Hoewel al weer wat jaartjes onder ons, is de Fiat 500 enige tijd terug weer wat aangepast. Ik vind niet dat je kunt spreken van een facelift, want daar zijn de uiterlijke aanpassingen te klein voor.
Deze Italiaanse schone moet het doen met een paar kleine cosmetische ingrepen zoals iets andere koplampen, een sierstripje voor onder het logo en net boven het nummerborden nieuwe achterlichten. Veel hoefde ook niet veranderd te worden, want het model blijft onveranderd sterk en heeft nog steeds erg veel aantrekkingskracht.
De achterlichten zijn wel bijzonder, de carrosserie komt er namelijk doorheen en dit geeft een bijzonder effect. Mooi zijn de 16 inch 20-spaaks lichtmetalen velgen, ze passen helemaal bij de retrodesign-look van de 500. De grootste aanpassing echter vind je onder de motorkap, daar zit namelijk een nieuwe 1.2-liter viercilinder motor.
Met 69 pk voldoet deze motor prima voor dagelijks gebruik en ritjes in de stad of naar het werk. Als de snelweg maar wordt gemeden, want boven de 110 kilometer per uur is het blok wat rumoerig en de pit er wel een beetje uit. Bij inhalen is het goed kijken en ‘passen en meten’ of je wel snel je voorganger voorbij komt. Terugschakelen is soms nodig. Daarom vind ik de tweecilinder Twinair met 85 pk die ik eerder testte veel leuker om te horen, pittiger en vind ik die ook beter bij de 500 passen.
Goed is goed
Ook het interieur is niet heel veel veranderd. En dat is logisch, want wat goed is goed. Wel even wennen dat de knoppen van de raambediening niet in de deuren zit, maar links en rechts naast de versnellingspook. De pook ligt met z’n grote ronde knop goed in de hand en gaat als het spreekwoordelijk mes door de boter, schakelen gaat erg fijn.
De fraaie sportstoelen die zijn voorzien van zwart leder zitten uitstekend en geven voldoende steun. Hierdoor stap je na lange ritten ook nog steeds fit uit de auto. Leuk is het getal 500 dat in de stoelen van ons model is genaaid. Wel vind ik de zitting van de stoel wat hoog, maar daardoor heb je wel goed zicht over de weg. Mooi detail zijn de retro deuropeners, deze maken het hoogwaardige interieur helemaal af.
Uconnect
In het dashboard prijkt het nieuwe vijf inch touchscreen met Uconnect en onder andere Bluetooth. Dit Uconnect is een combinatie van touchscreen, stuur- en spraakbediening en een duidelijk display. Dit allemaal voor de bestuurder zodat die zich kan concentreren op de weg. Van mij mag het systeem iets sneller werken. Ik vind de Lounge-versie met onder andere de parkeersensoren en ledere bekleding verrassend luxe, maar daar staat wel een flinke aanschafprijs tegenover, namelijk € 20.643,70.
Aan het rijden en weggedrag van de Fiat 500 1.2-liter viercilinder is niets veranderd. De auto rijdt nog steeds erg fijn en stuurt erg goed. Insturen gaat direct en de voorwielen luisteren naar iedere beweging van het stuur. In zijn klasse wordt hij misschien alleen afgetroefd door de auto, die sinds 2001 op de markt is gezet door de fabrikant met het Blauw Witte ronde logo, de MINI. Doordat de wielbasis niet erg lang is, voel je oneffenheden in de weg duidelijk, maar zonder oncomfortabel te worden. Fiat heeft hier een goed evenwicht in gevonden zoals Yuri eerder ook al over de 500 schreef.
Conclusie
Deze Fiat 500 vergelijk ik met een heerlijke Italiaanse Aperol, een echte ‘aperitivo’. Het design blijft een bijzonder sterk punt en, ondanks het retro-design’ nog steeds ‘bij de tijd’. Weinig auto’s in deze klasse kunnen tippen aan het rijgedrag van de 500. Persoonlijk zou ik graag willen dat de motor wat meer Spritz had, maar dan kan je nog altijd de Twinair nemen. Met die motor onder de kap is de Fiat 500 echt een Aperol met Spritz!
Informatie:
Merk: Fiat
Model: 500
Type: 1.2 liter (cc 1.242)
Prijs vanaf: € 14.745,-
Prijs testauto: € 20.643,70
Motor: viercilinder, 69 pk
Versnellingsbak: Handgeschakelde 5-bak
Brandstof: Benzine
Opgegeven verbruik: 4,7 l/100km
CO2-uitstoot: 111 g/km
Energielabel: C
Garantietermijn: 2 jaar, onbeperkt km’s
Euro NCAP sterren: 5
Topsnelheid: 160 km/h
Carrosserie: Hatchback
Aantal zitplaatsen: 4
Laadvolume: 185 liter
Laadvermogen: 505 kilo
Onderhoudsbeurt: 15.000 km / 1 jaar
Distributieriem vernieuwen: 120.000 km/6 jaar, in veel NL stadsverkeer 60.000 km/4 jaar
Plus
+ IJzersterk uiterlijk
+ Rijgedrag
Min
– Beperkte ruimte voor passagiers
– Prijs
Foto’s Patrick Jonas Photography