Toen ik de Renault Talisman voor de eerste keer zag, dacht ik: “Wow, die is goed gelukt”, en ik bleek niet de enige te zijn. De meeste mensen die ‘mijn’ Talisman DCI 160 Initiale Paris in real live zagen, denken hier hetzelfde over. Een foto van de Renault die ik op social media plaatste lokte echter andere reacties uit.
“Een Franse auto die het midden houdt tussen een Volkswagen Passat en een BMW 3-serie”, “Ze hebben goed naar de bestsellers uit Duitsland gekeken… schaamteloos” en “Renault Passat” zijn duidelijke meningen en dat mag. Ik vind de buitenkant van de Talisman een mix van veel verschillende werelden. Renault is er daarmee opnieuw in geslaagd iets moois en onderscheidends te maken. Met dit design deelt Renault duidelijk een harde klap uit naar de concurrentie. Maar is dat ook van toepassing op de rest van de auto?
Boordevol comfort en veiligheid-verhogende foefjes
Ook binnenin is de Talisman Initiale Paris fraai vormgegeven en onderscheidend. In het dashboard huist een mooie digitale cockpit waar alle essentiële rij-informatie wordt weergegeven. Via het bedieningspaneel -dat er uitziet als een tablet- in het dashboard kan de cockpit- en binnenverlichting volledig naar eigen wens, zowel in kleur, helderheid en scherpte aangepast worden. Met de tablet bedien je ook de meeste andere elektronische functies zoals het entertainmentsysteem en de massageopties in de voorstoelen.
De bediening werkt heel soepel en snel, de informatie wordt mooi en duidelijk weergegeven. De Initiale Paris uitvoering van de Renault Talisman zit boordevol comfort- en veiligheidsverhogende foefjes zoals de demping van het onderstel en de meesturende achterwielen. De schokdempers passen zich automatisch aan je rijgedrag en omstandigheden aan.
4Control
Door al deze technologie in combinatie met de optioneel verkrijgbare 4Control vierwielbesturing, stuurt de Talisman zo strak als een scheermes en naar keuze zeer sportief of uiterst comfortabel. De directe besturing maakt de auto wel gevoelig voor kleine stuurcorrecties. Doordat de achterwielen meesturen, hoef je in een bocht veel minder aan het stuur te draaien. In het begin is dat even wennen. Omdat de achterwielen meesturen, is ook de draaicirkel van de Talisman opvallend klein.
Genot om mee te rijden
Als je stapvoets rijdt in bijvoorbeeld een parkeergarage of als je aankomt bij een verkeerslicht, schudt de auto lichtjes. Het lijkt alsof de automatische EDC-zesversnellingsbak met dubbele koppeling op die momenten niet helemaal in zijn element is. Boven de 10 kilometer per uur schakelt de bak naadloos en soepel en maakt de Talisman met de sterke 1.600 cc diesel een genot om mee te rijden.
Ik zit heerlijk in de comfortabele en elektrisch verstelbare stoelen van de Renault. Er is lekker veel ruimte voor mij en mijn passagiers. De achterbanken zijn van het type lounge waar je diep in wegzakt. Ook voor lange passagiers is er daarom genoeg hoofdruimte en beenruimte. Bagage meenemen is geen uitdaging, de kofferruimte is met 608 liter lekker groot. Klap je de leuningen naar voren, dan komt daar nog een paar honderd liter bij waardoor de Talisman ook geschikt is om eens mee naar het tuincentrum te rijden.
Conclusie
De Renault Talisman is een stijlvolle auto waarmee je –als je hem aanschaft- een statement naar alle andere automobilisten maakt. Rijden met de Talisman is rustgevend, waardoor je met gemak grote afstanden aflegt.
Boven de 125 kilometer per uur is er wat windgeruis waarneembaar bij de voorste raamstijlen. Maar desondanks en als je eens een keer anders wilt zijn dan velen, neem dan eens een kijkje bij de Renault dealer en maak een proefrit in de Talisman. Je zult niet snel van een koude kermis thuiskomen.
Heb je zelf een Talisman of wil/ga je er één kopen? Deel dan je ervaringen met ons op Facebook!
Plus
+ Onderscheidend
+ Comfort
+ Rijprestaties
Min
– Schudt tijdens stapvoets rijden
– Windgeruis boven 125 km/h
Informatie
Merk: Renault
Model: Talisman
Type: DCI 160 Initiale Paris
Prijs vanaf: € 32.590,-
Prijs testauto: € 46.790,-
Motor: 1.6-liter viercilinder, 160 pk/ 370 Nm
Versnellingsbak: Automatische 6-bak
Brandstof: Diesel
Opgegeven gemiddeld verbruik: 4,4 liter per 100 kilometer
CO2-uitstoot: 118 g/km
Energielabel: C
Topsnelheid: 215 km/h
Carrosserie: 4-deurs, sedan
Aantal zitplaatsen: 5
Gewicht (leeg): 1.497 kilo
Laadvolume: 608-1.022 liter
Laadvermogen: 625 kilo
Onderhoudsbeurt: 30.000 km / 1 jaar
1 Comment
Uit een 1.6 160pk en 370 NM koppel halen is netjes. Meer dan.
Wel oogd de auto druk met overal lijnen, kunstoffen en dan weer iets anders.
Dat tablet lijkt op een slechte knipoog naar de Tesla model S.
Zeuren over dit en dat blijft iets wat ik bij veel auto’s kan, er zijn er slechts een paar die helemaal voldoen aan de perfectie. Een Passat CC is wat mij betreft de auto die mijn idiaalbeeld het dichts benaderd.