Dromen is iets heel moois, het stelt je in staat verder te gaan dan je in werkelijkheid kan. Je kunt over van alles dromen, een vakantie, een zak geld, een auto of van een hele mooie motor. En soms, heel soms heb je ook het geluk dat een droom dichtbij komt, dat je er aan mag proeven, zoals mij overkwam toen ik de Ducati 1299 Panigale S mocht testen.
Liever eerst de video bekijken?
Adembenemend mooi
Als je haar van een afstand bekijkt is de nieuwe Panigale een ware schoonheid. Elke lijn, ieder detail, elke bocht lijkt te kloppen en hoe langer je kijkt hoe mooier ze wordt. Wat mij betreft is het de Madonna van de huidige motorwereld en daarmee bedoel ik natuurlijk niet de inmiddels bejaarde popster.
Kijk maar eens naar die koplamp met LED verlichting, de uitlaat onder de motor voor een laag zwaartepunt of de gaten in het zitje voor betere aerodynamica. Het is niet alleen mooi, het is tevens functioneel, wat voor mij de motor alleen maar nog meer bijzonder maakt.
Prachtige techniek
Niet alleen heeft de Panigale een ‘bella figura’, ook de techniek is mooi. Om te beginnen het hart, een 1285 cc superquadro L-Twin. Dit overvierkante motorblok levert volgens de gegevens 205 pk bij 10.500 toeren en 144,6 Nm bij 8.750 toeren. Niels Kleinlooh van Ducati Nederland wist mij echter te vertellen dat deze testmotor het laatst op een testbank bracht tot 208 pk! Waanzinnige cijfers, zeker als je je realiseert dat de motor droog slechts 166,5 kilogram weegt.
Om al deze power goed op de weg te krijgen is de Panigale voorzien van één van de meest uitgebreide elektronica pakketten ooit. Centraal in dit systeem is de Inertie Meeteenheid, die in milliseconden allerlei berekeningen maakt over snelheid, stand van de motor, beschikbare kracht, enz. Deze informatie wordt gebruik om de Ducati Traction Control (DTC), de Ducati Wheelie Control (DWC) en de Engine Brake Control (EBC) aan te sturen. Stoppen is ook geen enkel probleem met de Brembo monoblocs met Cornering ABS, waarmee vol geremd kan worden in een bocht.
Deze motor bracht het laatst op een testbank tot 208 pk!
En de koppeling? Die is alleen nog maar nodig bij het wegrijden, want de Panigale is voorzien van het van de racerij afkomstige Ducati Quick Shift (DQS), waarmee je zonder te koppelen razendsnel kan op- en neerschakelen (kijk en luister maar eens naar de rijbeelden in de video). En alsof dat allemaal niet genoeg is, had de S-versie waar ik mee reed het Öhlins Smart EC, een gebeurtenisafhankelijk vering controlesysteem, die de vering continu aanpast.
Niet op haar plek op de openbare weg
Ok, zowel qua uiterlijk als techniek zit het dus wel goed met de Panigale, maar hoe is het rijden ermee? Het doet me pijn deze droom uiteen te doen spatten, maar op de openbare weg is de nieuwe 1299 S totaal niet in haar element. Ondanks dat het de meest comfortabele superbike van de Italianen ooit is, dankzij de automatisch aanpasbare Ohlins vering, zijn lage snelheden geen pretje. En hoewel het blok erg soepel is, vindt ie het niet fijn als je onder de 40 kilometer per uur rijdt. En helaas rijd je in ons drukke land nogal veel deze snelheden.
En het sterkste punt van de 1299, het blok met al die power en elektronica, is gewoon te goed en te snel. De motor wordt past echt wakker boven de 150 kilometer per uur en waar kan je dat nou rijden, of ik kan beter zeggen, waar mag je dat nou rijden? Even hard optrekken en door de versnellingen heen knallen en je zit al akelig dicht bij de 200. In het verkeer voel je je vaak als een Formule 1 auto achter de Safety Car, want iedereen is zo langzaam vergeleken met de Ducati.
Briljant
Maar als je dit allemaal even opzij zet, wat hou je dan over? In mijn optiek een briljante motor. Het blok is ongelooflijk gaaf en al die power zo heerlijk. Alle elektronica werkt prachtig op de achtergrond. Een goed voorbeeld daarvan is de Wheelie Control. Vol gas en de motor komt in derde, soms zelfs vierde versnelling met het voorwiel van de grond en blijft daar een stukje hangen, geholpen door het systeem. Je voelt je als een volleerd coureur.
En de wegligging is naarmate je harder gaat steeds beter, geholpen door de Pirelli Diablo Supercorsa’s. Je denkt een bocht hard te nemen, maar het kan allemaal nog veel harder. En je wilt ook harder, al was het maar om dat heerlijke geluid, die enorme versnelling mee te maken. En dan….dan realiseer je dat je op de openbare weg rijdt en eigenlijk al veel te hard. Deze motorfiets hoort thuis op het circuit, want tussen het verkeer is het een racepaard in een boerenoptocht.
Conclusie
De nieuwe Ducati 1299 Panigale S is een briljante motor, daar is geen twijfel over mogelijk. Daarbij is ze ongelooflijk mooi. Geloof me als ik zeg dat de foto’s en de video haar nog geen recht doen. Maar de motor is gewoon te goed en te snel voor de openbare weg. Je zult heel snel verlangen naar een circuit, niet alleen voor jezelf maar vooral om haar de vrije loop te geven. Maar gelukkig is er ook nog de Ducati 899 Panigale, die hetzelfde ontwerp heeft en met 150 pk nog steeds geen kinderachtige motor is. Maar qua geheel pakket wellicht wat beter op haar plek is op de wegen van ons land.
Voor mij was de Ducati 1299 Panigale S een droom en zal het, mede geholpen door de prijs van 29.290 euro, ook blijven, maar dan wel een hele mooie.
Technische gegevens Ducati 1299 Panigale S
Cilinderinhoud: 1.285 cc
Cilinders: 2
Vermogen: 205 pk bij 10.500 toeren
Koppel: 144,6 Nm bij 8.750 toeren
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Gewicht (droog): 166,5 kg
Gewicht (incl vloeistoffen): 190,5 kg
Prijs: (899 Panigale: 17.990 euro), 1299 Panigale: 23.990 euro, 1299 Panigale S: 29.290 euro
Plus
+ Uiterlijk
+ Ervaring
+ Power
+ Heerlijke techniek
+ Briljante wegligging
+ Geluid
Min
– Duur
– Niet op haar plek op de openbare weg