Drie wielen, een uiterlijk alsof Batman hem zelf getekend heeft, een laag gewicht en lekker wat pk’s. En dat alles gebouwd door de wereldleider in fun-vehicles als quads en ATV’s: de Polaris Slingshot heeft alles in huis om één van de leukste voertuigen op de weg te zijn.
Een auto of een motor?
Ik noem het bewust een voertuig, want het is lastig een naam te verzinnen voor dit bijzondere ding. Officieel is het een trike, maar het staat mijlenver van de echte trikes af. Het is ook zeker geen auto. Sterker nog, als je een Rijbewijs B hebt van na 2013, mag je hier niet eens in rijden. Je moet dan je motorrijbewijs halen, hoewel ik em nou ook weer geen motor kan noemen.
Wat het ook is, bij de eerste blik weet je dat dit waanzinnige voertuig je erg veel lol kan geven. Naast het feit dat je maar één achterwiel ziet, valt ook meteen op dat er geen deuren in en geen dak op zitten. Gelukkig is het interieur volledig waterbestendig, wat geen overbodige luxe in ons land is zullen we maar zeggen.
De techniek
Waar is zo’n Slingshot nu eigenlijk uit opgebouwd? In een speciaal stevig buizenframe hangt voorin een 2,4-liter viercilinder van General Motors die 170 pk levert. Dit motorblok is niet de meest subtiele of zoetgevooisde motor op de markt, maar past op de één of andere manier prima bij de Slingshot. De kracht wordt door een handgeschakelde vijfversnellingsbak via een aandrijfriem overgebracht op het enkele 21 inch achterwiel.
Het interieur is simpel. Je vindt er twee rubberachtige stoelen die prima zitten, een stuur, een versnellingspook, een multimediaschermpje voor de muziek. Achter de stoelen zitten twee waterdichte opbergvakken en dat is het. Meer zit er niet op en meer heb je niet nodig.
Beleving ten top
Tot zover het theoretische verhaal, want bij de Slingshot gaat het om één ding: beleving. En dat begint al bij het instappen. Hoewel ik zeker geen vreemde ben met open rijden, is het compleet ontbreken van een dak en deuren erg bijzonder. Door de aanwezigheid van veiligheidsriemen hoef je geen helm op, dus je beleeft alles volledig.
Het wegrijden is zoals in een auto, met dien verstande dat je nu echt alles hoort: de motor brommen, de aandrijving gieren en de wind razen rond je hoofd. En hoewel de Slingshot is voorzien van een klein ruitje, houdt deze alleen de allerkleinsten onder ons uit de wind. Met mijn 1 meter 83 kreeg ik de wind op mijn voorhoofd, leuk voor de beleving, maar na een tijdje wel wat vermoeiend.
Speels, heel speels
Al snel kom je er achter dat 173 pk op 764 kilogram zorgt voor een aardige acceleratie, zeker omdat het snelheidsgevoel enorm versterkt wordt doordat je open zit. Maar wat je ook snel merkt is dat een voertuig met de motor voorin en de aandrijving op één wiel achter, niet de beste grip ter wereld heeft.
Geef je iets te veel gas, dan spint het achterwiel er vrolijk op los, zowel in z’n eerste, tweede als derde versnelling, waardoor je zeer spectaculair in een wolk van witte rook op kan trekken. Nu zit er wel Traction Control op de Slingshot, maar deze grijpt heel erg laat in. Dit lijkt echter een zeer bewuste keuze om de Slingshot zo speels mogelijk te maken. Want ook in bochten is het geen enkel probleem om met iets te veel gas het achterwiel te laten slippen en al driftend de hoek om te gaan. En dan kan de traction control ook nog eens helemaal uit.
Showman
En ook het gave en extreme uiterlijk ligt volledig in lijn met deze showmentaliteit. Overal waar je komt, val je meteen op. Iedereen ziet je, iedereen maakt foto’s van je en iedereen wil weten waar je in rijdt. Vergeet Porsche en Ferrari’s. Wil je opvallen? Dan is de Slingshot jouw ding. Ben je een meer bescheiden persoon die zich liever op de achtergrond begeeft, dan kun je hem beter laten staan.
Conclusie