Ik wordt niet ieder dag gevraagd of ik op de jaarlijkse trackday met onder andere de Jaguar F-Type, de nieuwe Jaguar XE en Robert Doornbos op Circuit Park Zandvoort wil komen rijden. Dus heb ik maar ja gezegd, je moet je dag toch ergens meer vullen.
Sowieso is het natuurlijk al super gaaf dat je met een auto op een circuit kan rijden. En als dat dan ook nog eens met een paar dikke Jaguar zes- en achtcilinders en de nieuwe XE kan, dan is het voor mij lastig om s’ avonds de brede grijns van mijn gezicht te krijgen. Man man man, wat heb ik genoten!
Jaguar F-Type V6 en V8, wat een geweld!
Dat de Jaguar F-Type met V6 motor een van de bruutste wagens van dit moment is wisten we natuurlijk al. Maar dat dezelfde sportwagen met een V8 de overtreffende trap zou zijn, kon ik alleen maar aannemen. Hoe mooi was het dan nu om als eerste even met de V6 de auto en zijn gedrag op Zandvoort te peilen om daarna de V8 te proberen.
De Jaguar F-Type V6 met 340 pk op zijn achterwielen is natuurlijk al een beest. En toch merk je een paar verschillen met de V8. Allereerst het prijsverschil van 50 duizend euro. Maar daar krijg je dan wel 2.000 cc en 190 merkbaar meer pk’s bij. Mij viel vooral op dat de V8 veel sneller en feller op mijn rechtervoet reageert. De V6 is daarbij vergeleken veel smoother, maar reageert ook ietsjes later.
Bruut en bizar
Het gaat om milliseconden, maar ze maken wel het verschil tussen bruut en bizar. Bovendien lijkt ook de versnellingsbak in de V8 sneller te schakelen dan in de V6. Wat betreft de wegligging is er geen verschil voelbaar tussen de twee. Behalve dan dat ik met de V8 sneller op een bocht aan kwam rijden en daardoor harder moest remmen. En dat doen ze allebei lekker, heel lekker.
Om mij eens heel goed te laten zien, horen en voelen waar de Jaguar F-Type V8 allemaal toe in staat is, liet Jaguar Robert Doornbos het even voordoen.
Om mij eens heel goed te laten zien, horen en voelen waar de Jaguar F-Type V8 allemaal toe in staat is, liet Jaguar Nederland voor de gelegenheid ambassadeur Robert Doornbos het even voordoen. Het is geweldig om te zien tot wat de sportwagen allemaal toe in staat is. En mij werd snel duidelijk dat ik de grens van de auto nog niet had opgezocht. Bij lange na niet zelfs. Een ding is zeker: de Jaguar F-Type is een geweldenaar. Zowel op als buiten het circuit.
Jaguar XE, da’s goed voor elkaar!
Audi, BMW, Mercedes-Benz en Volvo eat your heart out, want Jaguar komt vanaf 39 duizend euro met een sterke concurrent. De Jaguar XE is namelijk wat mij betreft van buiten én binnen een heel goed gelukte auto. Het is wel even wennen aan het ‘anders’ vormgegeven dashboard. Het lijkt door de opstaande rand aan de achterzijde die doorloopt naar de portieren of je in een kleine cockpit van een sportwagen zit. Het geeft geen claustrofobisch gevoel, maar de auto XE lijkt er binnenin wel kleiner door. Je hebt echter net zo veel ruimte als in zijn concurrerende broeders.
Ik heb natuurlijk ook de Jaguar XE op de baan en tijdens een slalom even aan mogen voelen. Hoewel ik na slechts een paar rondjes circuit niet alles kan vertellen over de Jaguar XE, is mij wel duidelijk geworden dat de auto zich ook onder zwaardere omstandigheden dan de openbare weg erg makkelijk laat besturen. De XE is gemaakt voor veel kilometers op de snelweg en buitenwegen, maar ook op de baan weet hij zich een houding te geven.
Koen Zweers gaat de Jaguar XE binnenkort aan een langere snelwegtest onderwerpen. Tot die tijd zullen we het even moeten doen met deze informatie en de foto’s die er tijdens de trackday gemaakt zijn.