Wie kent ‘m niet? Fernando Alonso, tweevoudig wereldkampioen Formule 1 en op dit moment misschien wel de meest geduldige en relaxte coureur ter wereld. Zo relaxt dat hij middenin een lopend Formule 1 seizoen tijd heeft en de kans krijgt om een van de meest prestigieuze autoraces ter wereld te kunnen rijden: de Indy 500.
En dat doet 36 jarige Spanjaard op 28 mei 2017 in een McLaren Honda van Andretti Autosport. De Amerikaanse race wordt op dezelfde dag verreden als de Europese Formule 1 race in het Europese vorstendom Monaco die Alonso voor de gelegenheid overslaat. Inmiddels is een wereldwijde hype rondom Alonso’s deelname in de Indy 500 ontstaan en worden filmpjes van de training alleen al miljoenen keren bekeken. Dit belooft wat voor de race die ’s avonds om Nederlandse tijd verreden wordt.
Belangrijkste race ter wereld
Racen in de allerbeste races, in de allerbeste en snelste racewagens ter wereld tegen de allerbeste coureurs, dat is Alonso’s belangrijkste doel. “Ik wil graag een completere coureur worden en dan moet je de meest prestigieuze races ter wereld winnen en Indy 500 is de belangrijkste race ter wereld.”
De in 1981 geboren Spanjaard heeft inmiddels een geweldige track record op zijn naam staan. Vanuit de karts maakte hij in 1999 de overstap naar de formulewagens, met zes overwinningen werd hij prompt kampioen in de Euro Open MoviStar by Nissan. Het jaar daarop doet Alonso mee in het internationale Formule 3000 kampioenschap en wint na een tweede plaats op de Hungaroring de race op het circuit Spa-Francorchamps. Fernando eindig het seizoen op een niet onverdienstelijke vierde plaats.
Op twee na jongste Formule 1 coureur ooit
De prestaties van Alonso blijven niet onopgemerkt, op 19-jarige leeftijd krijgt hij een contract aangeboden door het Formule 1 team van Minardi. Fernando was toen de op twee na jongste coureur die ooit in de Formule 1 reed.
Hoewel de Minardi geen potten kon breken, reed de jonge Spanjaard zich regelmatig in de kijker door tijdens kwalificaties beter te presteren dan hoger aangeschreven coureurs. In 2002 gaat Alonso als testcoureur aan de slag bij Renault waar hij in 2003 ten koste van Jenson Button een permanent stoeltje in de hoogste klasse van de autosport krijgt.
Jongste F1 coureur met pole-position
Het is 22 maart 2003 als Fernando Alonso de snelste kwalificatietijd voor de Grand Prix van Maleisië rijdt. Hij is dan de jongste coureur ooit die een Formule 1 race van pole-position start. Alonso eindigt de race op de derde plaats en zijn eerste F1 podium. Een paar weken later rijdt Fernando in Barcelona voor eigen publiek naar een tweede plek in de grote prijs van Spanje.
Enige tijd later in Hongarije schrijft hij zijn eerste Grand Prix op zijn naam en is dan de jongste coureur ooit die een Formule 1 wedstrijd gewonnen heeft. Alonso staat in 2003 vier maal op het podium en wordt met 55 punten zesde in het kampioenschap.
2004 baaljaar voor Alonso
2004 is een baal jaar voor Fernando. Hij eindigt wel vier keer op het podium, maar moet het afleggen tegen de Ferrari’s van Michael Schumacher en Rubens Barichello. Hij sluit het seizoen af met 59 punten en een vierde plaats in het kampioenschap.
In 2005 is er echter een ommekeer. Alonso wordt derde tijdens de eerste race in Melbourne en wint de races in Maleisië, Bahrein, San Marino en Duitsland en pakt en houdt de leiding om het kampioenschap. Met een derde plaats in Brazilië pakt Alonso het kampioenschap en wordt met 24 jaar en 58 dagen de jongste wereldkampioen ooit.
Huzarenstukje herhaalt
Alonso en zijn Renault Benetton team hebben de smaal te pakken en herhalen het huzarenstukje van 2005 een jaar later al stonden ze tot twee races voor het einde van het seizoen nog gelijk met Michael Schumacher en Ferrari. In de voorlaatste race pakte Alonso cruciale punten toen de Ferrari van Schumacher de geest gaf en had met een tweede plaats in Brazilië genoeg marge voor de overwinning.
Na zijn kampioenschappen met Renault, stapte Alonso over naar McLaren. In 2007 werd hij daar met 109 en evenveel punten als zijn teamgenoot Lewis Hamilton derde in het kampioenschap. Alonso vertrok na een seizoen bij McLaren om samen met Nelson Piquet jr. opnieuw bij Renault aan de slag te gaan. 2008 ging de geschiedenisboeken in als het crashgate jaar waarin Piquet opzettelijk gecrasht zou zijn om Alonso te kunnen laten winnen.
Moeizame tijd bij Ferrari
In 2010 maakt Alonso de overstap van Renault naar Ferrari. Hij wint de openingsrace in Bahrein. Sebastiaan Vettel wint dit jaar met Red Bull het kampioenschap, Alonso wordt tweede. 2011 met Ferrari was voor Alonso met een vierde plek minder glorieus en in 2012 miste hij het kampioenschap met Ferrari op drie punten. Ook in 2013 was Vettel voor Alonso niet te kloppen.
In 2014 hadden de Italianen en Spanjaard het moeilijk in de Formule 1. Alonso won geen enkele race en haalde maar twee keer het podium. Alonso ging in 2015 een nieuw avontuur aan met McLaren en Honda die als motorenbouwer terugkeerden in de Formule 1.
In zak en as met McLaren Honda
De prestaties van Fernando Alonso en McLaren Honda zijn vanwege vele grote en kleine technische mankementen ronduit slecht. Alonso heeft zich echter aan het team verbonden en ze beloofd samen naar een betere toekomst te werken. Als de McLaren Honda het doet, weet Alonso zich, ondanks de competitiviteit van andere snelle coureurs en auto’s, nog steeds goed te kwalificeren en naar de punten in de top tien te rijden.
Op 28 mei 2017 krijgt Fernando Alonso de kans om de completere coureur te worden die hij wil zijn. En wel in de Indy 500, the most prestigious race in the world.
Foto’s: McLaren