Total levert sinds 2011 wereldwijd motorolie aan Kia fabrieken en garages en daar hebben de Koreanen niet zomaar voor gekozen. Om te laten zien waarom, nodigde Kia ons uit om te komen kijken in de fabriek waar de olie, die in jouw auto zit, gemaakt wordt.
Olie voor een automotor is volgens Total als bloed voor de mens. Het scheidt wrijvende metalen oppervlakken van elkaar en moet dus perfect zijn, je kunt niet zonder. Vandaag de dag is het al zo ver dat olie vanaf het ontwerpen van een automotor mee ontwikkeld wordt. Moderne olie wordt ook specifiek afgestemd op nieuwe biobrandstoffen.
Minerale of synthetische olie?
Er zijn twee soorten basisolie: minerale en synthetische. Minerale olie is gedestilleerde aardolie. Synthetische olie is chemisch, wordt in een fabriek gemaakt, heeft zeer goede smerende eigenschappen én de fabrikant kan tot in detail bepalen welke eigenschappen de olie heeft. Een nadeel van synthetische olie is dat het duurder is dan minerale olie. Hierdoor bestaan er nog steeds minerale oliën en gemengde varianten, de zogenoemde halfsyntheten. Deze worden echter steeds minder vaak gebruikt. Omdat automotoren steeds kleiner en sterker worden, moet de motorolie steeds beter worden. Om deze reden mengen oliefabrikanten steeds vaker synthetische basisolie om de beste smerende eigenschappen te krijgen.
Maar met een basisolie alleen ben je er nog niet. Om als motorolie te dienen, moeten er nog allerlei extra middelen, ook wel additieven of dopes genoemd, aan de basisolie toegevoegd worden. Deze middelen zorgen er onder andere voor dat de olie de motoronderdelen die het bereikt, kan koelen. Daarnaast zorgen ze ervoor dat het slijtvuil dat ontstaat in de oliestroming naar het oliefilter afgevoerd kan worden zodat het niet in de motor achterblijft. Zo zorgen ze dat de motor niet te warm wordt, niet overmatig slijt en schoon blijft. Omdat motoren ook steeds minder brandstof mogen verbruiken om de CO2-uitstoot laag te houden, moet de wrijving van de draaiende motoronderdelen minder worden. En alsof dat nog niet voldoende is, moeten de middelen ook zorgen dat de olie en de metalen onderdelen in de motor niet gaan oxideren.
Olie wordt op maat gemaakt
Door de alsmaar strenger wordende wereldwijde milieuregelgeving, stelt iedere autofabrikant continue specifiekere eisen aan motorolie. Synthetische olie kan tot op detail gefinetuned worden en daarmee voor ieder automerk en model op maat gemaakt worden. Motorolie is een compromis van vele factoren. Daarom is het belangrijk dat je goed oplet welke motorolie de fabrikant van jouw auto voorschrijft. Als je de verkeerde olie in je motor doet, zul je dit niet meteen merken. Maar op de lange termijn gaat de motor hier last van krijgen. De draaiende onderdelen in de motor zullen sneller slijten, het brandstofverbruik van de auto zal stijgen en de reparatiekosten kunnen tot hoge bedragen oplopen.