De wereld is in korte tijd overspoeld met plug-in hybrides, auto’s met een verbrandingsmotor die een klein elektrisch broertje met zich meevoeren. Natuurlijk is dit het resultaat, zeker in Nederland, van belastingvoordelen die deze configuraties met zich meevoeren, maar ook van emissieregels waar autofabrikanten aan moeten voldoen. Wil je sportief hybride rijden en niet meteen heel veel betalen, dan is je keuze vrij beperkt en kom je al snel uit bij de Volkswagen Golf GTE.
Een blauwe GTI
De GTE is het hybride zusje van de Golf GTI. In plaats van een 220 pk sterke 2.0 TSI, ligt in de GTE een 1.4 TSI met 150 pk en een 102 pk sterke elektromotor. Als deze motoren samenwerken in de GTE modus produceren ze 204 pk en een maximum koppel van 350 Nm.
De kleur van de GTI is rood, maar de zuinige auto’s van Volkswagen worden gesierd door de kleur blauw, en zo ook de GTE. Alles wat bij de GTI rood is, is hier blauw. De remklauwen, de sierlijsten, de badges, zelfs de bekende ruitjesbekleding, overal merk je dat je hier met de hybride versie te maken hebt.
Lekker sportief
Qua uiterlijk verschilt de GTE weinig van de GTI. Bij beide auto’s weet je meteen dat je met de sportieve uitvoering van 1 van populairste hatchbacks rijdt. Laag, stoer en breed, je kunt het mooi vinden of niet, maar je ziet em wel staan. Ik reed met een testauto met een relatief onopvallende kleur grijs en toch valt de auto op.
Binnenin de auto wordt de sportiviteit doorgetrokken. Een lekker dik stuur, prima zittende sportstoelen, alles er op en er aan. Er is weinig wat je mist in de Golf en zoals we van de Duitsers gewend zijn, zit alles op een logische plek en werkt prima.
Legio aan rijmogelijkheden
In de GTE heb je verschillende mogelijkheden hoe je gebruik wilt maken van beide motoren. Als eerste is er het volledig elektrisch rijden, waarmee de auto altijd standaard begint. Je hebt bij een volle accu een theoretisch bereik van 50 kilometer, maar dan moet je wel erg rustig rijden en niet te veel optrekken om in de buurt te komen. Maar een 35 kilometer is goed haalbaar. Is de accu leeg, dan schakelt de benzinemotor automatisch bij.
Je kunt dan kiezen of je de benzinemotor wilt gebruiken om ook de accu op te laden of dat je dat alleen wilt laten plaatsvinden door het afremmen (regenereren). Je kunt overigens de prima werkende DSG versnellingsbak in de R stand zetten, waarbij er veel zwaarder afgeremd en dus geregenereerd wordt bij gas los, waarmee je veel sneller de accu oplaadt, zonder dat dit onnatuurlijk aanvoelt.
De leukste modus is echter de GTE stand. Hierbij werken beide motoren maximaal samen, waarmee de GTE lekker snel is. Van 0 naar 100 kilometer per uur in een kleine 8 seconden en een top van 217 kilometer per uur. Hij komt daarmee aardig in de buurt van de GTI. Is je accu echter leeg, dan moet de 1.4 benzinemotor het helemaal alleen doen. De auto kan dan best meekomen, maar heel sportief kan ik het niet meer noemen.
Wegligging
Sturen doet de Golf GTE erg goed. De auto is voorzien van een zeer rustig, maar sportief onderstel, dat zeer veel vertrouwen geeft. Het XDS elektronische sperdifferentieel zorgt voor een goede verdeling van de krachten over de voorwielen en dat merk je. De auto stuurt scherp, maar rustig in en heeft meer grip dan je eigenlijk nodig hebt. Je moet wel heel hard gaan voordat je de grenzen ervan tegenkomt.
De sportiviteit van het onderstel zit het comfort echter niet in de weg. Goed, de auto is natuurlijk richting de harde kant, maar zonder vervelend te worden. Lange afstanden zijn prima af te leggen zonder moe te worden en wil je lekker rustig toeren, dan is dat geen enkel probleem. Ik zou bijna zeggen een ideale combinatie tussen sportiviteit en comfort.
Verbruik
Ja en dan datgene waar de GTE voor op de markt is gebracht, het verbruik. Rij je alleen elektrisch, dan is de auto natuurlijk het zuinigst. Maar met een praktisch bereik van 35 á 40 kilometer, hang je wel iedere keer aan een paal. En zonder snellader duurt volladen al snel twee of drie uur. In de praktijk zal je dan ook vaak de benzinemotor nodig hebben.
Maar als je niet in de GTE stand rijdt, de DSG in de R zet, het gas niet te vaak te diep intrapt en dus delen elektrisch kan rijden, dan is een zeer goed verbruik haalbaar van boven de 1 op 20. Echter, daarvoor koop je niet de sportieve versie, daar wil je wel een beetje tempo meemaken. En dan daalt het verbruik drastisch, zeker als de 1.4 ook steeds de accu moet opladen.
Conclusie
Kan de GTE de GTI verslaan? Qua rijden voor mij niet. Hoe goed de GTE ook is, geef mij maar gewoon een dikke benzinemotor die altijd zijn werk doet. Het hybridedeel is leuk, maar ook een gedoe. Te veel modi, wel of niet de accu opladen en dan het hele nare gevoel als je lekker aan het gassen bent en de accu die ineens op is, allemaal zaken waar je bij de GTI geen aandacht aan hoeft te schenken. Die gaat gewoon hard.
Maar kijk je naar de kosten en dan vooral de bijtelling, tsja dan wordt het een ander verhaal. De 7 procent is natuurlijk voor heel veel mensen een overtuigend argument, zo lang als het nog duurt. Zou ik moeten kiezen tussen de GTI en de GTE, dan mag mijn keuze duidelijk zijn. Maar moest ik een hybride auto uitkiezen in dit segment, dan ging mijn geld naar de Volkswagen Golf GTE.
Bekijk meer foto’s van de Volkswagen Golf GTE op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Hybride Benzine
Cilinderinhoud: 1.400 cc en 75 Kw elektromotor
Vermogen: in GTE modus: gecombineerd elektro en benzine : 204 Pk
Koppel: in GTE modus: gecombineerd elektro en benzine: 350 Nm
Topsnelheid: 217 km/h
Versnellingsbak: 6 versnellingen DSG
Gewicht: 1521 kilogram
Prijs vanaf: 38.190,00 euro
Plus
+ Sportief rijgedrag
+ Zuinig mits volle accu
+ Voorzien van veel opties
+ Voordelig voor zakelijke rijder
Min
– Accu snel leeg en dan auto niet snel en niet zuinig
– Hybride deel beetje een gedoe
[grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]
1 Comment
Er wordt geschreven dat je in ‘R’ de accu oplaadt bij afremmen of gas los, dat moet ‘B’ zijn. R is achteruit..