Samenvatting
Het zijn geen auto’s die je heel vaak ziet rijden en welbeschouwd is dat vreemd. De Fiat Tipo is namelijk een prima auto, voorzien van zuinige motoren en moderne hulpsystemen. En met de recente facelift, ziet hij er zeker van de voorzijde aantrekkelijk en onderscheidend genoeg uit. Wij deden een dubbeltest met twee ‘speciale’ uitvoeringen, de Tipo Cross en de Tipo SW, om te achterhalen waarom hij bij het Nederlandse publiek niet echt wil aanslaan.
Uiterlijk
De twee auto’s vergelijkend is het vooral de Cross die de show steelt. Hij deelt zijn nieuw vormgegeven grille en lampen weliswaar met de SW, maar zijn hogere bodemspeling, stoerdere bumpers, sideskirts en velgen maken hem een stuk flitsender. De SW is in vergelijking een stuk meer ingetogen.
Qua interieur zijn de beide auto’s uiteraard identiek, op het feit na dat onze test Cross iets meer luxe aan boord had. Maar waar de SW de Cross natuurlijk overtreft is de laadruimte. In plaats van 440, biedt hij een lekkere ruime 550 liter én tevens ruimte aan grotere objecten.
Motorisering
De Tipo’s kunnen geleverd worden met twee diesels, van 95 en 130 pk, en één benzinemotor, die verreweg het meest in ons land gekozen zal worden. Onze beide testauto’s waren dan ook voorzien van deze 1,0-liter driecilinder Firefly benzinemotor, die dankzij een turbo 100 pk en 190 Nm weet te produceren.
Van 0-100 km/u in 12 seconden een top van rond de 190 km/u zijn geen cijfers waar de ware petrolhead steil van achterover slaat. Toch presteert de kleine driecilinder beter dan je op basis van deze gegevens verwacht. De motor geeft altijd thuis, maar vereist soms wel even terugschakelen als je snel wilt inhalen.
Zuinig?
Het doel van deze één liter is natuurlijk zo zuinig mogelijk zijn. Daarbij word je geholpen door een schakelindicator op je volledig digitale dashboard, die je aanspoort bij 60 km/u al naar de hoogste versnelling te gaan; het nieuwe rijden zullen we maar zeggen. Gelukkig schakelt de versnellingsbak buitengewoon soepel, wat het vele op- en afschakelen minder erg maakt.
Oude motoren zouden bij dit soort verhoudingen direct gaan horten en stoten, maar de Firefly motor geeft geen kik. Ook niet als je vervolgens wilt optrekken, want daarvoor moet je echt een verzet of 2 terug. Volg je de indicator echter trouw, dan is een verbruik van tegen de 1 op 20 haalbaar. Maar, en dit is een vrij grote maar, zodra je iets meer in de toeren rijdt, daalt het verbruik zienderogen en kom je eerder op 1 op 14 uit.
Het rijden
Hoewel de Cross iets hoger op zijn wielen staat, is er qua wegligging niet zo gek veel verschil met de SW te merken. Beide auto’s zijn duidelijk ontwikkeld om de gulden middenweg tussen comfort en sportiviteit te bewandelen.
Aan de ene kant krijg je daardoor twee auto’s die op alle vlakken inzetbaar zijn, aan de andere kant springen ze er ook op geen enkel vlak uit. Anders gezegd: een prima wegligging, maar voor een Italiaan ietwat aan de ingetogen kant.
Moderne systemen
De opgefriste Tipo’s zijn voorzien van de nieuwste rijhulp- en veiligheidssystemen. Zaken als Lane Departure Control (reageert wel erg bruusk), adaptieve Cruise Control, dodehoek sensor, Intelligent Speed Assist, Traffic Sign Recognition en adaptief grootlicht zijn allemaal op de Tipo’s te verkrijgen. En duidelijk bij het gebruik is dat ze over het algemeen een stuk sneller en vloeiender werken dan de oudere systemen.
Ook qua infotainment heb je niets te klagen, mits je kiest voor de optie met het 10 inch touchscreen. Niet alleen kun je dan gebruik maken van het grotere scherm, maar heb je tevens de beschikking over DAB radio, Apple Carplay en Android Auto Wireless. Kortom, alles erop en eraan.
Conclusie
Samenvattend is weinig negatiefs aan de Tipo’s te ontdekken. Goed, de motoren en wegligging spreken niet echt tot de verbeelding, maar zijn voor dagelijks vervoer meer dan prima. Het opgefriste uiterlijk ziet er goed uit, waarbij de Cross de meest aantrekkelijke auto is. En qua moderne systemen is de auto helemaal van deze tijd. De SW is beschikbaar vanaf 23.390,- euro, de Cross is er vanaf 28.190,- euro, dus het ligt ook niet aan de prijs. Als wij dus heel eerlijk zijn: wij moeten het antwoord op de in het begin van dit verhaal gestelde vraag verschuldigd blijven. Maar als iemand een idee heeft, horen wij dat uiteraard graag.
Fiat Tipo Cross en SW
Motor: 999 cc driecilinder turbo benzine
Vermogen: 100 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 190 Nm bij 3.000 tpm
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid in km/u: Cross: 192 – SW: 191
Acceleratie 0-100 km/u: Cross: 12,2 seconden – SW: 12
Gewicht voor wegenbelasting in kg: Cross: 1.235 – SW: 1.245
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 18,5
CO2-uitstoot: 130 g/km
Energielabel: B
Prijs vanaf: Cross: 28.190,- SW: 23.930,- euro