DS is het luxe-merk van PSA Peugeot Citroën, kopers ervan krijgen de zogenoemde ‘rode loper behandeling’ en een ander logo dan de bekende dubbele chevron die we tot ongeveer een jaar terug van de excentrieke Franse autofabrikant gewend waren. De DS 4 Crossback is het nieuwste lid van dit aparte merk.
Als ik voor de eerste keer in de DS stap, valt me iets vreemds op. De zonneklep lijkt namelijk heel ver het plafond in te gaan. Nader onderzoek leert dat de zonneklep met een eenvoudige handeling geschoven kan worden. Hierdoor wordt het voorraam hoger, wat een ruimtelijker effect in de auto geeft. Als de zon laag staat, schuif je de zonneklep in zijn geheel naar voren.
Luxe-merk, minder excentriek
Behalve het logo en een paar uitgesproken details, zie ik binnenin maar weinig verschillen tussen Citroën en DS. Het ziet er in de auto mooi uit, zonder uitgesproken details en met een vooral zakelijk interieur. En hoewel het allemaal logisch en netjes in elkaar steekt, zijn er toch wat kleine kritiekpuntjes, en dan met name over het display van het entertainmentsysteem. Zo is de aankomsttijd op de navigatie slecht te lezen door de zeer kleine cijfers en zijn de rode letters op de zwarte achtergrond sowieso soms lastig te ontcijferen. Maar erg druk zul je je daar niet over maken, want in de DS 4 heerst rust en stilte. Pas boven de 130 kilometer per uur begin je wat windgeruis te horen rondom de A- en portierstijlen.
Jammer is wel dat ik niet erg lekker zit in de DS. Doordat het stuur niet ver genoeg naar de bestuurder toegehaald kan worden, word ik verplicht mijn stoel verder naar voren te schuiven. Hierdoor kan ik mijn benen niet meer ontspannen strekken, maar moet ik ze buigen waarbij mijn rechterbeen continue tegen de brede middenconsole leunt. Achterin moeten passagiers het, na door een relatief smalle deur te zijn gekropen, het met genoeg, maar geen overmatige ruimte doen. Afhankelijk van de voorstoelpositie, zit je boven de 1 meter 60 achterin al snel wat krapper.
Motor fijn, onderstel (weer) fenomenaal
Over de motor de DS kan ik niets anders dan lof uitspreken. De 1.2-liter driecilinder benzinemotor voelt aan als een 1.6 van vier/vijf jaar geleden en doet zelfs niet veel onder voor tweeliters van diezelfde generatie. Door de trekkracht in het relatief kleine motortje hoef je, zeker op de snelweg, niet al te veel te schakelen. Beetje gas en inhalen of lekker accelereren is een peulenschil. PSA heeft met deze motor een heel goede, sterke en stille krachtbron in huis die in veel modellen gebruikt wordt. Doen ze goed.
Ook het onderstel van de DS Crossback, dat hetzelfde is als dat van zijn Citroën broeders, verrast me telkens weer positief. Oneffenheden worden snel en bijna onmerkbaar glad gestreken zonder dat de auto deint. Vele merken hebben hun onderstel goed voor elkaar, maar bij DS (Citroën) weten ze er altijd weer net een schepje bovenop te doen. De combinatie van de fijne motor en het super onderstel maken de DS een hele comfortabele, goed sturende en degelijk rijdende auto.
Conclusie
De DS 4 Crossback is qua uiterlijk een beetje excentriek, maar niet heel onderscheidend. Als bestuurder en co-driver zit heb je voldoende ruimte om je heen. Achterin komen is door de kleine deurtjes wat wurmen en ook kleintjes zitten vrij krap. Rijden doet de DS heerlijk, de motor en het onderstel zijn uitmuntend en een fijne combinatie die je laten genieten van techniek en autorijden.
Plus
+ Onderstel
+ Design
+ Motor
Min
– Zithouding
– Ruimte achterin
– Entree achterpassagiers
Informatie
Merk: DS
Model: DS4
Type: PureTech 130 Business
Prijs vanaf: € 25.230,-
Prijs testauto: € 27.630
Motor: 3-cilinder, 1.199 cc
Versnellingsbak: 6 v., handgeschakeld
Brandstof: Benzine
Opgegeven gem. verbruik: 5,1 l/100km
CO2-uitstoot: 119 g/km
Energielabel: C
Garantietermijn: 2 jaar, onbeperkt km
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 198 km/h
Carrosserie: 5-deurs, hatchback
Aantal zitplaatsen: 5
Laadvolume: 385-1.021 liter
Laadvermogen: 560 kilo
Onderhoudsbeurt: 30.000 km / 1 jaar
Distributieriem vernieuwen: 175.000km / 10 jaar