Met de huidige technologie van motorfietsen lijkt het wel alsof een motor een extreem ingewikkeld apparaat is. Het is natuurlijk hartstikke gaaf wat er allemaal aan moderne techniek op de markt komt, maar soms is back to basic wel even lekker. Eerder al zagen we dat met de Ducati Scrambler, maar ook Yamaha heeft een dergelijke motor: de MT-07. De MT-07 is een no-nonsense motor: een goed en stabiel frame, een tweecilinder motorblok, een duidelijk dashboard en zeer goede rijeigenschappen. En eerlijk gezegd, meer heb je ook niet nodig.
De Moto Cage
De Yamaha MT-07 kwam in 2014 op de markt, als instapmodel met een gunstige prijs. Voorzien van een staande twin met 689 cc met 75 pk en 68 Nm, mikken de Japanners met de MT-07 op een breed publiek motorrijders.
Met het design zette Yamaha een duidelijke sportieve motor neer met een mooi profiel en mooie details. De uitlaat weggewerkt onder het blok, het led achterlichtje, het duidelijke digitale dashboard, het is allemaal goed voor elkaar. Maar voor de mensen waarvoor de standaard MT-07 te gewoon is, bracht Yamaha de Moto Cage uitvoering waar ik een weekje mee op pad ben geweest.
Deze speciale uitvoering heeft dezelfde techniek, maar wel een aantal zichtbare verschillen. Overal zijn rode accenten toegevoegd, inclusief het frame en een rood voorwiel. En hoewel ik geen liefhebber van stickers ben, moet ik zeggen dat dit allemaal goed gelukt is. Daarnaast is de Moto Cage voorzien van flyscreen en rode motor- en carterbescherming. Deze uitvoering is net even wat anders en ziet er gaaf en stoer uit. Maar de leukste toevoeging in deze uitvoering is de optionele Akrapovic sportuitlaat.
Starten en gaan
De MT-07 is een zeer lage motor, waar ook de kleinere rijders onder ons makkelijk op passen. Ik kom met mijn 1.82 meter makkelijk met beide voeten volledig aan de grond. De zitpositie is lekker stoer en alles is makkelijk te bedienen. Ik denk wel dat de zeer lange onder ons – zeg boven de 2 meter – op deze motor te weinig ruimte hebben.
Het gemak waarmee je de kleine naked een bocht in gooit is enorm
Bij het starten slaat de twin meteen aan met een lekkere diepe brom. Versnelling in z’n 1 en gaan. Al bij de eerste bocht merk je dat dit een hele toegankelijke motor is. Het gemak waarmee je de kleine naked een bocht in gooit is enorm. Al na een paar bochten schuur je met het stepje over de grond).
Een stoere tweecilinder
Hoewel 75 pk natuurlijk geen waanzinnige hoeveelheid power is, trekt de twin er goed aan. Met een lekker koppel dat vanaf onderin beschikbaar is, knal je heerlijk de bocht uit om daar bovenin de toeren nog een schepje bovenop te doen. De power is perfect beheersbaar en voelt alsof je met een heerlijke V-Twin op stap bent, maar de cilinders staan toch echt naast elkaar.
Ook het geluid, dat door de optionele Akrapovic beschaaft maar sportief en diep is, doet denken aan een V-Twin. Door het gemak van het insturen, het V-Twin karakter en het geluid deed de MT-07 mij heel erg denken aan mijn eerste motor: de Ducati Monster 900. En dat is een groot compliment.
De bocht invallen
Zoals gezegd stuurt de MT-07 zeer gemakkelijk in. Al heel snel heb je de motor volledig onder controle en knal je lekker hard de bochten door. Met 182 kilogram is de Moto Cage lekker licht, maar nog steeds heerlijk stabiel als je eenmaal in een bocht hangt.
Mijn complimenten ook voor de (niet instelbare vering) van deze motor. Natuurlijk is dit voor een deel persoonlijk, maar ik vond de combinatie van sportiviteit en comfort spot on. Stabiel en sportief in bochten en snelle wisselingen, maar comfortabel op slechte wegdekken. En de remmen, uiteraard inclusief ABS, hebben geen enkel probleem de motor op tijd stil te zetten.
Conclusie
De Yamaha MT-07 is wat mij betreft een heerlijke motor. Twee cilinders, breed en goed bruikbare power, een stabiel en sportief frame met goede remmen en een lekker geluid, wat wil je nog meer? De Moto Cage uitvoering is daarop een leuke variatie, die er net even wat anders uitziet en het geheel een stuk origineler maakt. Met een prijs vanaf 7.999 euro is de MT-07 Moto Cage goed geprijsd en ik denk dat we deze motor steeds vaker op de weg tegen zullen komen.
Technische gegevens
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 689 cc
Cilinders: 2
Vermogen: 75 pk
Koppel: 68 Nm
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Gewicht: 180 kilo (droog)
Prijs: vanaf: 7.999 euro
Plus
+ Wendbaar
+ Stoer uiterlijk en geluid
+ Zeer toegankelijk
Min
– Niet heel erg geschikt voor lange afstanden