Het is de laatste tijd behoorlijk lekker weer in ons kikkerlandje en zomervakantie is alweer bezig of zit eraan te komen. Toch zal menig Nederlander in januari al een camping hebben geboekt in het land van kaas, wijn en stokbrood of ergens in die regio. Als je in een á twee dagen tijd ruim 1000 kilometer gaat afleggen kun je er maar beter voor zorgen dat je vierwieler in opperbeste staat is. Kijk dus alles goed na en let vooral op onderstaande punten.
Airco
Uiteraard is het bij dit warme weer heerlijk om in je geklimatiseerde auto te gaan zitten. Komen er nare luchtjes uit de roosters of koelt het systeem niet meer zo goed? Laat dan je airco door een professional nakijken. Luchtjes kunnen soms verholpen worden met een nieuw pollenfilter. Je airco reinigen of aanvullen kun je helaas niet zelf doen, maar in Zuid-Frankrijk met 43 graden zonder Airco zitten is geen pretje.
Banden
Een mooi cliché; “banden zijn het enige contact met de weg”. Dat contact is vrij essentieel om op het asfalt te blijven en de glimmende kant boven te houden. Het kan tijdens de zomermaanden flink onweren in Zuid-Europa en de afwatering is niet overal zoals we hier gewend zijn. Controleer dus voor je op pad gaat of alle banden nog voldoende profiel hebben en of de bandenspanning juist is. Zeker als je met volle bepakking op pad gaat kan het zo zijn dat de fabrikant een hogere druk adviseert.
Remmen
In Nederland zijn we erg verwend met een bijna sluitend systeem aan matrixborden. Tenzij je met je vriendin aan het whatsappen bent kun je bijna niet verrast worden door een file. In het buitenland kan je dit wel overkomen en een stel goede remmen zijn daarom erg prettig. Naast acute files komen er in het buitenland ook bergen voor, waar je nadat je omhoog bent gereden, ook weer vanaf moet. Je kunt je remschijven controleren door naar het lipje te kijken aan de buitenste rand. Voel er even aan met je duim (wel wachten tot ze afgekoeld zijn). Daarnaast kijk je even of het oppervlak van de schijf nog mooi vlak is of dat het golft en kijk je of er voldoende “vlees” aanwezig is op de remblokjes.
Koelvloeistof
Je wilt niet de zoveelste Hollander zijn die met een kokende motor op de vluchtstrook geparkeerd staat op de Brennerpas in de file voor de Gotthardtunnel? Zorg er dan voor dat je koelvloeistof mooi op peil is en vooral ook niet te oud. Dit kun je goed zien aan de kleur. Is je koelvloeistof bruin van kleur dan kun je hem beter laten vervangen.
Veiligheid
We zien ze dagelijks in het straatbeeld. Auto’s waarvan maar een remlicht werkt, of de knipperlichten het alleen aan de voorkant doen. Zorg ervoor dat al je verlichting in orde is voor je op pad gaat. Neem voldoende pauzes tijdens het rijden. Het advies luidt om na elke twee uur rijden een kwartier pauze te nemen. Je kunt natuurlijk ook af en toe van bestuurder wisselen. Zorg dan wel voor een goed navigatiesysteem. Ga je in de nacht doorrijden? Houd er dan ook rekening mee dat niet alle wegen in Europa zo goed verlicht zijn als in Nederland. Neem dus een zaklamp mee voor als je met pech langs de weg komt te staan, of om het juiste boompje te zoeken om tegenaan te ….
Regels in het buitenland
Bekijk naast alle technische aspect ook goed na welke verkeersregels er gelden in de landen waar je doorheen reist. Heb je een wegenvignet nodig? Heeft het wellicht nut om iets om te rijden en zo een tolweg te omzeilen? Gelden er wellicht speciale milieuzones in de stad van bestemming? Daarnaast gelden er in verschillende Europese landen regels met betrekking tot wat je bij je moet hebben. Veiligheidsvestjes, lifehammers, alcoholtesters. Check of je ze nodig hebt en leg ze in je auto.