Kawasaki is de laatste tijd veel in het nieuws geweest, voornamelijk door de twee brute broertjes de Ninja H2R en de straatlegale Ninja H2. Op de achtergrond werden de nieuwe allrounder Versys 650 en Versys 1000 gepresenteerd, Adventure Sports die gemaakt zijn om kilometers te vreten.
Om te kijken of deze Kawasaki daarin slaagt en tevens voor een big smile kan zorgen, ben ik een weekje op pad gegaan met de nieuwe Versys 1000. En voor wie niet kan wachten op de conclusie: Wat een fijne motor!
Een nieuwe versie
De Versys is op veel punten aangepast ten opzichte van het oude model, zowel technisch als qua uiterlijk. En om te beginnen met dat laatste: het nieuwe gezicht is erg goed gelukt. De dubbele koplampen lijken er op die van de Z1000SX en dat is een compliment. De motor oogt slank -hoewel ie best breed is- en ziet er sportief uit. Zelfs de koffers ogen goed. Het dashboard is duidelijk en uitgebreid. Naast je toeren en de snelheid, kun je ook dingen zien als je actieradius, verbruik, de tijd, temperatuur, dagtellers en buiten- en motortemperatuur.
Qua techniek is het 1.043 cc viercilinder motorblok, dat in basis uit de Z1000 komt, sterk aangepast zodat het nog meer trekkracht onderin levert. En dat is gelukt, want ondanks dat het blok slechts 120 pk levert, is de motor lekker snel en enorm soepel. Vanaf lage toeren accelereert de Versys 1000 hard en smooth, waarbij het eigenlijk niet uitmaakt in welke versnelling je zit.
Op pad
Om te kijken hoe zo’n Adventure Sport -in feite een Allroad maar alleen voor op de weg- nu echt rijdt, kom je natuurlijk niet weg met een rondje over de dijk. Daarvoor moet je kilometers maken. En wat is er met het mooie weer in Nederland mooier dan een lange ronde om het IJsselmeer? Hiermee combineer je stukken snelweg met B-wegen en smalle straatjes door dorpjes, ideaal dus.
Het begon met een stuk snelweg, waar de Versys zich zeker op z’n gemak voelt. De zitpositie is lekker rechtop en de hoge positie zorgt dat je een goed overzicht hebt. Je hebt voldoende power om lekker in te halen en het schermpje houdt je redelijk goed uit de wind. Ik zeg redelijk, omdat het wat mij betreft wel ietsje beter had gekund. In de laagste stand krijg je nog best wel wat wind tegen je helm en in de hoogste stand ontstaan er vreemde wervelingen rond je hoofd. Maar buiten dit puntje is de Versys 1000 een genot op de snelweg.
In Friesland
Dan de B-wegen, vaak de beste plek voor elke motor, en zo ook voor de Versys. De motor is zeer wendbaar en stuurt als een kleine naked, zo makkelijk. De remmen zijn zeer goed te doseren en de koppeling is licht en precies. Met het koppelrijke blok kan je heerlijk bochten uitknallen terwijl de versnellingsbak makkelijk en soepel schakelt. Een enige klein minpuntje is het zadel, dat voor mij persoonlijk te zacht is. Na een aantal uur rijden, begint je kont aardig te slapen.
Grote motoren zijn altijd wat lastig in kleine dorpjes. Ze zijn vaak breed en zwaar en ook de Versys 1000 is met 250 kilo geen vedergewicht. En met de koffers zeker ook geen smalle motorfiets. Maar het soepele karakter van de motor is ook hier te merken en je slingert al snel om fietsers en voetgangers heen, die de wegen in typische Friese dorpjes als Hindelopen bevolken.
Conclusie
Wat mij betreft heeft Kawasaki een erg goede Adventure Sport neergezet met de nieuwe Versys 1000. Hij ziet er goed uit, rijdt heerlijk en zeker met de koffers, die overigens erg simpel te bedienen zijn met het mono-key systeem, zeer geschikt voor lange afstanden en vakanties. Ok, het zadel had iets harder gemogen en het schermpje misschien ietsje groter, maar dat zijn slecht kleine kanttekeningen bij een verder zeer goede motor.
De allrounder Kawasaki Versys 1000 heeft een vanaf prijs van 13.399 euro, wat zeker value-for-money is, zeker als je bedenkt dat zaken als de zijkoffers bij die prijs inbegrepen zijn. Dus ben je op zoek naar een motor waar je comfortabel heel Europa mee door kan toeren en ook nog lekker sportief mee kan rijden, werp dan eens een blik op de nieuwe Versys 1000.
Technische gegevens
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1043 cc
Cilinders: 4
Vermogen: 120 pk
Koppel: 102 Nm
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Gewicht: 250 kilo
Prijs: vanaf: 13.399 euro
Plus
+ Wendbaar en comfortabel
+ Soepel motorblok
+ Mooi uiterlijk
+ Value for money
Min
– Zacht zadel
– Schermpje kan wat groter