In Parijs werd vandaag voor het eerst in Europa de nieuwe Ferrari 488 Pista Spider getoond, een raceauto zonder dak, kwijl kwijl. Van Ferrari ontvingen wij niet minder dan 10 pagina’s over alle aspecten van deze gave auto, die wij voor jullie hebben samengevat in wat compacter verhaal.

De techniek van 488 Pista Spider, zoals de motor, de ophanging en de aerodynamica, is gebaseerd op twee echte race-auto’s: de 488 Challenge en de 488 GTE.
De motor

De motor van de 488 Pista Spider is de meest krachtige V8 voor op de weg die Ferrari ooit gebouwd heeft. De 3.902 cc twinturbo V8 levert 720 (!) pk, 50 pk meer dan de 488 Spider, en 770 Nm, 10 Nm meer. Hiermee sprint de Pista Spider in 2.85 seconden naar de 100 km/u . 

De stijging van al die kracht komt voor een groot deel op het conto van een nieuwe luchtinlaat, die ontwikkeld werd voor de 488 Challenge. Hierbij zijn de luchtinlaten verplaatst van de zijkanten naar in de buurt van de achterspoiler. Hierdoor loopt een meer constante en schonere airflow naar de motor. En door deze verplaatsing kon tevens een grotere intercooler geplaatst worden.

Door een speciaal spruitstuk, lichtere krukas en vliegwiel en titanium drijfstangen, allen gebaseerd op F1-technologie, toe te passen, is de motor ook nog eens 19 kilogram lichter dan de reguliere versie. En het zorgt ervoor dat de motor nog veel makkelijker in de toeren kan klimmen. Daarnaast zorgen speciale sensoren in de turbo’s gecombineerd met nieuwe software voor het direct reageren van de compressors. Het resultaat: een motorblok dat messcherp reageert en altijd power heeft. Geen turbo lag in deze auto. 
Versnellingsbak

Natuurlijk zijn er ook aanpassingen gedaan aan de automatische versnellingsbak. Met de manettino in de Race-Stand schakelt de bak nu weer eens 30 ms sneller. En ook Ferrari’s Variable Torgue Management, dat zorgt voor het juiste koppel tijdens het hele toerenbereik, is aangepast in deze nieuwe versie.

Wegligging

Power is leuk maar je moet ook een beetje de bocht door kunnen. No worries, want ook daar is de Pista Spider zwaar op aangepast. Niet alleen zijn de dempers en veringen nu race-spec (oa 10 % stijver), maar ook de elektronische systemen, onmisbaar op een moderne auto, staan nu nog meer op scherp. Hiermee is de 488 Pista Spider volgens Ferrari extreem goed in snelle bochtenwisselingen.

Het remsysteem werd ook aangepast. De remmen warmen nu sneller op, zodat je eerder de maximale remkracht hebt, en een betere koeling zorgt ervoor dat je langer veel kan eisen van de remmen. Ook de druk werd aangepast door middel van techniek direct uit de 488 Challenge raceauto.
Aerodynamica

Aerodynamica speelt een belangrijke rol in de prestaties van de Ferrari 488 Pista Spider. Ten opzichte van de 488 Spider is deze volgens Ferrari 20 % verbeterd, waardoor hij niet alleen veel sneller is, maar ook veel meer en veel scherper rijplezier biedt.

Om dit te bereiken zijn elementen van de 488 Challenge en GTE gebruikt, waarmee onder andere een gehele nieuwe voorkant is ontworpen voor meer downforce en een betere airflow. Ook de wielen, de onderkant en de diffuser werden aangepast. Ook de nieuwe spoiler, hoger en breder, draagt bij aan nog meer downforce. En dat alles natuurlijk in een mooi ontworpen Italiaans jasje.
Conclusie

Het is haast niet voor te stellen hoe goed de ontwerpers daar in Maranello zijn. Met deze nieuwe Ferrari 488 Pista Spider leggen ze de lat voor de concurrentie weer een stuk hoger. Wij hopen dat we jullie een beetje een idee gegeven hebben van alle techniek achter deze waanzinnige machine en wij kwijlen nog even verder.

 

 

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: