Twitter Facebook Instagram
    Trending
    • Blog Bert Pennock: Geef Karma geen kans
    • Rijtest elektrische Fiat 500
    • Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid
    • Mercedes-Benz E-Klasse 200 d, perfectie geperfectioneerd
    • Blog Bert Pennock: Motorolie, dieselolie of beiden?
    • Met de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 1
    • Met de elektrische Zero SR/S naar de Vogezen – Deel 2
    Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Techniek 17-05-2019Geen reacties

    Defecte lambdasonde Peugeot 307 stuurt misleidende data

    By Rob Blom

    Een Peugeot 307 loopt onregelmatig stationair en na allerlei controles wijst de monteur de elektronische regeleenheid als schuldige aan. De reeds ingeschakelde technisch opleider denkt echter dat de beschuldigingen overhaast en gegokt zijn.

    De misleiding begint al als gevolg van een reeks foutcodes die voor verwarring zorgen. De diagnoseapparatuur heeft de volgende foutmeldingen met bijbehorende omschrijvingen gevonden;

    P1676 – Waarschuwingslampje elektronisch gasklepsysteem (K132), storing in circuit
    P0011 – Magneetklep nokkenasregeling/ nokkenasverstelling – te vroeg of systeemfout
    P0012 – Magneetklep nokkenasregeling/ nokkenasverstelling – te laat
    P0170 – Brandstof correctie functie storing
    P0172 – Mengsel rijk

    Volgens de monteur loopt de motor na de koude start ongeveer 30 seconden goed. Na 30 seconden gaat de motor onregelmatig stationair draaien en kun je met de auto rijden. Tijdens het rijden voel je het inhouden ook. Als de motor eenmaal warm is, treedt het probleem nog steeds op. Omdat de auto afkomstig is uit de handel, is er geen technische historie van bekend.

    Onderdelen gewisseld

    Voordat de AutoNiveau helpdesk ingeschakeld wordt, wisselt de monteur eerst een bobine met een andere auto. Dit levert echter geen verschil of oplossing. Als de stekker van de MAP sensor wordt losgetrokken, is het probleem weg. Derhalve wordt de sensor gewisseld, echter is er geen verschil en het probleem dus nog niet opgelost.

    Defecte lambdasonde Peugeot 307 stuurt misleidende data

    Voor de zekerheid wordt de onderdruk in het spruitstuk op twee verschillende momenten gemeten. Als de storing niet aanwezig is, bedraagt de onderdruk 350 millibar. Zodra de storing echter optreedt, loopt de onderdruk op tot maar liefst 700 millibar.

    Om uit te sluiten dat de hydraulische nokkenasverstelling ook bijdraagt aan het veroorzaken van het probleem, wordt een motorflush uitgevoerd om de oliekanalen te reinigen. Echter zet ook dit geen zoden aan de dijk. Tot slot wordt ook nog de actuator van de nokkenasverstelling vernieuwd, maar ook deze handeling zorgt er niet voor dat de problemen opgelost zijn.  

    Hoge signaalspanning

    De technische man vermoedt dat de ECU de problemen veroorzaakt, maar houdt voor de zekerheid toch nog even ruggespraak met AutoNiveau. Op advies van de technisch trainer van AutoNiveau wordt het lambdasignaal gecontroleerd. Zeven seconden lang is het signaal 3,5 Volt. Hierna schommelt het signaal tussen de 0,2 en 09 Volt om na ongeveer 20 seconden 1,2 Volt aan te wijzen. Op het moment dat de signaalspanning op de ECU met losgemaakte lambdasonde stekker gemeten wordt, treedt de klacht opvallend genoeg niet op.

    Het lijkt er dus op dat de lambdasonde de veroorzaker van alle problemen is. AutoNiveau informeert de monteur dat bij deze motoren de lambdasonde een probleem kunnen zijn omdat deze een te hoge signaalspanning afgeeft zoals ook de metingen laten zien. Hierdoor denkt het motormanagement dat het mengsel rijker is dan het in werkelijkheid is. Als gevolg hiervan ontstaat een te arm brandstofmengsel en slaat de motor af.

    Autoniveau adviseert om de lambdasonde te vernieuwen, en tegelijkertijd de motor-software te updaten. Nadat de sensor bij Mijngrossier besteld en vernieuwd en de laatste softwareversie geïnstalleerd is, is het probleem opgelost en heeft de storing zich niet meer voorgedaan.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp

    Related Posts

    Blog Bert Pennock: Geef Karma geen kans

    Blog Bert Pennock: Motorolie, dieselolie of beiden?

    Blog Bert Pennock: Het verschil tussen ja en nee, bevindt zich doorgaans in de portemonnee

    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Video: Jaguar F-PACE P300 2019

    Aanmelden nieuwsbrief


    advertorial
    Meest gelezen
    20-08-2015

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    04-06-2014

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    02-11-2013

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    24-06-2015

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Nu op Twitter @drivingdutch
    • De RSS feed voor deze twitter account is niet beschikbaar op dit moment.

    Volg @drivingdutch op twitter.

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Auteurs
    Rob Blom
    Rob Blom
    Yuri Van Koeveringe
    Yuri Van Koeveringe
    Reacties
    • Yuri Van Koeveringe op Toyota PROACE, terug van weggeweest
    • Nomden zonwering op Toyota PROACE, terug van weggeweest
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Michiel op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Yuri Van Koeveringe op De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2021 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld

    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

    Non-necessary

    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?