Is de nieuwe Ducati Multistrada 950 een waardig junior variant van de sterkere 1200 of kom je toch wat tekort? Wij zochten het voor je uit.
Een klein broertje
De Multistrada 1200 bestaat in verschillende varianten al sinds 2010. Een 160 pk sterke L-twin motor, een oerwoud aan elektronische hulpmiddelen en alle mogelijkheden en de zitpositie van een toermotorfiets zorgden voor een zeer aantrekkelijke motor die nog steeds één van de best verkochte modellen van Ducati is.
Maar voor een grote groep mensen is 160 pk helemaal niet nodig en ook zoveel elektronische instellingen is voor hen absoluut geen noodzaak. Dit zijn mensen die gewoon een goede motor willen, niet te duur en met goede rijeigenschappen. Voor die groep heeft Ducati nu de Multistrada 950.
Een kwart liter minder
Om te beginnen met dat wat zijn naam maakt: het motorblok. In plaats van de grote 1200 cc vinden we het 973 cc L-Twin blok die we uit de Hypermotard kennen. In de Multistrada zijn echter tal van aanpassingen gedaan, zoals andere cilinderkoppen, kleinere gasklephuizen en een aangepaste ECU. Deze laatste heeft 4 verschillende mappings: in Sport en Touring krijg je 113 pk, in Urban (regenstand) en Enduro 75 pk. Daarnaast hebben de verschillende modi ook standen voor Traction Control en ABS.
Natuurlijk is 113 pk een stuk minder dan de 160 pk van zijn grote broer, maar je hebt verre van te weinig power. Staar je namelijk niet blind op die pk’s, dit blok heeft een bijzonder breed koppelbereik. Al vanaf 3.500 toeren is 80 procent van het maximale koppel van 96,2 Nm beschikbaar dat piekt bij 7.750 toeren. Maar ook daarna blijft hij trekken tot de begrenzer bij 10.500 toeren. Hierdoor maakt het eigenlijk niet uit in welke versnelling je zit, de cilinders trekken je toch wel vooruit. Dit maakt de Multistrada 950 tot een zeer makkelijke en toegankelijke machine.
Stuurgedrag
De 950 heeft geen Skyhook semi-actieve vering, die je wel vindt op de 1200 S. Hij is voorzien van de upside down voorvork van de gewone 1200 die is aangepast aan de 950. Achter vinden we een Sachs monoshock die eenvoudig in te stellen is met een draaiknop, handig als er iemand achterop stapt of je met veel bagage rijdt.
Wat de 950 ook mist is de single-sided swingarm van de 1200, wat er misschien iets minder gelikt uit zit, maar qua rijeigenschappen niet merkbaar is. Wat je wel direct merkt is dat de 950 met zijn 19 inch voorwiel en 17 inch achterwiel een zeer wendbare motorfiets is. Zowel op hoge als lage snelheid stuurt de motor als vanzelf en kenmerkt zich daarbij door een enorme stabiliteit. Hij stuurt misschien nog wel makkelijker dan de 1200, mede geholpen door een iets smallere achterband.
Qua remmen zit het ook wel goed met voor dubbele vierzuiger Brembo Monoblock’s en achter een enkele tweezuiger remklauw. Dat is maar goed ook, want de 950 is slechts vijf kilogram lichter dan de 1200 en stopt de teller bij 227 kilogram rijklaar.
Conclusie
De Ducati Multistrada 950 is zoveel meer dan een verkleinde versie van de 1200. Het brede toegankelijke en zeker niet te kleine vermogen gecombineerd met de zeer eenvoudige rijeigenschappen maken de 950 echt tot een andere motor. Sterker nog, in het dagelijkse leven heb je denk ik meer aan de 950 dan de 1200. En met een vanaf prijs van 15.690,- euro is hij ook nog eens bijna 5.000,- euro goedkoper. Typisch een gevalletje van “less is more”.
Technische gegevens
Merk: Ducati
Model: Multistrada 950
Motortype: Vloeistofgekoelde 2-cilinder L-Twin
Cilinderinhoud: 937 cc
Overbrenging: Ketting
Vermogen: 113 pk
Koppel: 96 Nm
Gewicht: 227 kg
Prijs vanaf: 15.690 euro