Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    • Test elektrische Fiat 500 3+1
    • Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Eerste impressie nieuwe Jeep Compass

    Auto 10-05-2021Geen reacties

    Tijdens een zeer onstuimige dag werden we door Jeep Nederland uitgenodigd kennis te maken met de gloednieuwe Jeep Compass. Door tal van aanpassingen aan ex- en interieur, de aandrijving en de techniek stapt deze bescheiden Jeep uit de schaduw waar hij voorheen in stond. Hij moet nu een serieuze keuze worden voor mensen die van luxe en comfort houden, maar dan wel op een betaalbare manier. Is het Jeep gelukt? Wij zochten het uit.
    Nieuwe looks

    Het is duidelijk dat men zich bij het ontwerp aan de buitenzijde heeft laten inspireren door de Grand Cherokee. We zien eenzelfde soort imposante grille, die er bij de Compass echter een stuk strakker uit ziet. Zeker in combinatie met de smalle en erg fraaie nieuwe koplampen.

    De nieuwe voorbumper geeft de auto een stuk meer ‘gewicht’ en trekt hem een stuk meer opzij, waardoor de auto er van voren groter uitziet dat hij in werkelijkheid is. De achterkant is minder ingrijpend aangepakt, maar ziet er met zijn moderne achterlichten weer volledig van deze tijd uit. Het enige wat niet helemaal geslaagd is, is de C-stijl, die wat ons betreft net ff te veel de aandacht vraagt. Maar dat is nu eenmaal een vast designelement van de Compass.
    Interieur

    Waren we al onder de indruk van de transformatie aan de buitenzijde, het interieur is wat ons betreft de plek waar de Compass écht een enorme sprong voorwaarts heeft genomen. Het ontwerp is werkelijk prachtig en voelt veel weelderiger en luxer aan.

    De materialen en de afwerking zijn merkbaar van een hoger niveau en het geheel voelt ruim en groot. Je hebt veel meer het gevoel in een Grand Cherokee te zitten dan in de (veel) meer betaalbare Compass.
    Nieuw systeem

    Centraal op het dashboard pronkt een groot 10,1-inch touchscreen met een compleet nieuw Uconnect-systeem. Het ziet er niet alleen veel mooier uit, maar steekt ook nog eens veel logischer in elkaar. Ook de reactie van het scherm is, dankzij een compleet nieuwe processor, merkbaar sneller.

    Achter het stuur zorgt een kleiner maar eveneens digitaal scherm voor alle rijinformatie. De indeling hiervan is volledig zelf in te stellen, van traditioneel twee tellers tot zeer minimalistisch met alleen snelheid en een paar andere zaken.
    Autonoom 2

    De Jeep Compass is ook voorzien van alle moderne veiligheidssystemen. We noemen er een aantal op: verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control, Intelligent Speed Assist, noodremfunctie, Electronic Roll Mitigation, voetganger- en fietser herkenning, enz.

    Daarnaast is de Compass de eerste Jeep die dankzij het nieuwe Highway Assist systeem autonoom niveau 2 kan rijden op de snelweg. Wat in theorie wil zeggen dat de auto op de snelweg automatisch zijn snelheid aanpast en binnen de lijnen blijft rijden. Uiteraard wordt (voorlopig) nog wel van de bestuurder verwacht niet te lang de handen van het stuur te houden.

    Motoren

    In de basis zijn er twee vormen van aandrijving: benzine (130 en 150 pk) en plug-in hybride (190 en 240 pk). Daarnaast is er keuze uit drie verschillende versnellingsbakken: handgeschakeld, Dual Dry Clutch (DDCT)-automaat of een reguliere zestraps automaat. En dan is er ook nog de mogelijkheid van twee- of vierwielaandrijving. Wij gingen op pad met de 150 pk benzinevariant, gekoppeld aan de DDCT-automaat met de aandrijving op de voorwielen.

    Geloof ons als we zeggen dat je tijdens het rijden nauwelijks het gevoel hebt met een dergelijk bescheiden motor op pad te zijn. De aandrijving is buitengewoon soepel en levert in alle gevallen voldoende kracht om goed door te rijden. Hiervoor is wel belangrijk dat je de Sport-modus aanzet, want in de standaard stand is de motor net even te tam. Met een 0-100 km/h sprint van 9,2 seconden is het echter natuurlijk geen snelle auto te noemen.
    Rijervaring

    Een fijn onderstel dat duidelijk op comfort is afgesteld, in combinatie met de soepele aandrijflijn zorgen voor een relaxte rijervaring. Hobbels en kuilen worden goed weg gefilterd zonder dat de auto gaan deinen.

    In bochten merk je dat de auto ietwat overhelt, maar als hij eenmaal ‘gesetteld’ is stuurt hij strak in en houdt goed zijn lijn. Opvallend is ook hoe stil de auto is, want ondanks dat wij reden tijdens een fikse storm, heerste binnenin louter rust…en goede muziek dankzij het optionele, heerlijke B&O geluidssysteem.
    Conclusie

    De nieuwe Jeep Compass is een fikse verbetering. Het uiterlijk, maar vooral het interieur heeft grote sprongen gemaakt en het geheel voelt een stuk luxer aan. Het nieuwe infotainmentsysteem is erg fijn, een stuk logischer en reageert vele malen (volgens Jeep 5 maal) sneller dan het oude. De 1,3-liter benzinemotor is klein, maar weet samen met een soepele automaat toch prima raad met de 1.405 (leeg) zware Jeep. De nieuwe Jeep Compass is er vanaf 34.190,- euro voor de 1,3-liter benzine. Zelf zouden we kiezen voor de (veel) sterkere hybride, die op de lijst staat vanaf 39.990,- euro.

    Jeep Compass
    Motor: 1.332 cc viercilinder turbo-benzine
    Vermogen: 150 pk bij 4.750 tpm
    Koppel: 270 Nm bij 1.560 tpm
    Topsnelheid: 199 km/h
    Acceleratie tot 100 km/h: 9,2
    Transmissie: DDTC-automaat
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.405 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 1 op 18,2
    CO2-uitstoot: 125 g/km
    Energielabel: C
    Prijs vanaf: 34.190,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleEchte sportiviteit in de nieuwe Ford Puma ST
    Next Article Alles over de Ford Mustang Mach-E

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort

    By Yuri Van Koeveringe

    Test elektrische Fiat 500 3+1

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?