Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Eerste indruk en rij-impressie Fiat 500X

    Auto 03-03-2015Geen reacties

    Fiat-500X-DrivingDutchmanFiat begeeft zich met de 500X na onder andere Renault met de Captur, Nissan met de Juke en Mini met de Countryman nu ook in het crossover segment.

    Fiat richt zich met de 500X naar eigen zeggen op een voor de Italiaanse fabrikant nieuwe doelgroep van mensen die houden van stijl, dynamiek en een vleugje avontuur. De 500X heeft een heel eigen gezicht, en er zullen ongetwijfeld hele volksstammen zijn die het een leuke, mooie of schattige auto vinden. Maar uit de reacties van mijn netwerk via social media bleek al snel dat niet iedereen voor de 500X valt.

    Reacties op uiterlijk verschillen enorm

    De reacties op het uiterlijk verschillen enorm en zijn soms onverwacht. Mensen waarvan ik dacht dat ze de 500X zouden verafschuwen, reageerden positief. En mensen waarvan ik dacht dat ze positief zouden reageren, reageerden juist weer negatief. Er waren ook mensen die in eerste instantie positief reageerden, maar later weer negatief reageerden. Fiat kan met de 500X dus rekenen op een diverse, maar ook inderdaad nieuwe groep kopers.

    Er zijn ongetwijfeld hele volksstammen die dit geweldig vinden.

    Toen ik de X voor het eerst in het echt zag dacht ik: “Dat is weer een grappig karretje. Er zijn ongetwijfeld weer hele volksstammen die dit geweldig gaan vinden. En dan vooral meiden en vrouwen. Een kerel ga je hier niet veel in zien.” Maar nogmaals, dat is mijn gedachte. Want volgens Fiat public relations officer Toine Damo zijn er ook al veel mannen geïnteresseerd in de 500X.

    Fiat-500X-DrivingDutchman-interieurHet interieur is in mijn ogen trendy en hip. Ondanks zijn compacte afmetingen zit je in de 500X niet krap. De stoelen zitten lekker en zijn makkelijk in een goede positie in te stellen. Achterin is aardig wat ruimte voor de passagiers, ook als je wat langere benen hebt. Hoofdruimte is er zowel voor- als achterin ruim voldoende. En ook in de kofferruimte kun je nog een leuke set koffers of boodschappen meenemen. Binnenin de Fiat is het opvallend rustig, er is weinig geluid van de motor en het onderstel te horen. Het zicht van binnen naar buiten is goed, blinde hoeken zijn mij niet opgevallen.

    Vinnig kartje

    Dat was mijn eerste ingeving toen ik met de 500X ging rijden. De versnellingsbak schakelt soepel door de zes versnellingen, in het koppelingspedaal zit nauwelijks weerstand. De 1.4 Turbo MultiAir viercilindermotor met 140 pk in de testauto reageert vinnig op het gaspedaal. Net zoals de besturing, bij de lichtste aanraking stuurt de Fiat strak en direct de richting op die je ingeslagen bent. En dat zijn wat mij betreft positieve eigenschappen aan een auto die zich goed thuis voelt in de stad, maar waar je ook zonder problemen mee de snelweg op kan en veel kilometers kunt afleggen.

    Fiat-500X-DrivingDutchman-kofferruimteDe besturing is licht en zou wat mij betreft iets zwaarder mogen om wat meer gevoel te krijgen met de weg waarop je rijdt. Het onderstel voelt degelijk aan en is een goed compromis tussen comfortabel soepel en sportief stijf. Ondanks zijn hoogte helt de 500X nauwelijks over in bochten. Hij laat zich ook niet snel van de wijs brengen onder lastigere rijomstandigheden.

    Deze uitvoeringen zijn er

    De 500X komt als gewone 500X en als 500X Cross. De 500X is er alleen met voorwielaandrijving, de Cross heeft een offroad uiterlijk en is met voorwiel- en vierwielaandrijving leverbaar. Er zijn verschillende motoren leverbaar waaronder een 1.6 benzine met 110 pk, twee 1.4 turbobenzinemotoren met 140 en 170 pk. Dieselen kan met een 1.3 MultiJet met 95 pk, een 1.6 MultiJet met 120 pk en een 2.0 MultiJet met 140 pk.

    De 500X komt ook met negentraps automatische versnellingsbak.

    Na mei 2015 kunnen de benzinemotoren geleverd worden met een negentraps automatische versnellingsbak. Fiat is daarmee het eerste merk dat in dit segment een dergelijke geavanceerde versnellingsbak toepast. Ik heb niet in de 500X met deze versnellingsbak gereden. Maar eigen ervaring met deze versnellingsbak in onder andere de Range Rover leert dat een auto met deze bak enorm soepel en brandstof-efficiënt wordt. De 2,0-liter diesel is al direct vanaf de introductie met deze automaat verkrijgbaar.

    Fiat-500X-DrivingDutchman-achterzijdeConclusie

    Het totale rijplaatje dat ik over de 500X heb is goed. In de korte tijd dat ik met de auto gereden heb, kreeg ik snel een positieve indruk van de auto. Je zit er snel goed in, je kunt er met een gemak een flink eind mee rijden en achterin heb je lekker de ruimte dus de familie kan mee. Ben je in de race voor een Countryman, Juke of Captur, ga dan ook even met de 500X rijden.

    Plus
    + Pittige 1.4 turbomotor
    + Ruim interieur
    + Leuk uiterlijk

    Min
    – Lichte besturing

    Bekijk meer foto’s van de Fiat 500X op onze Facebook pagina.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Mercedes-Benz C 200 Estate
    Next Article Rij-impressie Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDi 180 modeljaar 2015

    Related Posts

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    By Rob Blom

    Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution

    By GastPublisher

    Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?