Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    • Welke autoverzekering heb ik nodig?
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Toyota Prius , zuinig maar nu ook verleidelijk

    Auto Elektrisch 31-01-2017Geen reacties

    Zeg je hybride, dan zeg je Toyota Prius, de eerste grootschalig geproduceerde auto die een benzinemotor combineerde met elektrische aandrijving. Populair onder velen, die de auto roemden om zijn zuinigheid en minder grote impact op het milieu. Anderen haalden echter hun neus op voor deze auto, die in hun ogen saai en lelijk was.

    De woorden van deze laatste groep zijn hard aangekomen bij Toyota, waar ze niet langer tevreden waren met dit degelijke maar saaie imago. Ze trokken een lijn in de tijd en vanaf dat punt zouden hun nieuwe auto’s sexy worden en een uitgesproken design hebben. Uiteraard zonder daarbij in te leveren op kwaliteit en betrouwbaarheid. Het resultaat? De eerste verleidelijke Prius.

    Gooi je haar los!

    Hoewel de nieuwe Prius een soortgelijke vorm heeft als de oudere modellen -dit levert immers de meest gunstige luchtweerstand op- is het nieuwe design wel echt anders. Dat begint al bij de strak gestylde koplampen die als twee grote Z’s de puntige voorkant sieren en de auto een doelgerichte blik geven, die op de oudere modellen afwezig was.

    Kijk je via de meer traditionele lijnen van de zijkant naar de achterkant, dan vallen daar ook weer enorme heftige achterlichten op die de Prius een lekker kontje geven. De saaie en suffe bibliothecaresse heeft haar grijze tenue uitgedaan, haar haar losgegooid en een sexy wit jurkje aangetrokken.

    Een klein juweeltje

    In het interieur zorgen vele witte en zwarte hoogglans panelen voor het aantrekkelijk Apple-gevoel: hip en modern. In het midden is een digitaal dashboard te vinden, dat aangevuld wordt met een Head Up Display recht voor je. Onder het dashboard bevindt zich het scherm voor alle multimedia en navigatie met daaronder de bediening van de airconditioning.

    Alle systemen werken eenvoudig en intuïtief, waardoor je je al snel thuis voelt in de Prius. Persoonlijk favoriet van mij is het pookje van de CVT-automaat, dat als een klein juweeltje recht uit het dashboard steekt.
    Geen plug-in

    Wegrijden in de Prius is voor hen die elektrisch rijden (nog) niet gewend zijn, altijd een bijzondere ervaring. Zittend in de comfortabele (verwarmde) leren stoelen, zoef je zonder enig geluid van je plek. Dit kun je echter niet heel lang volhouden omdat de accu in de Prius op zichzelf niet een heel groot bereik heeft. En als je het pedaal te diep intrapt, schakelt de benzinemotor sowieso direct in.

    De Prius is namelijk een hybride zonder stekker. Het is dus geen plug-in hybride, termen die nog wel eens ongelukkig door elkaar heen gebruikt worden. Waar je in een plug-in een vrij zwaar accupakket vindt die zorgt voor een langer elektrisch bereik, heeft een ‘gewone’ hybride een lichter pakket en een beperkter bereik. Echter -en dit is een belangrijk punt- een plug-in levert alleen maar voordeel zo lang je de stekker gebruikt. Doe je dit niet, dan zal een ‘gewone’ hybride bijna altijd zuiniger zijn, aldus Toyota.

    Een spelletje?

    In de Prius vinden we een combinatie van een 1.8-liter viercilinder benzinemotor met een elektromotor gekoppeld aan een CVT-automaat, een aandrijving die we ook al tegenkwamen in de nieuwe C-HR. Gecombineerd met een zeer lage luchtweerstand zorgt dit in de Prius voor een uitzonderlijk gunstig verbruik. Tijdens de testperiode van een week, waarbij stevig gereden is op zowel snelweg als daarbuiten, reed ik met groot gemak 21 kilometer op één liter brandstof.

    En niet alleen heeft Toyota een zeer zuinige auto gebouwd, ze hebben ook allerlei testen en schema’s in de auto geplaatst die de bestuurder uitdagen om zuinig te rijden. Zo kun je per vijf minuten je verbruik zien, je jezelf uitdagen een perfecte score te halen qua soepel rijden en proberen zo lang mogelijk zonder benzinemotor te rijden. En deze gamification (speelbaar maken) daagt je uit met een nog gunstiger verbruik als gevolg. De kans is echter groot dat naarmate je de auto langer hebt, deze ‘spelletjes’ hun aantrekkelijkheid verliezen.
    Lange rustige afstanden

    Maar buiten het hele zuinigheidsverhaal, is de Prius ook een heerlijke reiswagen. Hij is gebouwd op het nieuwe TNGA-platform dat een laag zwaartepunt en grote stijfheid bevat. Dit zorgt ervoor dat de vering en demping vrij soepel gehouden kunnen worden, waardoor de auto een mooie combinatie van sportiviteit en comfort heeft. Lange afstanden leg je in alle rust af, mede geholpen door de goede geluidsdemping.

    Maar ook bochten schuwt de Prius niet, waarbij hij in alle rust netjes de door jou gekozen lijn blijft volgen. En met de motorencombinatie in de sportstand, is de wagen ook nog eens vrij rap.

    Conclusie

    De nieuwe Prius is gebouwd volgens het nieuwe concept van Toyota: zuinig, degelijk maar nu ook sexy en uitdagend. En dat is eigenlijk best wel goed gelukt. De auto is zuiniger dan zijn voorgangers, zuiniger dan de concurrentie, zit zeer degelijk in elkaar en brengt je in alle rust daar waar je zijn wilt. Maar doet dit nu allemaal wel in een uitdagend jasje.

    Informatie

    Merk: Toyota
    Model: Prius
    Uitvoering: Executive
    Aandrijving: Hybride-benzine
    Cilinderinhoud: 1.797 cc viercilinder
    Vermogen: 122 pk
    Acceleratie tot 100 km/u: 10,6 seconden
    Topsnelheid: 180 km/u
    Versnellingsbak: CVT-automaat

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleWelke Porsche 911 is het snelst, de Turbo S of de GT3 RS?
    Next Article Zo ziet de Koenigsegg motorfiets eruit volgens Maksim Burov

    Related Posts

    By Rob Blom

    Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution

    By GastPublisher

    Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?

    By Driving-Dutchman

    Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?