‘Lancia is back!’ Met deze woorden begint Federica Favi, de Italiaanse ambassadrice in België, haar verhaal. Wij zijn met een select groepje journalisten uitgenodigd in haar ambtswoning waar op de begane grond de indrukwekkende en inmiddels beroemde conceptauto Pu+Ra HPE staat. Op deze speciale dag mogen wij de auto van dichtbij bekijken, zelfs erin zitten, en van een aantal mensen horen wat nu precies de plannen zijn voor de rinascimento, de wedergeboorte, van dit roemrijke Italiaanse merk.
Manifesto
De conceptcar is misschien wel een van de belangrijkste uit de geschiedenis van het merk. Het is het design Manifesto, waarop de komende drie, volkomen nieuwe Lancia’s qua ontwerp, gevoel en uitstraling gebaseerd zullen worden. Deze drie modellen, opeenvolgend de Ypsilon, Gamma en Delta, zijn waarschijnlijk de laatste kans voor Lancia. Als deze niet goed verkopen, betekent dit ongetwijfeld het einde van het merk. En dus heeft men in Italië alles op alles gezet om iets bijzonders te creëren waar nu, en in de toekomst ruimte voor is.
Niet verbazingwekkend zoeken de Italianen het voornamelijk in het ontwerp en de stijl. Pu+Ra staat voor Pure en Radical, maar wel met een flinke dosis historie. Om meer over deze nieuwe designtaal te vertellen, betreedt Emanuelle Tomassori het podium. Deze 26-jaar jonge Italiaan is verantwoordelijk voor het ontwerp van het exterieur. Hij legt ons uit dat de kracht van de conceptcar, en dus ook de toekomstige Lancia’s, in de combinatie van simpele, maar krachtige geometrische vormen ligt, zoals de driehoek, de rechthoek en de cirkel. Wie goed kijkt, ziet deze elementen ook duidelijk terug in de Pu+Ra HPE. Tomasorri legt verder uit dat de simpele lange lijnen aan de zijkant van een zachte vrouwelijke voorzijde naar een harde, meer mannelijke achterkant lopen. En precies op het evenwicht tussen deze twee uitersten bevindt zich de auto.
Wat een interieur!
Het interieur is mijns inzien het ware meesterstuk van deze auto. Hiervoor is samengewerkt met de bijna honderd jaar oude meubeldesigner en -maker Cassina uit Meda, Italië; een iconische naam in de meubelwereld. Samen kwamen de twee fabrikanten met een unieke stijl die een ongeëvenaarde combinatie vormt tussen traditionele vormen en moderniteit. Zo is het ontwerp van de stoelen gebaseerd op een design uit 1937, maar desondanks volledig nieuw en contemporain en zelfs bekleed met een volledig nieuw ontwikkelde, plantaardige fluwelen stof. En, niet onbelangrijk, in real life buitengewoon fraai.
Het gevoel dat Lancia mee wil geven aan het interieur is dat van een huis, een comfortabele en vooral mooie woonkamer. Daarom heeft de auto ook twee koffietafels, die tevens dienst doen als touchscreens voor de deels op AI-techniek gebaseerde interface, SALA genoemd. Naast het Italiaanse woord voor woonkamer, staan de letters voor Sound, Air, Light en Augmentation. Precies hoe het systeem werkt, is nog niet helemaal duidelijk, maar het zou door zijn kunstmatige intelligentie moeten kunnen inspelen op het gevoel van de bestuurder en passagiers. Het is natuurlijk geheel persoonlijk, maar als de interieurs van de te komen Lancia’s ook maar tien procent van het gevoel van deze concept hebben, dan belooft dat erg veel goeds.
Lancia in Nederland
Als laatste gaf Chris Louwerse, Cluster Director Premium Brands Stellantis Nederland (wat wil zeggen, Alfa Romeo, DS en Lancia) een korte presentatie over de plannen in Nederland. In totaal komen er zes Lancia huizen, die een geheel eigen Pu+Ra- stijl krijgen. Hier worden potentiële kopers in alle luxe en klasse ondergedompeld in de wereld van Italiaanse flair. Waar deze precies komen, is niet bekend, maar het zal in de grote steden zijn.
Qua planning kon men het volgende vertellen: in 2024 komt de Ypsilon, een nieuw model dat naast volledig elektrisch ook nog verkrijgbaar zal zijn als hybride. In 2026 zal de Gamma op de markt komen, het vlaggenschip dat louter elektrisch zal zijn en in 2028 komt het model waar we allemaal op wachten, een volledig nieuwe Delta. Overigens zijn alle drie de modellen ‘signed off’ door de directie van Stellantis en zullen dus zeker komen. De auto’s zijn zelfs al voor een deel ontworpen, en de Ypsilon is in feite al klaar. Onder het strenge oog van de uit Italië meegekomen PR-medewerkster mocht daar echter werkelijk niets over verteld worden.
Conclusie
De grote vraag is natuurlijk of er in de toekomst plek is voor Lancia. Op de terugrit vanuit Brussel naar Nederland heb ik daar lang over nagedacht en het antwoord is wat mij betreft positief. We gaan een tijd tegemoet waarin alle nieuwe auto’s op de een of andere manier elektrisch zullen zijn. Helaas betekent dit dat een groot deel van de beleving, zoals motoreigenschappen, geluid, enz., komt te vervallen. Zaken als design en vooral interieur zullen daarom nog veel belangrijker gaan worden, en juist op die punten zet Lancia sterk in.
Waar andere merken voor hun EV’s kiezen voor gladde, haast klinische ontwerpen, slaan de Italianen een compleet andere weg in. Sterke vormen en een huiselijk interieur gecombineerd met Italiaans design creëert een sexy stijl doorspekt met emotie. Hoewel niet iedereen dit kan waarderen, is er volgens mij een grote groep mensen die precies hierop zat te wachten. Om af te sluiten met de woorden van ambassadrice Favi: ‘Lancia, thank you for being back!’.