De Porsche 911, de jongensdroom van elke man. Al sinds dag 1 te herkennen aan zijn silhouet, brede heupen en ronde koplampen.
Ronde koplampen zeg ik. Ja, behalve dan die ene gehate serie die tussen 1998 en 2004 werd geproduceerd, de 996. En laat dat nou net een heel interessante auto zijn voor de liefhebber met een beperkt budget. De 996 die, heel voorspelbaar de voorganger van de 997 is, had slechts weinig gemeen met zijn voorganger, de 993. De auto had een nieuw chassis en voor het eerst een watergekoelde motor.
Het wijzigen van het beproefde luchtgekoelde motorconcept was nodig wegens emissie- en uitstootregelgeving. Daarnaast verwachtte Porsche uit het watergekoelde blok meer raffinement en vermogen te kunnen peuren. Door deze radicale wijziging van concept en de, op zijn zachts gezegd, bijzonder vormgegeven koplampen, kon de 996 de goedkeuring van de “echte” Porsche adepten niet wegdragen. Het is mede daardoor onder puristen nooit een populair model geworden. Maar het is wel een Porsche! Hij rijdt als een Porsche, klinkt als een Porsche en voelt als een Porsche!
Goed betaalbare jongensdroom
Door de matige populariteit kun je, al voor rond de 35.000 euro een mooi exemplaar vinden. Uiteraard heeft een auto van minimaal 14 jaar oud zo zijn aandachtspunten. De motoren van de 996 staan niet bepaald bekend om de betrouwbaarheid. Er zijn belangrijke punten om op te letten bij een eventuele aanschaf. Het tussenlager, oftewel IMS-lager is daarvan het meest bekend en berucht. Er kan speling op dit lager ontstaan waardoor de kleptiming kan veranderen. Met een beetje pech betekent dit dat de kleppen in aanraking kunnen komen met de bewegende zuigers. Je kan je voorstellen dat de daaropvolgende motorschade enorm is. Je kunt bij diverse specialisten een verbeterd lager laten monteren.
Jongensdroom als investering