Soms heb je van die opdrachten die letterlijk in je gaan zitten, zo’n klus houdt je wakker. Je staat ermee op en je gaat ermee naar bed. Eén ervan wil ik met jullie delen, luister en huiver! Het verhaal begint tijdens een nachtelijke rit op de snelweg. Met een gangetje van 130 kilometer per uur hoort de berijder van de BMW X3 2.0D met motorcode N47D20A uit 2007 een luide knal en denkt aan een lekke band.
Echter vóórdat hij de auto naar de kant van de weg kan krijgen, neemt de Beemer het roer over. Met geblokkeerde wielen en een 180 graden pirouette, komt de auto uiteindelijk half op een toevallig passerende oprit tot stilstand. De met de schrik vrijgekomen berijder schakelt een berger in die de zwaar gewonde auto naar een garage brengt.
Drijfstang, oliepomp en ander verwrongen metaal
Ook bij de garage sloeg de schrik toe. Nadat de bodemplaat werd losgemaakt, viel een groot aantal motoronderdelen op de grond. Een afgebroken drijfstang, de complete oliepomp en een aanzienlijke hoeveelheid verwrongen andere metalen vonden hun weg naar buiten. De startmotor bungelde alleen nog maar aan de B+ en massakabel onder de auto. Een vluchtige blik door het gapende gat in het oliecarter liet al snel een beeld zien alsof er een bom in de motor geëxplodeerd was.
Een aantal drijfstangen en de balansassen zijn gebroken. De rondslingerende delen ervan, hebben nietsontziend om zich heengeslagen en een spoor van onherkenbare verwoesting achtergelaten. Mijn gevoel vertelde me dat dit geen simpel onderzoek zou worden. Reparatie-technisch gezien was het niet zo complex. Een andere motor en misschien een andere automatische versnellingsbak monteren zou de auto weer nieuw leven in moeten kunnen blazen. De oorzaak van de schade achterhalen is echter een ander verhaal.
Motormanagement moet uitsluitsel geven
Ik besloot derhalve eerst met de contactsleutel langs de BMW dealer te rijden om deze uit te laten lezen. Dit resulteerde in niet meer dan het chassisnummer en de actuele tellerstand. Gezien de redelijk gevorderde leeftijd van de auto, bleek de hoeveelheid data die de sleutel van het motormanagementsysteem betrekt, nog maar zeer beperkt. Als gevolg van het ontbreken van enige spanning in de elektronica, kon ook de elektronische bedieningseenheid zelf niet worden uitgelezen. Terwijl het vermoeden bestond dat deze toch heel wat meer te vertellen zou hebben.
Na uitvoerig overleg met mijn opdrachtgever werd besloten de auto over te brengen naar elektronicaspecialist Autodiagnose.eu in Kolham. Plan was om als eerste de elektronica weer op orde te krijgen om zodoende enige inzicht in de recente elektronische historie van de auto te krijgen. Ook zouden we ons daar kunnen verdiepen in de technische oorzaak van de schade, zonder dat de opdrachtgever een blanco cheque hoeft uit te schrijven.
5 Comments
Spannend, ontzettend benieuwd naar de rest! Afwachten in spanning haha!
Beste Bert, hoe is dit uiteindelijk uitgedraaid ?
Hoi Pjotr en Wim,
Het vervolg is onderweg, lees en huiver 🙂
De oorzaak is nog niet achterhaald.
Vraag1. Als ik een kapotte drijfstang zie, dan zit ik richting ontstekingstijdstipproblemen te denken. Staat de ontsteking wel goed? En heeft de ECU geen kortsluiting gehad waardoor de cilinderrijen de verkeerde volgorde van ontsteken gevolgd hebben waardoor bij het opkomen van een zuiger te vroeg het brandstofmengsel ontstoken is?
Geen noodloop door kortsluiting in de ECU, de oliepomp buiten werking = vastlopen van de motor.
Vraag2. Deze motorschade lijkt in veel opzichten als de motorschades die bij gebroken distributieriemen voorkomt. Echter ik zit steeds richting de ECU te denken.
Ik heb weleens slechte printen gezien, en zelf heb ik eens een auto gehad met een kapotte relais die het motormanagement aanstuurde.
En ja…. het is een X3 2.0D. Geen benzine, dus waarom schrijf ik dan over ontsteking?
Het moet zelfontbranding zijn, Dat maakt het nog ingewikkelder om de oorzaak te achterhalen.
Voorzichting begint het dan te lijken op onkunde bij BMW om goede Diesels te kunnen produceren.