Het was hartje winter toen wij voor het eerst mochten proeven aan de compleet nieuwe vol elektrische Fiat 500. Maar een enkele winterdag is natuurlijk lang niet voldoende om een goed oordeel te vellen. Daarom gingen wij in de zomer een week lang met deze bevallige Italiaan op pad.
Als een blok gevallen voor de Fiat 500 La Prima Cabrio
Hoewel niet de eerste elektrische Fiat, is de 500 wel de allereerste die van het begin af aan ontworpen is als elektrische auto. Sterker nog, het is de eerste échte elektrische productieauto uit Italië. Toegegeven, het heeft even geduurd, maar tijdens de introductie vielen we als een blok voor deze nieuwe auto.
Om het geheugen op te frissen (voor alle specs, check ons eerste artikel over de 500 E): de 500 is er in een aantal verschillende uitvoeringen. De Action is het instapmodel en beschikt over een 23,8 kWh batterij en een 95 pk sterke elektromotor, goed voor 0-100 km/h acceleratie van 9,5 seconden en een (WLTP-)bereik van 180 km.
De eerste echte elektrische Fiat
De Passion heeft daarentegen het grotere 42 kWh accupakket en een 118 pk sterke elektromotor, bij elkaar genoeg voor 0-100 sprint van 9 seconden een theoretisch bereik van 320 km. Hij laadt met zijn 85 kW tevens een stuk sneller. Het topmodel is de Icon, die dezelfde techniek heeft als de Passion, maar meer luxe biedt.
En dan is er voor Nederland ook nog eens de speciale La Prima-uitvoering, die enkele unieke opties heeft. Wij gingen op pad met de La Prima Cabrio, die een unieke linnen kap met Fiat print, Eco-lederen stoelbekleding en full-Led verlichting heeft.
Charmante Italiaan
In onze eerdere test omschreven we de Fiat 500 La Prima als ‘uitermate charmant’. Een mening waar we nog steeds volledig achterstaan. Net iets groter en breder dan de ‘gewone’ 500 is hij stoerder, zonder iets van zijn aaibaarheid kwijt te raken. Niet voor niets wordt hij door iedereen, man of vrouw, leuk gevonden.
En diezelfde charme is in het interieur terug te vinden. Niet alleen in de bijzondere details, zoals de skyline van Turijn in het laadvak voor je telefoon, maar ook in het algehele design. Eenvoudige lijnen, die desondanks een grote mate van flair in zich dragen. En dan is dit ook nog eens de cabrio, waarbij je met één druk op de knop de kap in allerlei standen naar achteren kun doen, totdat je volledig open rijdt. La dolce vita!
Het rijden
Maar hoe is het om een week lang deze charming Italian als dagelijkse auto te gebruiken? Vooropgesteld dat het om een compacte auto gaat, merk je daar tijdens het rijden verdomd weinig van. Hij voelt ‘groter’, dan de ietwat stuiterige benzine aangedreven 500 en is natuurlijk ook een stuk zwaarder. Desondanks heeft hij weinig ingeleverd op dat typische snel-door-alles-en-iedereen-heen-schiet-gevoel, dat kleine Fiats altijd kenmerkt.
Daarbij past de direct aanwezige kracht van de elektromotor uitstekend. Zie je een gaatje, dan hoef je het pedaal maar aan te raken en je schiet erin. Je ziet jezelf al door het verkeer in steden als Milaan en Rome, of natuurlijk Turijn, heen flitsen. Maar ook in Amsterdam werkt het uitstekend.
Reëel bereik
Qua bereik is de 500 vooral gericht op gebruik in de stad. Wij haalden een gemiddeld bereik van rond de 260 km, waarbij we voornamelijk reden in de zuinige Range-stand, waarbij je gebruikmaakt van de one-pedal-drive. In Normal gaat het bereik wat omlaag, maar niet noemenswaardig. De Sherpa-stand, waarbij alles gericht is op zo zuinig mogelijk, is vooral geschikt om de laatste km’s eruit te persen om de laadpaal te kunnen halen.
En daar merk je het direct het voordeel van een relatief klein accupakket, want aan openbare laadpalen, tank je in relatief korte tijd flink wat kilometers bij. Overigens rijdt La Prima ook uitstekend op de snelweg en is voorzien van de meest moderne veiligheids- en hulpsystemen. Ga je hier flink op snelheid rijden, zeg rond de 130 km/h, dan gaat het bereik wel met grote stappen omlaag.
Infotainment
Graag besteden we hierbij ook aandacht aan het bijzonder goede infotainmentsysteem. In het verleden werden nog wel eens nieuwe auto’s uit Italië geïntroduceerd, die, zullen we zeggen, niet helemaal bij de tijd waren. Maar de nieuwe 500 loopt met zijn nieuwe systeem voorop. Een volkomen logische indeling, erg goede standaard speakers en niet alleen draadloze Apple Carplay, maar tevens draadloze Android Auto.
Ook de keuze uit de verschillende mogelijkheden om het kleinere digitale scherm achter je stuur in te delen, zijn wat ons betreft top. Duidelijke menu’s, heldere graphics met over alles een duidelijk Italiaanse design.
Conclusie
De elektrische Fiat 500 Cabrio La Prima is wat ons betreft een auto om verliefd op te worden. Een tijdloos, maar tegelijk modern design, vol met prachtige details, dat ook nog eens goed in elkaar steekt. Een goede wegligging, gecombineerd met de felheid van de elektromotor, maakt het een ideale stadsauto. En met het dak omlaag, wordt het wel heel erg fijn. Combineer dat met een uitstekend infotainmentsysteem en een voor de stad uitstekend bereik, en wij zouden het wel weten.
Fiat 500 E La Prima Cabrio
Aandrijving Elektromotor, 118pk en 220 Nm, voorwielaandrijving
Getest bereik ca. 260 km
Batterij Li-Ion 42 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 1.330
0-100 in sec 9
Top in km/h 150
Vanafprijs in euro 24.900