Uitdagend kijkt ze me aan met haar fel blauwe ogen, gekleed in een strak mat grijs pak met zwarte lakschoenen en carbon accessoires. Dat ze mooi was wist ik al, maar dat ze zo uitdagend, wild en toch gecontroleerd kon zijn merkte ik pas toen we een weekend op pad gingen. Haar naam? Giulietta Quadrifoglio Verde (QV) della famiglia Alfa Romeo.
De Giulietta is, ondanks dat ze voor een auto al redelijk op leeftijd begint te komen, nog altijd een tijdloze schone. Een mooi vol lichaam met strakke lijnen en een prachtig gezicht, het blijft een bijzondere verschijning. Deze nieuwe QV Launch Edition doet daar een dikke schep uitdagende charme boven op. Gespoten in mat grijs met matzwarte details, een carbon spoiler en spiegels en een enorme diffuser met twee dikke uitlaatpijpen. Het is onmiskenbaar de snelste en stoutste van het stel.Ook van binnen is te zien dat je met iets speciaals op pad ben. Prachtige en goed zittende kuipstoelen, voorzien van wit/groen stiksel (de kleuren van de QV), met stoelverwarming omarmen je als je er in valt. Voor je een lekker dik stuur, met daar direct achter de flippers voor de TCT met dubbele koppeling. Navigatie, multimediasysteem, open en panorama dak, gescheiden airco, het zit er allemaal op en aan.
Nieuwe motor en versnellingsbak
De nieuwe QV heeft naast haar nieuwe kostuum ook onderhuids de nodige aanpassingen gekregen. Ze deelt nu zowel het motorblok als de versnellingsbak met de 4C en daar is niks mis mee. Het 1.750 cc turboblok levert 240 pk in plaats van de 235 van de oude QV en heeft 320 Nm aan trekkracht. De TCT versnellingsbak met dubbele droge koppeling zorgt ervoor dat al deze power razendsnel op de wielen wordt overgebracht.Dit alles moet er voor zorgen dat de QV in rond de zes seconden van nul naar 100 gaat en pas ophoudt bij 244 kilometer per uur. Dat ze die snelheid haalt, kan ik beamen, want op de Duitse Autobahn stond de wijzer tegen het einde van de teller aan bij 260 kilometer per uur. De accelaratiecijfers heb ik niet nauwkeurig kunnen meten, maar neem van mij aan dat ze bloedsnel is, zowel in optrekken als in tussenacceleraties.
Sound
Een belangrijk onderdeel van de Alfa beleving was altijd het geluid. De oude viercilinder uit de Giulia, de V6-en uit bijvoorbeeld de GTV6 of de laatste GTA’s, de boxer uit de 33 QV, alle toppers maakten een mooi geluid. Met turbomotoren is dat toch lastiger, omdat de turbo het geluid van de motor dempt.Maar bij de Giulietta QV is het de Italianen toch gelukt een mooi vol geluid te produceren, zowel van de motor als uit de uitlaat. Mij had het wel een stuk extremer gemogen, zoals in de 4C, maar voor dagelijks gebruik is dit prachtig om naar te luisteren.
Het bochtenwerk
Heb je een weekend met een dergelijk uitdagende schone, dan blijf je natuurlijk niet thuis. Je gaat op pad naar die omgeving waarin ze zich het best voelt. Dus na een (vrij) snelle rit over de Autobahn kwamen we aan in de Eifel, bekend om zijn mooie bochten door bergachtig terrein. Uiteraard zet je hier de auto in de D van het DNA systeem van Alfa. Hiermee wordt alles op scherp gezet: de motor reageert feller, de remmen bereiden zich voor door licht tegen de schijven aan te drukken, het Q2 elektronisch sperdifferentieel zet zich schrap en de Traction Control laat de teugels iets los.
Met als resultaat een heerlijk sturende Alfa Romeo. De nieuwe versnellingsbak, mits in manuele stand, leent zich goed voor het snelle bochtenwerk, de Brembo remmen blijven goed werken, en de motor blijft knallen. Is het de strakst sturende hot hatch? Nee, een concurrent als de Golf GTI stuurt strakker en zuiverder, zeker op de limiet. Maar persoonlijk hou ik wel van dat wat lossere karakter, het maakt de QV speelser dan de Duitse collega’s en biedt een grotere uitdaging.
Conclusie
Ben je op zoek naar de aller strakste hot hatch die altijd exact doet wat je wilt, wanneer je het wilt, dan is de QV misschien niet jouw partner. Ben je daarentegen op zoek naar een bloedmooie wagen met een eigen karakter, een bijzondere verschijning die je iedere keer als je haar parkeert dwingt nogmaals om te kijken, een Italiaanse schone met temperament, dan kan ik je de Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde van harte aanbevelen. Ciao bella!
Bekijk meer foto’s van de Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.742 cc
Vermogen: 240 pk
Koppel: 320 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 6,0 sec.
Topsnelheid: 244 km/h
Versnellingsbak: TCT versnellingsbak met dubbele droge koppeling
Gewicht: 1.295 kg
Prijs vanaf: € 37.950,00
Prijs Testauto: € 45.553,83
Plus
+ Mooi en stoer
+ Snel
+ Betaalbaar
Min
– Niet de strakste hot hatch
[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]
2 Comments
wat is de kleurcode van deze auto?
De code zou ik zo snel niet weten, maar een Alfa dealer heeft die vast voor je 🙂