je beweegt je in alle comfort voort en als je al haast had, zal dat gevoel je snel weer ontgaan. De auto is uiteraard niet gemaakt voor sportief bochtenwerk, maar alleen bij het remmen merk je dat je met een auto van minimaal 2.735 kilo (voor de plug-in hybride) onderweg bent. De carrosserie blijft mooi vlak in bochtenwerk. Optioneel is ook een meesturende achteras leverbaar.
Conclusie
Een van de belangrijkste verkoopargumenten van de Range Rover Sport is zijn bruikbaarheid. Het is een erg veelzijdige auto, stijlvol, praktisch en goed uitgerust, met een reeks motoropties. De P440e plug-in hybride is een uitstekende mid-range optie die een goede balans biedt tussen prestaties en efficiëntie. Iemand die op zoek is naar een luxe SUV, moet de Range Rover Sport zeker op zijn of haar shortlist hebben staan.
Range Rover Sport P440e Dynamic HSE
3.0 Liter zescilinder Turbo benzine PHEV
Batterij Li-Ion 38 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 2.735
Energielabel A
0-100 in sec 5,8
Top in km/h 225
Vanafprijs in euro 107.016
Prijs testauto in euro 138.178