Op pad met een van de allersnelste naked bikes is een belevenis die lastig in woorden te vatten is, maar voor jullie gaan we het toch proberen. We hebben het hier over de Ducati Streetfighter V4s, Koning der Nakeds.
Nog een keer
De eerste Streetfighter serie van Ducati was geen groot succes en het is dan ook met grote zeldzaamheid dat je er een ziet rijden. Maar met de komst van de Panigale V4 en het groeiende aanbod van zogenaamde powernakeds, wil Ducati het toch nog eens proberen.
Als basis diende wederom hun snelste racer, die ontdaan werd van zijn kuipwerk. Vervolgens werden lagere voetsteunen en een breed stuur gemonteerd en voilà: de Streetfighter V4. Natuurlijk zijn er nog veel meer zaken aangepast, zoals bijvoorbeeld de versnellingsbak, maar in basis is dit wel het concept.
Wat een kracht
Het motorblok van de Streetfighter V4s is dezelfde 1.103 cc V4 als in de Panigale V4, wat betekent niet minder dan 208 pk, en dat op 199 kilogram rijklaar gewicht! Dat dit zorgt voor onvoorstelbare prestaties mag duidelijk zijn.
Onderin heb je al een enorme bak kracht tot je beschikking maar zodra je wat hoger in de toeren komt weet je de eerste paar keer echt even niet wat er gebeurt. De V4 draait zo makkelijk toeren en schiet daarbij zo ongelooflijk hard vooruit, dat het net lijkt alsof je weggeschoten wordt door een zeer ver uitgetrokken elastiek.
Het is een gevoel wat in het begin een heroriëntatie van je hersenen verlangt, maar daarna al heel snel verslavend wordt. Lekker, maar voor onze openbare wegen veel te snel. Wij houden heus wel van een beetje doorrijden, maar de manier waarop deze motorfiets naar en door de 200 km/u knalt is out-of-this-world.
Onder controle
Wat haast nog indrukwekkender is, is de manier waarop al die power eenvoudig en zonder drama te controleren is. Je zou verwachten dat het ongeciviliseerde bruut is, maar het is compleet het tegenovergestelde. De Streetfighter wekt zoveel vertrouwen op en is zo makkelijk hard te rijden, dat het, en ja daar zijn we weer, al snel veel te hard gaat.
Natuurlijk komt dit door het rijwielgedeelte dat de motorfiets extreem stabiel houdt, maar een groot deel komt ook op conto van het zeer uitgebreide pakket aan elektronische hulpmiddelen. Traction Control, Wheelie Control, Launch Control, Race-ABS (ook in de bochten), Slide Control en natuurlijk de verschillende rijmodi. Zelfs in de Sport- of Race-modus, waarbij de hulpsystemen een stap achteruit doen en het in meerdere mate aan de bestuurder overlaten, blijft de fiets uitermate beleefd; een bijzonder knappe prestatie van Ducati.
Remmen
Graag besteden we ook even aandacht aan de remmen, die zo ongeveer de beste zijn die wij ooit hebben gevoeld. Niet alleen zijn ze zeer exact te doseren, maar de maximale remkracht is onvoorstelbaar. Het is een kwestie van goed vasthouden, anders vlieg je door de rechtop zithouding zo over het voorwiel heen.
Uiterlijk
Het uiterlijk van de Streetfighter is, zo hebben we gemerkt, een beetje een haat-liefde verhaal voor veel mensen. Hij is zonder twijfel indrukwekkend en zit qua afwerking en materialen op een bijzonder hoog niveau. Maar hij mist de eenvoudige, stijlvolle lijnen die bijvoorbeeld de Panigale en de Monster wel hebben.
Het is een motorfiets die vooral heel agressief voor zich uitkijkt, alsof hij alleen al door zijn uiterlijk, duidelijk wil maken dat hij de baas is. Bijzonder zijn ook de winglets, die volgens Ducati bij 270 km/u 28 kilogram downforce produceren. Hartstikke handig, maar wie rijdt er nou dik over de 200 op een naked, vragen wij ons af.
Sturen
Wij gingen op pad met de S-uitvoering, die voorzien is van de hele fijne elektronisch geregelde Öhlins-vering in combinatie met Pirelli Rosso Corsa 2 banden. Zodra de banden op temperatuur zijn, zorgen ze samen met de vering en demping voor een zeer stabiel gedrag in bochten, ook bij eventuele oneffenheden.
Met groot gemak gooi je de fiets steeds schuiner, waarbij – afhankelijk van de rijmodus- de elektronica je op alle vlakken helpt. In de veiligste stand kun je zo lomp als een boer met de gashendel zijn, de motor beschermt je wel.
Conclusie
De Ducati Streetfighter V4s is een waanzinnige motor en wat ons betreft de Koning der Nakeds. Niet alleen zijn enorme hoeveelheid kracht en snelheid zijn indrukwekkend, maar ook de manier waarop de motorfiets volledig beheersbaar en geciviliseerd is. Met de beste remmen in het segment en een leger aan elektronica die de rijder beschermt, is het er echter wel één waar je al heel snel veel te hard mee rijdt. Maar voor hen die het beste en het snelste willen hebben, is dit dé naked om te hebben. Je rijdt al een Streetfighter V4 vanaf 22.990,- euro, de S-uitvoering is er vanaf 26.590,- euro.
Ducati Streetfighter V4(s)
Motortype: Desmosedici Stradale 90° V40
Cilinderinhoud: 1.103 cc
Overbrenging: Vijfversnellingsbak met Quickshifter en ketting
Vermogen: 208 pk bij 12.750 tpm
Koppel: 123 Nm 11.500 tpm
Gewicht (rijklaar): 199 kg (s)
Prijs vanaf (s): 22.990,- euro (26.590,- euro)