Anders dan je zou denken, bestaan er gek genoeg geen échte sportieve kleine SUV’s/crossovers. Tot nu, want de nieuwe Ford Puma ST biedt iets wat steeds zeldzamer wordt: pure sportiviteit.
Het juiste recept
De Ford Puma is grotendeels gebaseerd op de techniek van de Fiesta, zij het dat het onderstel wat breder en langer is. Dat maakt de Puma tot een iets ruimere auto, bijvoorbeeld voor gezinnen met kleine kinderen. En laat er nou van die Fiesta nou ook een overheerlijk bommetje bestaan. Precies, de ST, een van de lekkerste compacte stuurauto’s van het moment. En dus deed Ford precies het juiste: ze namen het recept van de Fiesta ST, mixte dat met de hogere en ruimere Puma en voilà: de eerste kleine SUV, die recht doet aan de eerste letter van deze afkorting.
Nou is het te simpel te denken dat de Puma ST een Fiesta in een iets anders jasje is, want bij Ford hebben ze veel werk verricht om deze hogere en zwaardere auto dezelfde gretigheid te geven als z’n kleinere broertje. Zo pasten ze bijvoorbeeld een extreem stijve torsieas en een nog dikkere stabilisatorstang toe om te zorgen dat de auto niet te veel zou overhellen.
Prachtige techniek
Om zijn honderd extra kilo’s te compenseren produceert de 1,5-liter driecilinder turbo in de Puma 320 Nm (30 meer dan de Fiesta), met hetzelfde aantal pk’s (200). Hierdoor duurt de 0-100 km/h sprint in beide auto’s exact even lang, namelijk 6,7 seconden. De top van de Puma ST ligt rond de 220 km/h.
Wil je nou het maximale uit de Puma ST halen, vink dat zeker het Performance Pack aan (meerkosten € 1.115,-). Hierdoor wordt de auto voorzien van een mechanisch sperdifferentieel dat onderstuur en slippende voorwielen naar de eeuwige jachtvelden stuurt.
De eerste kennismaking
Al bij de allereerste kennismaking met de Puma ST wordt duidelijk dat bij deze auto een echte keuze gemaakt is. Geen auto die alles moet kunnen, maar eindelijk weer eens een ouderwetse puur sportieve auto. Dat gevoel wordt ook direct opgeroepen als je je laat vallen in de diepe Recaro kuipstoelen terwijl je handen zich vouwen om het dikke ST-stuur. De zitpositie is daarbij ideaal en de stoelen, zo zou snel blijken, houden je perfect op je plek.
Via de startknop slaat de driecilinder aan en met een druk op de S-knop op het stuur staat de auto direct in de sportstand, getuige ook de donkere brom uit de uitlaat (een beetje geholpen door wat sound engineering via de boxen). In deze sportieve jongen geen automaat, maar een fantastisch scherp schakelende handbak met zes versnellingen.
Hoe rijdt dat?
De koppeling grijpt voorspelbaar aan en meteen is te voelen hoe gretig de driecilinder is. Bij een minieme beweging van het pedaal schiet hij vooruit. Heerlijk, een turbomotor die zo scherp reageert! De hoeveelheid grip die de auto produceert is fenomenaal, en mocht je moeite hebben met snel optrekken, dan biedt de Puma een uitstekend werkend Launch Control systeem.
Geloof ons als we zeggen dat je continu op zoek gaat naar bochtige wegen, want daarin straalt de Puma ST. Door zijn compacte formaat, nagenoeg perfecte onderstel, gretige motor en met behulp van het sperdifferentieel rijg je de bochten als een waar rally coureur aan elkaar. Hij stuurt messcherp in en het duurt heel lang voordat onderstuur om de hoek komt kijken. En dan is even liften genoeg om het kontje een beetje om te krijgen en weer vol gas de bocht uit te knallen. Dit is weer écht autorijden.
Familieauto?
Je zou het niet meteen verwachten, maar de Puma is naast zijn sportiviteit ook nog eens uitstekend als familieauto te gebruiken. De achterbak lijkt aan de krappe kant, maar onder de vloer schuilt een enorme bak waar je met gemakt twee kleine weekendtassen in kwijt kunt. En ook in het interieur stikt het van de handige opbergvakjes en -plekken.
Het infotainmentsysteem, bediend door middel van een touchscreen in het midden van het dashboard, is volledig met een heerlijk geluidssysteem van B&O. Uiteraard heeft de Puma ST ook alle moderne snufjes aan boord, zoals adaptieve cruise control, lane departure control, enz.
Conclusie
Wij hebben op en top genoten van de nieuwe Ford Puma ST. Eindelijk weer eens een échte sportieve auto met alle voor- en nadelen van dien. Zijn bijzonder gretige motor en messcherpe onderstel maken bochtige routes tot een genot, maar de knetterharde vering kan op den duur aardig de kiezen uit de mond rammelen. Maar zo hoort het eigenlijk ook. Een sportieve auto moet niet ook proberen een luxewagen te zijn, dat leidt bijna altijd tot een compromis, waarin iets ten koste gaat van iets anders. Nee, hulde aan Ford voor het écht kiezen en hulde aan al die pure petrolheads die gaan voor de Puma ST.
Ford Puma ST
Motor: 1.497 cc driecilinder turbo-benzine
Vermogen: 200 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 320 Nm bij 2.500 tpm
Topsnelheid: 220 km/h
Acceleratie tot 100 km/h: 6,7
Transmissie: handbak, zes versnellingen
Gewicht voor wegenbelasting: 1.358 kilogram
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 12
CO2-uitstoot: 155 g/km
Energielabel: D
Prijs vanaf: 41.545,- euro
Prijs testauto: 44.160,- euro