De gemiddelde motorrijder moet er niet aan denken om op een elektrische motorfiets te stappen. Het geluid, het gevoel en de ervaring van een verbrandingsmotor zijn immers onlosmakelijk verbonden met het motorrijden en eerlijk gezegd, dat vonden wij ook. Totdat we reden op de nieuwste elektrische motorfietsen uit Italië: de Energica Ego en Eva.
Tekst: Yuri van Koeveringe en Rob Blom
Hightech
Energica -uit te spreken met de klemtoon op de tweede lettergreep en niet op de derde- is een nieuw motormerk uit Modena in Italië dat exclusief elektrische motorfietsen maakt. Het bedrijf is onderdeel van de CRP Group, een bundeling van hightech bedrijven, die onder andere materialen maken voor de Formule 1 en de ruimtevaart. Vanuit deze hightech achtergrond is men elektrische motorfietsen gaan bouwen.
Eerder kwamen ze al met een racer, de Ego, en nu heeft het Italiaanse bedrijf de eerste elektrische streetfighter gemaakt: de Eva. Wij hadden het geluk beide motoren, die exact dezelfde techniek delen, uit te proberen en wij waren en zijn erg enthousiast.
Echt mooi!
Het begint al bij het ontwerp, wat lastig is voor een elektrische motorfiets. Je moet namelijk ergens het onhandig grote accupakket kwijt en dat is moeilijk op een mooie manier weg te werken. Maar daar komt de Italiaanse achtergrond van Energica om de hoek kijken. In samenwerking met Italiaanse designers uit Modena -en we weten wat men daar voor moois kan maken- hebben ze twee erg mooie motoren neergezet. En op dit punt winnen ze het van alle andere elektrische motorfietsen.
Ook qua techniek hebben ze het meteen goed aangepakt. De beste Lithium-Polymeer accu’s uit Korea en een bewezen elektromotor uit Amerika, gecombineerd met het beste dat Italië op motorfietsgebied te bieden heeft: remmen van Brembo en vering van Marzocchi.
Opladen en gaan
Energica motorfietsen zijn de eerste elektrische motoren die standaard opgeladen kunnen worden met de zogenoemde fast-chargers, waarmee je de motor in een half uur tot 85 procent oplaadt. Combineer dit met een range van 130-180 kilometer en je hebt een motor waar je zeker in ons land prima mee uit de voeten kan. Zonder snellader duurt het overigens nog wel 3,5 uur om de accu op te laden.
Interessant natuurlijk allemaal, maar de vraag is natuurlijk of de Ego en Eva wel rijden als echte motorfietsen.
Ego
Om te beginnen de Ego (goeie naam trouwens), de racer. We kunnen niet anders zegen dan dat dit een hele mooie motor is. Mooie Italiaanse lijnen, stoere dubbele lichten, compact formaat, het geheel klopt en zou geen modderfiguur slaan naast een Panigale. Daarnaast is hij met 195 Nm trekkracht en 100 KW en een topsnelheid van 240 kilometer per uur geen kinderachtige motor.
Het ontbreken van een koppelingshendel -de motor heeft maar 1 versnelling namelijk- en geluid als je de motor aanzet (starten is niet meer het goede woord), is wel even wennen. Zodra je de acceleratiehendel (gashendel is ook niet meer van toepassing) opendraait, komt de motor beheerst van zijn plek. En al snel merk je dat hij zeker niet zonder geluid is. Ergens diep uit de techniek komt een futuristisch gierend geluid dat naarmate je harder gaat ook steeds harder en hoger klinkt en dat is cool, zeer cool!!!
Ondanks dat de motor -voornamelijk door de accu’s- 280 kilogram weegt stuurt hij gemakkelijk in en volgt hij zijn lijn strak. Alleen bij snelle bochtenwisselingen merk je het gewicht en deint de motor wat na. Maar bij navraag blijkt dit op te lossen met het wat strakker zetten van de achtervering.
Maar wat het gaafste van de motor is, is de non-stop acceleratie. Welke snelheid je ook rijdt, je hebt altijd exact dezelfde power tot je beschikking, die ook nog eens zeer exact te doseren is, deels afhankelijk van in welke rijmodus je de motor zet. Het gierende geluid, het mooie uiterlijk, de acceleratie en de goede rijeigenschappen maken van de Energica Ego een echte volbloed motorfiets.
Eva
Ook de Energica Eva weegt 280 kilogram. Omdat dit een (naked) streetfighter is en je er veel rechter op zit dan op de Ego, is de Eva net zo handelbaar als een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor. De zitpositie en zithouding doen in geen geval onder aan die van niet-elektrische motoren. Draaien en manoeuvreren zijn niet moeilijker dan met lichtere motoren. Leuk feitje: om de Energica’s achteruit te manoeuvreren, hou je de startknop twee seconden ingedrukt. Door de acceleratiehendel te draaien rijdt de motor langzaam achteruit.
Hoewel 25 Nm minder trekkracht dan de Ego, gaat ook de Eva er als een speer vandoor als je het gas (het blijft gek om dit zo te noemen) opendraait. Omdat het geluid van een verbrandingsmotor ontbreekt, vallen ineens andere geluiden wel heel erg op. Bijvoorbeeld het ratelen van de ketting en het in- en uitveren van de voorvork en achterwielophanging. Het is allemaal even wennen, maar dat is snel gebeurt. Als je eenmaal de elektrische smaak te pakken hebt, wil je meer.
Waarom zou je elektrisch motorrijden?
Goeie vraag. Elektrisch motorrijden staat nog in de kinderschoenen en is niet voor iedereen. Als je genoegen neemt met een afstand van tussen de 130 en 180 kilometer en dan tijdens het drinken van een bakkie koffie een half uur wilt laden, is er niets aan de hand. Ook in gemiddeld Nederlands woon-werkverkeer zul je met een elektrische motorfiets goed uit de voeten kunnen. En wat te denken van enduro- en crossevenementen, of boswachters en boeren die af en toe hun domeinen moeten bekijken. Daarnaast genieten elektrische motorfietsen van dezelfde fiscale voordelen als elektrische auto’s waardoor de aanschaf, zeker voor ondernemers, ineens een stuk gunstiger uitvalt dan je zou denken.
Wij vinden in elk geval dat elektrisch motorrijden gaaf is omdat het hard gaat, heel hard. Daarbij sturen de Energica’s als motorfietsen met verbrandingsmotoren. Daarnaast denken we ook dat er voldoende toepassingen voor elektrische motoren zijn. En wie rijdt er nou eigenlijk meer dan 130 tot 180 kilometer aan één stuk?