Dat is het eerste dat we dachten toen het persbericht van Mercedes-Benz Vans bij ons binnenkwam. Maar even openen en kijken dus en nu blijkt het om de Vision Urbanetic te gaan, een ‘nieuw autonoom mobiliteitsconcept’ zoals de Duitse autofabrikant het zelf noemt.

Maar wat is het dan? Nou, de Mercedes-Benz Vision Urbanetic is een elektrisch autonoom voertuig waarmee zowel personen als goederen on-demand vervoerd kunnen worden. Het zelfrijdende chassis kan eenvoudig aangepast worden met verwisselbare modules.

Extreem futuristische bedrijfswagen Mercedes-Benz Vision Urbanetic Driving-Dutchman

En dankzij een slimme IT-infrastructuur kan Mercedes-Benz met de Vision anticiperen op de mobiliteitsvraag. Mercedes-Benz zegt dat het Vision Urbanetic concept zorgt voor minder verkeer. Omdat de infrastructuur ontlast wordt, zou de kwaliteit van leven in een stad beter moeten worden.

Hoe dan ook, de Vision Urbanetic is, hoewel nog maar een studiemodel, een modulaire bestelwagen. Als personenvervoerder kunnen er acht mensen in zitten en vier in staan. Een vrachtmodule is 3 meter 70 lang en biedt ruimte aan 10 EPAL-pallets. De totale lengte van de Vision is 5 meter en 14 centimeter.

Extreem futuristische bedrijfswagen Mercedes-Benz Vision Urbanetic Driving-Dutchman Dankzij een realtime IT-infrastructuur analyseert de Vision Urbanetic vraag en aanbod. Het gevolg is dat van een autonoom wagenpark routes flexibel en ultra-efficiënt en op basis van actuele transportbehoefte ingepland kan worden. Het systeem kan leren, kijkt naar lokale informatie zoals terugkerende evenementen en kan zo anticiperen op de toekomstige vraag naar vervoer of transport.

Eind 2017 presenteerde Mercedes-Benz de nieuwe Sprinter bestelwagen. Bij de ontwikkeling van de Sprinter is al rekening gehouden met de toekomst. Dankzij de zogenoemde adVANce filosofie is Mercedes-Benz in de toekomst geen autofabrikant meer, maar een leverancier van mobiele en logistieke oplossingen. 

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: