Bij de ontwikkeling van de Yamaha TMAX hebben de Japanners zoveel mogelijk motorfietstechnologie in een scooter toegepast, maar is het daarmee een echte motorfiets geworden?
Scooter of motor?
De verkoop van motorscooters is de laatste jaren sterk gestegen. Veel mensen gebruiken deze snelle en comfortabele scooters voor hun woon-werkverkeer, maar onder ‘echte’ motorrijders worden ze vaak met argusogen bekeken. “Het blijven scooters en zijn geen motorfietsen.”
Nu bestaan er in de wereld van motorscooters grote verschillen. Sommige zien er niet heel anders uit dan hun 50 cc brommerbroertjes, maar bij andere – zoals de TMAX – heb je te maken met een serieus apparaat.
Sterk design
De TMAX is lastig over het hoofd te zien, zelfs in de bescheiden maar mooie kleur grijs van mijn testscooter. De bekende dubbele LED koplampen en LED contourverlichting en sterke naar achter lopende lijnen geven direct de impressie van een goede aerodynamica, wat ook daadwerkelijk zo is.
Zoals bij alle grote motorscooters, zie je een enorm zadel met daaronder een zeer praktisch en ruim opbergvak. Opvallend zijn de grote en relatief brede wielen, waarmee de TMAX meteen een goede stap richting een echte motor zet. Want de soms kleine brommerachtige wieltjes op andere motorscooters verhinderen vaak een goede wegligging.
Benen naar voren
De zitpositie op de TMAX is duidelijk die van een scooter. Met je benen naar voren en je achterwerk op het brede zadel, levert dit het grootste verschil op met de meer reguliere motoren. Vooral in bochten is dit als motorrijder in het begin erg wennen omdat je benen niets tussen zich hebben om zich tegen vast te klemmen.
Maar al snel went dit en zit je eigenlijk heerlijk comfortabel. Misschien dat het zadel iets te zacht is, waardoor je na een aantal uur rijden een wat slapend achterwerk krijgt, maar de meeste mensen zullen de scooter toch gebruiken voor het korte woon-werkverkeer.
De techniek en het rijden
De TMAX is voorzien van een 530 cc parallelle twin met 34,2 kW en 52 Nm. Deze kracht wordt via een volautomatische Continue Variabele Transmissie (CVT) met een riem op het achterwiel overgebracht. Twee remschijven (Ø 267 mm) vóór met radiaal gemonteerde remklauwen, uiteraard met ABS, moeten ervoor zorgen dat je op tijd weer stil staat. En een upside-down voorvork moet samen met het lichtgewicht aluminium frame en de grote wielen zorgen voor een goede wegligging.
Zodra je gewend bent aan de zitpositie en de CVT, merk je al snel dat de toepassing van zoveel motorfietstechnologie duidelijk zijn vruchten heeft afgeworpen. Want de TMAX stuurt goed, voor een motorscooter zelfs heel erg goed. Je kunt bochten hard en scherp aansnijden zonder zenuwachtige reacties en de Yamaha houdt zijn lijn strak. Remmen doet hij waanzinnig goed, waarbij je als motorrijder wel even moet realiseren dat de linkerhendel ook een rem is, geen koppeling.
Conclusie
Of de TMAX een echte motorfiets is, hangt sterk af van jouw definitie. Qua techniek, stuureigenschappen en rijplezier doet de Yamaha zeker niet onder voor zeer veel reguliere motoren en steekt hij op veel vlakken ver boven andere motorscooters uit. Toegegeven, met 34 kW op 222 kilogram is het geen strepenstrekker, maar de tijd dat een motorfiets in bochten automatisch wegreed van een scooter liggen achter ons. De zitpositie en het uiterlijk zijn echter werkelijk die van een scooter, maar daarbij krijg je ook de extra praktische voordelen, zoals een groot opbergvak en een zeer relaxte zitpositie. Uiteindelijk komt het dus – zoals vaak- neer op een persoonlijke keuze.
Specificaties
Merk: Yamaha
Type: TMAX
Prijs: vanaf € 11.799,-
Motor: 530 cc tweecilinder
Vermogen: 34,2 kW
Koppel: 52 Nm
Rijklaargewicht: 222 kilogram