Hybride sportwagens zijn steeds vaker een belangrijk onderdeel van de prestige- en public relations-strategie van high-end autofabrikanten die proberen concurrerende concepten en milieubewustzijn met elkaar te verzoenen.
Vandaag de dag zijn er aardig wat hybride sportwagens van toonaangevende autofabrikanten op de markt. Ze laten zien dat hybride technologie niet alleen goed is voor een lager brandstofverbruik, maar deze indrukwekkende auto’s snoepen ook nog eens tot enkele seconden van rondetijden op circuits af. Wij hebben de zeven indrukwekkendste hybride sportwagens van dit moment voor je op een rijtje gezet.
BMW i8
Bijna iedereen die de BMW i8 ziet is, net als Koen die er begin dit jaar mee reed, diep onder de indruk om zijn futuristische design en aerodynamische vorm. De i8 straalt snelheid uit en is dat ook. Het zorgvuldig ontworpen hybride-systeem bestaat uit een driecilinder turbomotor die de achterwielen en één elektromotor die voorwielen aandrijft. Samen leveren ze 362 pk op alle vier de aangedreven wielen en stuwen ze je in 4,3 seconden van nul naar 100 kilometer per uur. En dat is niet het enige, want tot een snelheid van 75 kilometer per uur, kun je 35 kilometer op een volle accu rijden.
Honda CR-Z
De Honda CR-Z is de goedkoopste en meest toegankelijke hybride sportauto in ons lijstje en doet met een sprint van nul naar 100 kilometer per uur in 8,8 seconden flink onder voor de anderen. Echter heeft de CR-Z in zijn compacte klasse wel een van de best presterende voorwielaangedreven auto’s. Daarnaast is de tweezits-coupé ook geproduceerd met een sportieve handgeschakelde zesversnellingsbak. Onder de motorkap vinden we een 1.5-liter viercilindermotor één elektromotor die samen 140 pk leveren. Een druk op de S+ knop op het stuur geeft je vijf seconden elektrische boost om in te halen of bij het verkeerslicht weg te knallen.
Porsche 918 Spyder
De Porsche 918 Spyder is niet alleen een belachelijk sterke hybride, maar ook de belangrijkste vertegenwoordiger van de Duitse sportwagenfabrikant. De snelste Porsche in de line-up moet het doen met 887 absurde pk’s op alle wielen uit een 4.6-liter achtcilinder benzinemotor en twee elektromotoren. Deze configuratie maakt verschillende rijmodi mogelijk waaronder een volledig elektrische voorwielaandrijving. De topsnelheid van de Porsche 918 Spyder bedraagt 345 kilometer per uur, de sprint van nul naar 100 duurt drie seconden. Met een volle accu kom je met de roadster 18 kilometer ver. Voor geïnteresseerden heeft Porsche ook nog een coupé-versie van de 918.
BMW ActiveHybrid 3
De BWM ActiveHybrid 3 mag dan vier deuren hebben, toch is het één van de rapste middenklassers van de Duitse fabrikant. De ActiveHybrid 3 is door BMW ontworpen om hun sportieve mission statement te benadrukken. De sedan heeft een 3.0-liter turbo zescilinder in combinatie met een lithium-ion accupakket en één elektromotor. Het totale vermogen is 335 pk en er is 447 Nm koppel aan boord. De lancering tot 100 kilometer per uur duurt in deze configuratie vijf seconden.
Ferrari LaFerrari
De Ferrari LaFerrari is de eerste hybrid van de Italiaanse fabrikant en verschilt nogal wat van wat de meesten van ons gewend zijn als het om hybride auto’s gaat. Ferrari claimt dat de LaFerrari 40 procent minder brandstof verbruikt dan een auto met een vergelijkbare conventionele benzinemotor. Er is echter geen EV-modus beschikbaar, het op de Formule 1 gebaseerde Kinetic Energy Recapture System (HY-KERS) levert samen met de 6.3-liter V12 een bizarre 963 pk. Van nul naar 100 kilometer met de LaFerrari duurt minder dan drie seconden. De topsnelheid van de coupé ligt om en nabij de 350 kilometer per uur.
McLaren P1
De volgende hybride supercar is de McLaren P1, een coupé uit Groot Brittannië met veel vermogen uit een benzine/elektrische aandrijflijn. De 3.8-liter V8 met dubbele turbo krijgt hulp van één elektromotor, samen leveren ze 903 pk en een zeer vette 900 Nm trekkracht. Als je rustig rijdt met de P1 en niet van nul naar 100 binnen drie seconden sprint, kom je ongeveer 10 kilometer ver op alleen de accu. De topsnelheid ligt net als bij de LaFerrari rond de 350 kilometer per uur.
Porsche Panamera S E-Hybrid
De Porsche Panamera S E-Hybrid heeft een coupéachtige vorm, maar geniet de voordelen van een vijfdeurs personenwagen. De naam van de Porsche Panamera S E-Hybrid zegt al dat je deze auto aan de stekker kunt hangen om de accu op te laden. Met een volle accu kun je tot een snelheid van rond de 130 per uur elektrisch ongeveer 24 kilometer ver komen. Rob reed met de Porsche Cayenne die hetzelfde hybridesysteem als de Panamera gebruikt, en het rijdt geweldig. De Panamera hybrid doet de sprint naar 100 in 5,2 seconden en maakt daarbij gebruik van een 416 pk 3.0-liter turbo-aangedreven V6 en één elektromotor.