We moeten eerlijk zijn, we zagen de test met de elektrische Peugeot 208, de zogenaamde e-208, met grote spanning tegemoet. Want wat doet de elektrische aandrijving en het extra gewicht van de batterij met het speelse karakter van deze kleine wendbare Peugeot? Een week testrijden gaf het antwoord.
Prachtig
Wat ons betreft is de Peugeot 208 een van de leukste sportieve kleine auto’s van de laatste jaren. Een nieuw ontwerp dat aan alle kanten klopt, een prachtig modern interieur en heerlijke rijeigenschappen, de 208 heeft hét.
Met groot plezier reden wij vorig jaar dan ook met de 208 benzine GT-line en waren onder de indruk. De auto was lichtvoetig, de kleine motor had er altijd zin in en dan die heerlijke kleur blauw. Wat dat laatste betreft hadden we geluk, want toen we ‘onze’e-208 GT gingen ophalen, bleek die dezelfde kleur te hebben. Een goed begin dus.
Wat techniek
Eerst even wat technische gegevens: de e-208 wordt aangedreven door een 136 pk, 260 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft en zijn kracht put uit een 50 kWh li-ion batterij. In basis dezelfde aandrijflijn als we eerder zagen in de Citroën e-C4 en als in de Opel Corsa-e.
Met een maximale laadsnelheid van 100 kW laad je binnen een half uur de batterij vol, waarmee je in theorie ca. 350 km zou moeten kunnen rijden. Tijdens onze test bleek echter dat het werkelijke bereik ergens tussen de 250-300 km ligt.
Wegligging
Maar daar komt het: de e-208 is zo’n 300 kilo zwaarder dan de eerder gereden benzine-uitvoering, en dat is op zo’n relatief kleine auto best veel. Met het continu aanwezige koppel van de elektromotor maakt dat voor de acceleratie niets uit. Sterker nog, de e-208 gaat in 8,1 seconden naar de 100 km/h, waar de 130 pk benzineversie het in 8,7 seconden doet.
Maar die 300 kilo moet je ergens voelen in de bochten. En daar kwam de grote verrassing: doordat Peugeot de accu zeer laag in de auto geplaatst heeft en daarbij de nodige aanpassingen aan de ophanging heeft gedaan, blijkt ook de e-208 een heerlijk speels autootje.
Als we heel eerlijk zijn, moeten we toegeven dat de benzine-uitvoering net iets lichtvoetiger is, maar het verschil is veel minder groot dan je zou denken. Ook de e-208 stuurt gretig in en heeft lekker veel grip. Wat waren wij gerustgesteld!
Lekker eigenwijs
Bij Peugeot kijkt men op een verfrissende en eigenwijze manier naar elektrisch rijden. Je kiest bij de Fransen eerst de auto die je wilt en daarna de soort aandrijving. En dat kan dus ook elektrisch zijn. Dus geen aparte EV-modellen, wat ons eerlijk gezegd wel bevalt. Gewoon leuke auto’s en verder niet te moeilijk doen!
Dat betekent dat de e-208 qua uiterlijk en interieur weinig anders is, wat alleen maar goed nieuws is. Het ontwerp is nog altijd heerlijk en het interieur stemt ons altijd weer vrolijk. En wat blijft dat 3D-dashboard een blij makende uitvinding. Over de werking ervan, verwijzen we graag naar ons eerdere artikel over de benzine 208.
Verder zien we hetzelfde moderne interieur, met natuurlijk alle hedendaagse rijhulp- en veiligheidssystemen. Een speciale vermelding voor de sportstoelen, die er niet alleen erg fraai uitzien, maar ook nog eens heerlijk zitten en je uitstekend op je plek houden.
Het elektrogebeuren
En hoe zit het met dat bereik, een heikel punt voor veel mensen als het gaat om een elektrische auto? Zoals gezegd is de reële range ergens tussen de 250-300 kilometer, waarbij het sterk afhangt hoe je rijdt. Dat wil zeggen, rustig rijden vergroot de range aanzienlijk, op de snelweg rijden zie je het bereik drastisch dalen.
Dit heeft natuurlijk alles te maken met het relatief bescheiden accupakket, wat aan de andere kant weer het grote voordeel heeft dat hij zelfs met een openbare laadpaal vrij snel flink wat bereik erbij heeft.
Conclusie
Wij kunnen weer met een gerust hart gaan slapen, wetend dat de Peugeot e-208 (bijna) net zo leuk is als de benzineversie. De wegligging is iets minder scherp, maar voor een elektrische auto heerlijk speels. De acceleratie is net even wat sneller, de topsnelheid weer lager omdat deze op 150 km/h is afgeregeld. Het bereik is soms wat wisselend, maar voor binnen ons land voldoende en gelukkig laadt de auto vrij snel op. De Peugeot e-208 is er vanaf 36.250,- euro.
Peugeot e-208 GT
Aandrijving Eén elektromotor, 136 pk, 260 Nm, voorwielaandrijving
Batterij Li-Ion 50 kWh
Maximale laadsnelheid 100 kW
Reëel bereik ca. 250-300 kilometer
Gewicht in kg (leeg) 1.430
0-100 in sec 8,1
Top in km/h 150
Vanafprijs in euro 36.250,-