Een Volvo V50 D5 vijfcilinder diesel uit 2008 met motorcode D5244T13 komt in de werkplaats terecht omdat het brandstoffilter vervangen moet worden. Als het nieuwe filter gemonteerd is, heeft de motor geen vermogen meer en slaat hij soms zelfs af.

Allereerst wordt het geheugen van het motormanagement uitgelezen. Hieruit blijkt dat het inhouden en afslaan worden vergezeld van een hele rits foutcodes. De monteur voert een aantal controles uit, maar komt er echt niet uit. Omdat de garage niet begreep wat er misgegaan kon zijn terwijl ze toch echt alles goed en netjes gedaan hadden, wordt de hulp van de Automotive Techline ingeroepen.

Doe het zelven aan auto's blijft lastig

Foutcodes Volvo V50 D5

2510 – Brandstofdruksensor / Signaal foutief
2590 – Brandstofsysteem / Signaal foutief
25A0 – Brandstofsysteem / Signaal foutief
24E0 – Brandstofsysteem / Signaal foutief
2520 – Brandstofsysteem / Signaal foutief
2530 – Brandstofsysteem / Signaal foutief

Vervuild brandstoffilter  

AutoNiveau weet dat van dit merk en type auto algemeen bekend is dat de motoren zeer gevoelig zijn voor vervuilde brandstoffilters. Van de Volvo in dit artikel is het filter om deze reden eerder al eens vernieuwd. Omdat het autobedrijf meldt dat de rubber afdichtingsring van het filterhuis nu ook vernieuwd is, adviseert AutoNiveau deze nogmaals goed te controleren. De ring blijkt in orde en de zoektocht gaat verder.

Doe het zelven aan auto's blijft lastig

Volgens de monteur lijkt ook de raildruk in orde te zijn, waarop de Techline hem vraagt om de brandstofleidingen te controleren. En daar komt onverwachte aap uit de mouw. De leiding die naar het brandstoffilter loopt, is namelijk geknikt. De leiding wordt vernieuwd, de motor draait weer als vanouds en slaat ook niet meer af.

Dat fenijn vaak in ‘de staart’ zit blijkt als de eigenaar zijn auto op komt halen. Deze was naar eigen zeggen namelijk zelf al bezig geweest en heeft geprobeerd om het brandstoffilter te vernieuwen. En zo werd de oorzaak van de beschadigde leidingen achterhaald.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: