Peugeot richt zich met de nieuwe 3008 duidelijk op een nieuw publiek. Het wat saaie imago van de vorige generatie -was dat nou een SUV of MPV?- is afgeschud. Dit is een auto die je niet in zwart of grijs neemt, maar in Bleu Magnetic of Metallic Copper, de kleur van mijn testauto. Hoewel het geen overdreven grote auto is, past het 19 inch lichtmetaal de goed gelukte koets als gegoten.
De positieve gedaantewisseling blijft niet beperkt tot de buitenzijde. Binnenin heeft Peugeot grote stappen gemaakt. Het is altijd fijn om te constateren dat een fabrikant daadwerkelijk iets doet met kritiek, zoals die er was bij de 308 over het net te traag functionerende infotainmentsysteem dat vrijwel alle bedieningsknoppen had vervangen.
Het systeem in de 3008 heeft een grotere beeldschermdiagonaal van ruim 20 centimeter, reageert snel, is logisch van opzet en door de compatibiliteit met Apple Carplay en Android Auto ook volledig bij de tijd. Een beperkt aantal sneltoetsen en bedieningsknoppen is op stijlvolle wijze teruggekeerd op de middenconsole.
Frivool en van hoge kwaliteit
Het materiaalgebruik in het interieur is opvallend. De deuren en het dashboard zijn deels bekleed met een aangenaam aanvoelende stof, en de afwerking van het geheel is uitstekend. Het hoge niveau is doorgetrokken naar het volledig digitale en vrij te configureren instrumentenpaneel. Wil je de navigatiekaart op het volledige scherm, prima! Of alleen op de plaats van de toerenteller? Ook goed. Frivoler dan de Duitse en Japanse concurrentie, maar daarmee zeker niet minder functioneel.
Nu we het toch over die concurrentie hebben: de 3008 doet er qua rijgedrag niet voor onder. Ondanks zijn 19 inch velgen is de auto comfortabel zonder zweverig te worden. Een kleine beweging aan het voor een auto van dit kaliber voor mij te kleine en ielige stuur leidt tot een directe reactie. De handbak schakelt soepel en de dieselmotor is alleen als je er op let op de achtergrond aanwezig. Met 120 pk levert de motor ruim voldoende vermogen, zeker gezien het feit dat de auto met deze motorisering zo’n 120 kilogram minder weegt dan de vorige versie.
Gemaakt voor Europa, niet voor Nederland…
Desondanks is de auto zowel in lengte (8 centimeter) als breedte (7 centimeter) gegroeid, wat aan zit- en bergruimte te merken is. Achterin zit een gemiddelde Nederlandse man redelijk comfortabel, ondanks de wat meer gedrongen daklijn. En over een bagageruimte van 520 tot 1.482 liter en een in hoogte verstelbare laadvloer valt weinig te klagen.
Voor mij is er naast het stuur, dat deels ook een stuk gewenning vergt, maar één nadeel: het zitcomfort voorin. Onverwacht, want de stoelen zien er fraai uit. De zitting is te kort voor de gemiddelde Nederlandse man en de hellingshoek is niet verstelbaar. De rugleuning daarentegen ondersteunt prima en wellicht dat de optionele massagefunctie uitkomst kan bieden…
Conclusie
Qua voorzieningen zit het bij de Peugeot ook wel snor, als je tenminste minimaal een niveautje boven de instapper Access (alleen als benzineversie) kiest. Voor de benzineversie betaal je dan wel minimaal 31.660 euro, maar de extra lijst aan voorzieningen is de meerprijs waard: parkeerhulp achter, lichtmetalen velgen, navigatie, climate control, automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor, automatische verlichting, om een paar voorbeelden te noemen.
Voor iets meer veel meer dus! En dat statement slaat ook op de Peugeot 3008 als geheel. Het verschil een beetje per model, maar de 3008 is over de gehele linie zo’n 1.500 tot 2.000 euro duurder geworden. Voor dat geld krijg je echter aanzienlijk meer auto en niet langer het vlees noch vis exemplaar van weleer.
Plus
+ Interieurkwaliteit
+ Infotainmentsysteem
+ Uitstraling
Min
– Zitcomfort
– Klein stuur past niet bij stoere SUV-karakter
Informatie
Merk: Peugeot
Model: 3008
Type: Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi
Brandstof: Diesel
Motor: 4-cilinder in lijn, 1.560 cc
Vermogen: 120 pk
Koppel: 300 Nm
Topsnelheid: 189 km/h
Versnellingsbak: 6 versnellingen handgeschakeld
Gewicht: 1.279 kg
Prijs vanaf: 29.384 euro
Prijs gereden model: 38.124 euro